2014-04-24, 18:46
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Om det nu finns ett så stort insikt i nyttan av främmande språk tycker man andelen som läser 3 främmande skulle öka, istället är väl trenden stadigt sjunkande från 70-talet (då 1/3 läste extra frivilligt språk enligt sauli takala). Det verkar snarast som engelskan suger upp allt intresse för andra språk.
Andra språket tvångsvenskan suger upp allt för mycket resurser, både ekonomiska samt tidsmässiga, från övriga språkstudier. Även de flesta svenskar kan endast engelska som enda uthemska språk. Om ens det?
Citera
2014-04-24, 19:20
Medlem
Centerledaren och den starkaste kandidaten till statsministerposten efter nästa års riksdagsval har inte pratat svenska på 35 år.
www.hbl.fi/nyheter/2014-04-24/5, 97976/sipila-gor-premiar-pa-svenska
Citera
2014-04-25, 07:29
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nettiruskarepo
Nu är medborgarinitiativet i riksdagen

Tidningarna (Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet) skriver en hel del om det famösa initiativet idag, och ämnet diskuteras i radio nu på morgonen. HS citerar utdrag ur den bifogade pamfletten om fördelarna med frivillig svenska. Den har författats av en av initiativtagarna, sannfinnen doktor Ilmari Rostila - som för övrigt på 70-talet var taistoit.

I broschyren anför Rostila de kända argumenten: de obligatoriska svenskstudierna hindrar inlärning av andra språk; framför allt finskspråkiga killar har en svagare ställning i jämförelse med såväl finskspråkiga flickor som svenskspråkiga; finskspråkiga har ett sämre utgångsläge på arbetsmarknaden, eftersom de för svenskans skull inte lärt sig det viktiga handelsspråket tyska lika bra som de svenskspråkiga ...

Lite längre fram i artikeln får några 14- och 15-åriga tjejer vid Meilahden yläaste (finskspråkigt högstadium) i Helsingfors säga sin åsikt. En av dem, 15-åriga Sara Högman, vidhåller följande: Jag kan inte alls komma på var jag skulle behöva svenska. Finlandssvenskar kan finska och rikssvenskar kan engelska. Det räcker med att kunna engelska. Det klarar man sej med ute i världen.

Här har vi alltså de två, sinsemellan helt oförenliga, argumenten för avskaffande av obligatorisk svenska: Dels drömmen om hur svenskans slopande hux flux ska leda till att finnarna blir jättebra på exempelvis tyska - dels inbillningen att hela världen ändå talar engelska, och att andra språk därför inte behövs ...

Rostila får mothugg av Sauli Takala, professor emeritus i tillämpad språkvetenskap, som menar att svenskspråkiga har lättare för att lära sig tyska, eftersom det är ett besläktat språk. Takala anser att pojkars sämre betyg i svenska är en följd av kulturella attityder. Han ser också motviljan mot svenska som ett resultat av finskhetsarförbundets decennielånga mullvadsarbete.

HS har även talat med Kari Jukarainen, ordförande för Finlands språklärares förbund. Enligt honom ser man i det praktiska skolarbetet inget som tyder på att svenskan upplevs som speciellt svår eller motbjudande. Läraren roll är viktig för att skapa motivation, säger Jukarainen.

Och de båda andra högstadieflickorna som intervjuas har också kloka åsikter. Den ena, 14-åriga Anniina Seppänen, säger: Ju fler språk man lär sej, desto lättare är dom. Dessutom måste man kunna svenska på jättemånga arbetsplatser. Och 14-åriga Kitri Joronen tycker att svenskundervisningen borde inledas redan på lågstadiet, då skulle inlärningen vara lättare.

Radiodebatten pågår just nu, mellan Rostila och sfp:s riksdagsledamot Mikaela Nylander. Redaktören citerar utdrag ur den förstnämndes pamflett, där det bland annat hävdas att obligatorisk svenska leder till ökad ojämlikhet i samhället, och att grämelsen över att inte kunna läsa viktigare språk skapar frustration bland i synnerhet mankönet. (Underförstått leder svensktvånget till att utslagningen, fylleriet, brottsligheten, självmorden och allt det där andra eländet ökar ...)

