2014-04-25, 12:43
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vet du hur många SMS som skickades mellan VB/MB 2-4/5 87 sms
VB hade fått sluta träna i Boden enligt FS i slutet av april början av maj.
VB har outat deras relation på FB.
VB hånar AN/MB öppet på FB
VB har hotat en annan om våldtäkt (vem vet om hon hotat MB med samma?)

MB trodde att ingen kände till hans och VBs relation.
MBs mobil är totalrensad 30/4 och det finns inte ett spår av VB i den.
MB uppger att till FS att VB slutat träna på klubben.
VBs mobil försvinner spårlöst. Han kanske höll tummarna att polisen aldrig skulle få reda på att relationen existerat.

Läs detta inlägg:
Hur får du ihop de två fetade punkterna ovan? Jag tycker de talar emot varandra.
Citera
2014-04-25, 12:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
1. Vet du hur många SMS som skickades mellan VB/MB 2-4/5 87 sms
2. VB hade fått sluta träna i Boden enligt FS i slutet av april början av maj.
3. VB har outat deras relation på FB.
4. VB hånar AN/MB öppet på FB
5. VB har hotat en annan om våldtäkt (vem vet om hon hotat MB med samma?)

MB trodde att ingen kände till hans och VBs relation.
6MBs mobil är totalrensad 30/4 och det finns inte ett spår av VB i den.
MB uppger att till FS att VB slutat träna på klubben.
7. VBs mobil försvinner spårlöst. Han kanske höll tummarna att polisen aldrig skulle få reda på att relationen existerat.

Läs detta inlägg:

Mina fetningar:
1. Många, men som vissa av oss tjatat om intill förbannelse så var det inte många SMS sista veckorna ställt i relation till hur många SMS som utväxlades under andra veckor i mätperioden om ca 3 månader.Det är en helt ogrundad slutsats därför att påstå på basis av SMS:en att deras relation "kulminerade", "nådde en kritisk punkt" eller något liknande.

2. Du kanske har glömt vår tidigare inläggsväxling i detta, men jag hävdar att detta är en felaktig slutsats som baserar sig på en felaktig årtalsuppgift i förhöret med "FS" ( (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) ). Flera saker talar för det, bl a att tränaren i Luleåklubben sa att VB börjat träna hos dem 1 år tidigare efter nån typ av konflikt och att det helt enkelt blir för många saker som ska ha hänt på endast 1-1,5 månad: FS ska ha börjat i klubben, hunnit bli "kompis" med VB och lärt känna MB så bra att hon redan masserat honom flera gånger. Vad som än hände här och så hände det alltså INTE strax innan VB:s försvinnande

3. En öppen outning på Facebook? Det har jag helt missat - länk tack!

4. Har jag också missat - länk tack!

5. Ren spekulation och det är i så fall väldigt märkligt att ingenting i deras bevarade FB-konversation ens antyder att hon skulle ha gjort något sådant

6. Fel - han hade kvar kontakten men själva SMS:en var raderade. Tillsammans med de allra flesta SMS till/från andra kontakter. Av mängden kontakter och innehållet i telefonen går det att dra slutsatsen att han raderade regelmässigt, även om det inte går att utesluta att han ville dölja spår av deras förhållande.

