Citat:
Ursprungligen postat av
Olegski
Jag tycker vi låter finnarna slopa svenskan, mot betalning att sluta räkna Finland till norden. För i såna fall kan vi ju fråga oss varför inte Estland fick gå med i nordiska samarbetet när de pratar ett språk som är lite likt finska. Tycker att om ett land ska få vara med i norden så ska de prata ett svenskt/norskt/Danskt/isländskt språk.
Frågor på det?
kulturellt är Finland en del av Norden, språkfrågan är för mig en helt annan sak, så givetvis ska inte Finland stängas ute för att de inte vill ha svenskan.
Om vi nu rent hypotetiskt tänker oss en framtida nordiska union, så borde det vara lämpligt att de skandinaviska språken i alla fall erbjuds att läras i alla delar av unionen. Men då ska även finskan erbjudas i de skandinaviska språkområdena.
Bara för att Finland skulle slopa den obligatoriska svenskan, betyder det inte att svenskan förlorar status som officiellt språk, så länge det är accepterat i riksdagen och att de områden med finlandssvenskar får fortsätta läsa sitt språk i skolan osv, så är det lugnt. Jag tror det kanske till och med skulle gynna svenskan i landet om det blev frivilligt för de finskspråkiga.