Mycket civiliserad debatt, för övrigt.

(Inlägget har editerats cirka ett dussin gånger.)
Senast redigerad av Ördög 2014-04-25 kl. 08:20.
Citera
2014-04-25, 08:48
Medlem
Svenska yle har också skrivit om tvångssvenskan och här en del av elevernas tankar:
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/04/24/det-andra-inhemska-vacker-kanslor

--- i Alphyddans högstadium i Helsingfors ---

- Jag gillar att vara på svenskalektion, men många i högstadiet gillar inte att vara på lektionerna, då man måste vara där. Man gör det till en väldigt stor grej, säger Pietari som är språkbadselev. Själv tycker Pietari ändå att svenskan borde vara frivillig.
- Det skulle nog vara bäst. Då man är tvungen att studera något så försvinner studieivern, menar han.
---
Lea, Antti, Eemeli och några andra ---
- Jag tycker att det är bra att svenskan är obligatorisk i den här åldern, men i exempelvis gymnasiet då det kommer så många andra studier in i bilden skulle svenskan gärna få vara frivillig

[nettiruskarepo: våra elever har alltid berättas att de inte är mogna att bestämma, så här eleven tänker att obligariet är ok i grundskolan men sen skulle unga vara mogna att bestämma själv]
- I alla fall i den här åldern är det bra att svenskan är obligatorisk. Annars skulle ingen studera det. Andra språk går före.
- Svenska är inte ett världsspråk. Jag tror inte att jag behöver svenska till så mycket och därför skulle tyska eller spanska kunna vara obligatoriskt hellre.
---
Antti och Eemeli är starkt av den åsikten att en obligatorisk skolsvenska är bra.
- Jag tycker att det fungerar bra med ”tvångssvenska”. Alla borde lära sig svenska för att man kan behöva det i framtiden.

[nettiruskarepo: här är duktiga elever, de minns inte var de kunde behöva svenska och de säger inte heller att de skulle redan höra svenskan nånstans, men skolan har lovat att "man kan behöva svenskan i framtiden"]
- Det har fungerat bra att studera svenska. Jag har studerat både franska och engelska i skolan utöver den obligatoriska svenskan.
---
För Trisim [den enda nya invandraren i gruppen] som började studera svenska först i åttan är det svårt att hänga med på lektionerna.
- För mig kunde det bra vara frivilligt. Svenskan bara sänker mina vitsord.
---

Altså såna åsikter har vanliga finska elever om tvångssvenskan.
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-04-25 kl. 08:51.
Citera
2014-04-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
för egen del skulle jag faktiskt vara redo att diskutera den obligatoriska skolsvenskan. Finland behöver folk med mer mångsidiga språkkunskaper, och alla har faktiskt inte kapacitet att lära sig flera språk.

Men ni vet lika väl som jag, att skolsvenskan bara är första steget. När de fanatiska svenskmotståndarna märker hur deras decennielånga kampanj äntligen kröns med framgång, kommer de bergsäkert att hitta nya frågor att engagera sig för: de riktar in sig på påhittade finlandssvenska privilegier som ska avskaffas

Man kan inte avskaffa påhittade privilegier.

Tvångssvenskan är inte finlandssvenskarnas rättighet utan ett onödigt problem och tvångsarbete i finnarnas och nyfinnarnas liv.

Men jag ser att du förstår, varför vi vill slopa tvångssvenskan. Och jag ser, att du är rädd för finnar fast du medger bara att du är rädd för "fanatiska svenskmotståndarna". Jag tror du har målat dina spökfinnar själv eller låtit den finlandssvenska median måla spökar för dig. Våra barn är inga spökar.

Ett orättvist tvångsarbetet kan inte pågå bara för att du är rädd för vad som händer efteråt, att spökfinnarna blir kanske vilda och börjar förryska landet.

Man måste börja med att slopa orättvis tvångsarbetet och gå framåt tillsammans.
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-04-25 kl. 09:56.
Citera
2014-04-25, 10:49
Medlem
Citat:

...ett onödigt problem och tvångsarbete i finnarnas och nyfinnarnas liv...

...Ett orättvist tvångsarbetet kan inte pågå...

...Man måste börja med att slopa orättvis tvångsarbetet...