7. Tja, han ljög ju bevisligen i första förhöret. Men sen tycks han ha insett att det inte skulle hålla och berättade därför i nästa förhör, senare på dagen om relationen. Han berättade här också på eget inititativ om episoden med A. Flygare och att han då hotade honom till döden. Ingenting i detta beteende bevisar något åt något håll. Han kan förväntas göra så här oavsett om han bara är en kåtbock som blir rädd att avslöjas med brallorna nere, eller en person som försöker dölja ett brott. Fast personligen har jag ju hela tiden tyckt att hela beteendet stämmer oerhört illa med Berg som förövare. Han ska då alltså ha mördat henne nån gång på lördagkvällen. Han skulle i så fall naturligtvis inse att polisen kommer att kontakta honom, om inte annat när de går igenom hennes dator med FB-konversationen. Varför då ljuga i första förhöret? Svaret kan bara bli en av de långsökta konspirationsteorierna: Han ljuger för att verka mer trovärdig. Precis som han bara kan presentera ett halvkrattigt alibi utan detaljer för att verka mer trovärdig än om han hade ett väldigt detaljerat. Samma person som redan då varit och smetat blod i bakluckan på en lätt autistisk killes bil för att att han hoppas polisen ska göra husrannsakan hos honom. Men för att inte bli för genomskinlig så säger han att hans minnesbild av SMS:en som skickades var något om "Hon är knäpp", inte "Han".

Fler punkter kan läggas till, men jag tycker inte det behövs. Hela scenariot är bara osannolikt trams alltsammans ändå.
Citera
2014-04-25, 12:50
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Den finns även med i DSM V för första gången. Frågan är om hovrätten vågat sig på att hänvisa till affektiv störning annars?

Hänvisar du nu till KJ och hans depressioner och diagnoser?
Om så, misstänker jag en mix av KJ:s problematik (via diagnosmanualen) och att bevisläget gentemot honom var klent.
Tror inte HovR vågade fria helt från mord och anammade TO affekt-teori, men också för att det finns utrymme för alternativ GM. Tvivlet finns ju där. Brott mot griftefriden hade vållat ramaskri i media, så det vågade de sig inte på.
Som jag skrivit innan, diagnosen håller honom kvar, men var också en förmildrande omständighet.
I vilket jag måste tolka in fördomar. En rädsla för det okända. De valde en gyllene medelväg och skrev om brottsrubriceringen och på så sätt tog de hänsyn till både diagnoser och bevisläget.
Ett emotionellt fall, kan jag tycka.
Citera
2014-04-25, 12:54
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Om så, misstänker jag en mix av KJ:s problematik (via diagnosmanualen) och att bevisläget gentemot honom var klent.
Tror inte HovR vågade fria helt från mord och anammade TO affekt-teori, men också för att det finns utrymme för alternativ GM. Tvivlet finns ju där. Brott mot griftefriden hade vållat ramaskri i media, så det vågade de sig inte på.
Som jag skrivit innan, diagnosen håller honom kvar, men var också en förmildrande omständighet.
I vilket jag måste tolka in fördomar. En rädsla för det okända. De valde en gyllene medelväg och skrev om brottsrubriceringen och på så sätt tog de hänsyn till både diagnoser och bevisläget.
Det finns ingen tvekan i skuldfrågan i domen i HR. Det är bara dina fantasier att HR skulle ha ändrat till dråp på grund av att de var osäkra i skuldfrågan.
Citera
2014-04-25, 12:57
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Mina fetningar:
1. Många, men som vissa av oss tjatat om intill förbannelse så var det inte många SMS sista veckorna ställt i relation till hur många SMS som utväxlades under andra veckor i mätperioden om ca 3 månader.Det är en helt ogrundad slutsats därför att påstå på basis av SMS:en att deras relation "kulminerade", "nådde en kritisk punkt" eller något liknande.

2. Du kanske har glömt vår tidigare inläggsväxling i detta, men jag hävdar att detta är en felaktig slutsats som baserar sig på en felaktig årtalsuppgift i förhöret med "FS" ( (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten) ). Flera saker talar för det, bl a att tränaren i Luleåklubben sa att VB börjat träna hos dem 1 år tidigare efter nån typ av konflikt och att det helt enkelt blir för många saker som ska ha hänt på endast 1-1,5 månad: FS ska ha börjat i klubben, hunnit bli "kompis" med VB och lärt känna MB så bra att hon redan masserat honom flera gånger. Vad som än hände här och så hände det alltså INTE strax innan VB:s försvinnande

3. En öppen outning på Facebook? Det har jag helt missat - länk tack!

4. Har jag också missat - länk tack!

5. Ren spekulation och det är i så fall väldigt märkligt att ingenting i deras bevarade FB-konversation ens antyder att hon skulle ha gjort något sådant

6. Fel - han hade kvar kontakten men själva SMS:en var raderade. Tillsammans med de allra flesta SMS till/från andra kontakter. Av mängden kontakter och innehållet i telefonen går det att dra slutsatsen att han raderade regelmässigt, även om det inte går att utesluta att han ville dölja spår av deras förhållande.