En hel del av debatten tycks handla mer om att finnarna är lata och inte orkar lära sig andra språk.

Hela tiden ser man argumentet om hur gärna finnarna vill kunna läsa andra språk. Det låter som ett svepskäl. Man kan väl välja andra språk redan nu?

Min son är åtta år och talar flytande svenska, italienska och franska, och kan dessutom tala lite engelska. Om viljan finns lär man sig snabbt. I Finland verkar det inte handla om en vilja att läsa andra språk, mer om en ovilja att läsa språk alls.
Citera
2014-04-25, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
En hel del av debatten tycks handla mer om att finnarna är lata och inte orkar lära sig andra språk.

Kallar du finnarnas barn lata när de har två främmande språk (mer än många i Europa) och den andra är ett språk som man varken hör eller behöver i vardagen så att motivationen skulle vara bättre med obligatorisk latin?

De lataste barn i Europa är i Pisa-toppen!

Citat:
Min son är åtta år och talar flytande svenska, italienska och franska, och kan dessutom tala lite engelska. Om viljan finns lär man sig snabbt. I Finland verkar det inte handla om en vilja att läsa andra språk, mer om en ovilja att läsa språk alls.

Och nu är du sur när han har ingen tvångsfinska?

Är alla rikssvenska barn som din son eller är rikssvenskar lata som ålänningar som slopade tåvngsfinskan?

Hej, visst har du en fin son, önskar honom allt gott, men nu är vi inte två mammor vid sandlådan med tävlingen vems barn som är duktigaste. Realismen, tack.
Citera
2014-04-25, 11:43
Medlem
Citat:
Tidningarna (Helsingin Sanomat, Hufvudstadsbladet) skriver en hel del om det famösa initiativet idag, och ämnet diskuteras i radio nu på morgonen. HS citerar utdrag ur den bifogade pamfletten om fördelarna med frivillig svenska. Den har författats av en av initiativtagarna, sannfinnen doktor Ilmari Rostila - som för övrigt på 70-talet var taistoit.
Professor Ilmari Rostila

Citat:
Lite längre fram i artikeln får några 14- och 15-åriga tjejer vid Meilahden yläaste (finskspråkigt högstadium) i Helsingfors säga sin åsikt. En av dem, 15-åriga Sara Högman, vidhåller följande: Jag kan inte alls komma på var jag skulle behöva svenska. Finlandssvenskar kan finska och rikssvenskar kan engelska. Det räcker med att kunna engelska. Det klarar man sej med ute i världen.
Flickan har rätt. Av de nuvarande allternativen räcker engelskan mer än väl. När svenskan slopas, förlorar de ingenting för svenskan har de ingen användning för ändå. Att de sedan kan använda dessa två hela studiemånader i grundskolan till andra studier, var och en efter sina egna behov, är däremot en jättelik fördel.

Citat:
Rostila får mothugg av Sauli Takala, professor emeritus i tillämpad språkvetenskap, som menar att svenskspråkiga har lättare för att lära sig tyska, eftersom det är ett besläktat språk. Takala anser att pojkars sämre betyg i svenska är en följd av kulturella attityder. Han ser också motviljan mot svenska som ett resultat av finskhetsarförbundets decennielånga mullvadsarbete.
Vilket mothugg av professor emeritus i tillämpad språkvetenskap! Har professor Rostila påstått motsatsen? Det svenskspråkiga HAR lättare att lära sig tyska. Vad har det påståendet med tvångssvenskan att göra? De finska barnen börjar frivilligt läsa ett germanskt språk, engelskan, från tredje klassen och resultaten talar för sig själva. Pojkar klarar sig jättefint här med ett språk som de har användning för!
Sedan är de många som börjar med tyskan/ryskan från fjärde/femte klassen, och SEDAN börjar man med porten till andra (germanska) språk, svenskan.