7. Tja, han ljög ju bevisligen i första förhöret. Men sen tycks han ha insett att det inte skulle hålla och berättade därför i nästa förhör, senare på dagen om relationen. Han berättade här också på eget inititativ om episoden med A. Flygare och att han då hotade honom till döden. Ingenting i detta beteende bevisar något åt något håll. Han kan förväntas göra så här oavsett om han bara är en kåtbock som blir rädd att avslöjas med brallorna nere, eller en person som försöker dölja ett brott. Fast personligen har jag ju hela tiden tyckt att hela beteendet stämmer oerhört illa med Berg som förövare. Han ska då alltså ha mördat henne nån gång på lördagkvällen. Han skulle i så fall naturligtvis inse att polisen kommer att kontakta honom, om inte annat när de går igenom hennes dator med FB-konversationen. Varför då ljuga i första förhöret? Svaret kan bara bli en av de långsökta konspirationsteorierna: Han ljuger för att verka mer trovärdig. Precis som han bara kan presentera ett halvkrattigt alibi utan detaljer för att verka mer trovärdig än om han hade ett väldigt detaljerat. Samma person som redan då varit och smetat blod i bakluckan på en lätt autistisk killes bil för att att han hoppas polisen ska göra husrannsakan hos honom. Men för att inte bli för genomskinlig så säger han att hans minnesbild av SMS:en som skickades var något om "Hon är knäpp", inte "Han".

Fler punkter kan läggas till, men jag tycker inte det behövs. Hela scenariot är bara osannolikt trams alltsammans ändå.

MrFail har uppenbarligen inte läst FUP särskilt noga...

FUP s992, Förhör med Berg, Micael; 2013-05-24
Citat:
Micke tillfrågas om han stängt av Ploy från karateträningen. Han uppger att han har inte gjort detta. Ploy hade skrivit ngt privat om deras relation på facebook. Micke kommer inte ihåg vad hon skrivit men han tog bort henne från forumet.
Citera
2014-04-25, 13:03
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Det finns ingen tvekan i skuldfrågan i domen i HR. Det är bara dina fantasier att HR skulle ha ändrat till dråp på grund av att de var osäkra i skuldfrågan.

Det är väl därför vi sitter här och diskuterar - vi tycker olika.
Bevisläget är under all kritik och det diskuterades det nog livligt om även i HovR. Sedan måste de ju enas kring något och få det på pränt - och därmed det. Det är domen vi tar del av, inte diskussionerna kring den.
Citera
2014-04-25, 13:07
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Det är väl därför vi sitter här och diskuterar - vi tycker olika.
Bevisläget är under all kritik och det diskuterades det nog livligt om även i HovR. Sedan måste de ju enas kring något och få det på pränt - och därmed det. Det är domen vi tar del av, inte diskussionerna kring den.
Jag håller med om att det troligtvis inte var ett glasklart fall. Givetvis är det en bedömningsfråga. Men jag tror verkligen inte HR ändrar till dråp för att de är osäkra i skuldfrågan. Och jag ville inte att du skulle få framföra en så pass allvarlig anklagelse, som du inte har några belägg för, oemotsagd.
Citera
2014-04-25, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, du har fått allt om bakfoten.
Det är inte enbart besudlingar i hans bagage som ger en fällande dom. MB låg aldrig pyrt till och skulle inte legat pyrt till även om KJs bagage va tomt. Fattar du inte eller vill du inte fatta?
Det va inte så att man hade något på MB som tyder på hans inblandning. Många försöker förklara för dig men du fattar tydligen inte. Hade inte KJ fällts hade man inte haft någon gm.
Det är felaktigt att påstå att man tror mycket i fallet man har konstaterat faktum vem som är skyldig inget annat. Skriv en bok eller vad som helst men någon MB kan du direkt glömma i ett verkligt perspektiv.

MB eller ej. Hade man inte hittat blodet i bilen så hade man utrett varenda hårstrå man hittat. Sanna mina ord.
Citera
2014-04-25, 13:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det låter som ett upplägg för en roman, men har väldigt lite om mordet här att göra.
Sms trafiken dom emellan ger inga bevis för mord. Förhållandet och att det outas ger absolut inget som talar något om detta mord.
Löst skvaller på byn utan underlag kallar jag det så du har inget och har inget haft i närheten av att styrka dina påståenden.

Jag ser inget av vikt för att familjen karate är inblandad., Du får ha bättre upp än de här insinuationerna. Rena tramset nu efter två domstolar sagt sitt i skuldfrågan. Du är väl inte direkt efter?
Är två domstolar som sagt sitt tillräckligt i skuldfrågan?

Aftonbladet: Frias efter tio år i fängelse
Citat:
En man som avtjänat tio år i fängelse frias av hovrätten från alla anklagelser om flera grova våldtäkter på sin dotter.

Enligt de tidigare domarna från tingsrätt och hovrätt inträffade våldtäkterna mellan 1983 och 1990.
Eller kan man vara oskyldig trots att två domstolar varit övertygade om motsatsen?
Citera
2014-04-25, 13:13
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Mina fetningar:

Vi tar det ett i taget.
Det är inte på någon basis av SMSen som deras relation "kulminerade", "nådde en kritisk punkt" bara en indikation på att dom haft en intensiv kontakt två dagar innan hon försvinner.

87 SMS på tre dagar ÄR många SMS, spelar ingen roll om dom skickat 100 varje dag innan.

Bland annat skrev MB 13 SMS till VB 3/5 dagen innan hon försvann. (FUP 925)

87 SMS 2-4/5 som MB inte kommer ihåg.

87 SMS som är spårlöst försvunna.
Citera
2014-04-25, 13:14
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Nej, du har fått allt om bakfoten.
Det är inte enbart besudlingar i hans bagage som ger en fällande dom. MB låg aldrig pyrt till och skulle inte legat pyrt till även om KJs bagage va tomt. Fattar du inte eller vill du inte fatta?
Det va inte så att man hade något på MB som tyder på hans inblandning. Många försöker förklara för dig men du fattar tydligen inte. Hade inte KJ fällts hade man inte haft någon gm.
Det är felaktigt att påstå att man tror mycket i fallet man har konstaterat faktum vem som är skyldig inget annat. Skriv en bok eller vad som helst men någon MB kan du direkt glömma i ett verkligt perspektiv.

Vad vet du om det? Om KJ öht inte hade existerat, hade åklagarna fortfarande inte utrett MB djupare?
Hade inte KJ:s bagage dykt upp, hade dessa damer nog fått tag tag i den biten också, om än så motbjudande. Polisutredningen hade fortgått, med eller utan deras ledning. Och nog sticker MB ut alltid och på det mördas objektet för hans husliga frid.
Han uppgav själv att han kände sig..pressad (tror jag det var).
Citera
2014-04-25, 13:19
Bannlyst
Citat:
DSM är som du skriver en diagnosmanual och nu är man inne på DSM V (5). I DSM 1-4 har inte affektivt syndrom funnits med som diagnos, men i DSM V, som kom för ungefär ett år sedan om jag inte är ute och cyklar, finns det med. Jag undrar om hovrätten vågat använda hans påstådda affektiva beteende för en dråpdom om inte affektivt syndrom smitit in i DSM V.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in