Citat:
HS har även talat med Kari Jukarainen, ordförande för Finlands språklärares förbund. Enligt honom ser man i det praktiska skolarbetet inget som tyder på att svenskan upplevs som speciellt svår eller motbjudande. Läraren roll är viktig för att skapa motivation, säger Jukarainen.
Är de blinda och döva också? Om situationen är som han beskriver, så varifrån kommer den urusla statistiken?
Senast redigerad av finskfinskfinne 2014-04-25 kl. 11:52.
Citera
2014-04-25, 15:35
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Kallar du finnarnas barn lata när de har två främmande språk (mer än många i Europa) och den andra är ett språk som man varken hör eller behöver i vardagen så att motivationen skulle vara bättre med obligatorisk latin?
Två främmande språk är som sagt vanligt i hela Europa.

Därtil påstår du att man inte hör eler behöver svenska i vardagen. Det är lögn. I huvudstaden och längs med hela kusten är svenska ofta hört. De flesta finländare bor där. Däremot blir man väldigt illa behandlad av fördomsfulla finnar i inlandet.
Citera
2014-04-25, 15:44
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Det mesta av denna debatt handlar om att aktivister mot obligatorisk svenska ser all respons till sig själva som respons till hela finska folket. En mycket märklig situation att då nån karakteriserar denna politiska aktivism, gömmer man sig bakom ryggen på ett helt folk. Fennomanerna anser sig vara hela det finska folket! Detta är naturligtvis en falsk föreställning.
Citera
2014-04-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
påstår du att man inte hör eler behöver svenska i vardagen. Det är lögn. I huvudstaden och längs med hela kusten är svenska ofta hört. De flesta finländare bor där.

DetVarTypisktJu, du lever i en svenskspråkig bubbla. Ni har egna daghem, egna skolor, egna ungdomshus, egna yrkeshögskolor och även egna universitet, egna medier, teater, fäster... Ni hör och använder hela tiden svenska.

Men den familjen som bor bakom vägget har inga kontakter med den här svenskspråkiga bubblan. Deras barn går i skolan där en stor del av klassen är av invandrarbakgrund, de hör ryska och somaliska vardagligen, men ingen svenska.

Jag har ingen skäl att såra dig med det här. Jag har bott hela mitt liv i huvudstadsregionen som du kallar "SvenskFinland". Svenskan hörs inte, behövs inte. Även expediter i Stockmann har förlorat sina svenskaflaggor som berättar om svenskkunnighet.

Det är ok att ni vill hålla er egen krets med skolor och församlingar osv. Men ni måste förstå att samtidigt ni förlorar förmågan att förstå hur andra finnarna och nyfinnarna lever.
Senast redigerad av nettiruskarepo 2014-04-25 kl. 16:58.
Citera
2014-04-25, 21:36
Medlem
Citat:
DetVarTypisktJu, du lever i en svenskspråkig bubbla. Ni har egna daghem, egna skolor, egna ungdomshus, egna yrkeshögskolor och även egna universitet, egna medier, teater, fäster... Ni hör och använder hela tiden svenska.

Men den familjen som bor bakom vägget har inga kontakter med den här svenskspråkiga bubblan. Deras barn går i skolan där en stor del av klassen är av invandrarbakgrund, de hör ryska och somaliska vardagligen, men ingen svenska.

Jag har ingen skäl att såra dig med det här. Jag har bott hela mitt liv i huvudstadsregionen som du kallar "SvenskFinland". Svenskan hörs inte, behövs inte. Även expediter i Stockmann har förlorat sina svenskaflaggor som berättar om svenskkunnighet.

Det är ok att ni vill hålla er egen krets med skolor och församlingar osv. Men ni måste förstå att samtidigt ni förlorar förmågan att förstå hur andra finnarna och nyfinnarna lever.

Fast Helsingfors och Åbo är platser där verkligen svenska har betydelse och har talats med hävd och gör än idag får man påstå. Har varit själv i Helsingfors och det gick utmärkt med svenska i 90% av fallen. I dessa två storstäder kan man inte påstå att svenskan är onödig, jag menar all turism från Sverige och kontakter/handel som går denna väg kommer inte sällan från Sverige.
Jag har all förståelse för om en karelare, tavaste eller norrlänning i Finland tycker svenskan är onödig. Men Helsingfors där gör den nytta.

Vad gäller somaliska och ryska, så är inte dessa några nationella språk i Finland. Finska, svenska och samiska har fast grund i landet.
Senast redigerad av Arvingen 2014-04-25 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in