2014-04-25, 11:51
Medlem
itsmesillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkompisen
Som politiker bör man inte uttala sig under valår och jag tror med största sannolikhet att denne inavlade folkpartisten fick just alliansen på mindre antal väljare..

Vilka svenska familjer var iblandande i detta Robert Hannah (FP)?
Citera
2014-04-25, 11:52
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Eller så ser vi skillnaden mellan en jagsvag liten figur som lyder blint jämfört med en person med sunt förnuft och civilkurage.

Om nu familjeband och "heder" är så viktiga, hur ska vi, dvs samhället i övrigt, hantera de aggressiva häxor som tycker det är kul att piska upp hatstämning, men ser till att någon annan står för dödandet?

Jag ser det också som självklart att respektera mina äldre släktingar, men om de skulle bete sig som dödsnazistkommunistknarkare så skulle jag förstås inte backa upp dem in absurdum. Är den lille svennebananen verkligen säker på att jag tänker så pga feghet och brist på heder??

Varför skall du hantera något sådant?

Påverkar väl inte dig det minsta, tvivlar på att du ligger sömnlös på nätterna pga detta
Citera
2014-04-25, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbiiiie
Varför tar du inte reda på hur det egentligen ligger till innan du sitter och bedömer människor på de viset? Det var dessa bröder som påbörjade bråket redan i kyrkan? Och efter kyrkan när hans far hade försökt lösa problemet med dom, hade en av bröderna slagit honom så hårt att hans glasögon gått sönder och han börjat blöda! Sedan var det inte dom som uppsökte bröderna utan det var brödernas mamma som hade ringt och sagt "KOM HIT OM NI ÄR MÄN".
Man är en större man om man nekar våld, bruden.
Citera
2014-04-25, 11:58
Medlem
Outbacking.s avatar
Två kan häktas för morden i Norrköping skriver EXP nyss (texten uppdateras under dagen).

Jag kan fylla i och nämna (vilket inte framgår där) att det handlar om:

1. Mila* Moura*, f 1978

2. Mika*l Mou*ad, f 1981

Häktningsförhandling från klockan 14.00 idag.

Inget besked ännu (per kl 11.50) gällande Geor*e Mour*d.
Citera
2014-04-25, 12:03
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Varför skall du hantera något sådant?

Påverkar väl inte dig det minsta, tvivlar på att du ligger sömnlös på nätterna pga detta

Min nattsömn är god, tack för omtanken. Inga syrianer på min gata. Några sydeuropéer, ett par iranier och svenskar.

Folk får leva som de vill och jag vill inte att staten ska stoppa näsan i enskilda familjers angelägenheter utan anledning. Man behöver inte gilla staten, eller lagarna.

Men när mödrar hetsar sina egna barn till att begå mord, så är det förstås något som stör även mig.
Äckelsvin som tar politikernas uppmärksamhet från riktiga frågor. Polisen kritiseras, bara för att man inte vill ta eget ansvar. Nya kostnader för domstolarna. Otrygghet för syrianernas grannar. Etc...

Ert s.k. Hedersbegrepp, innefattar inte det även att man ska ta ansvar för sina egna handlingar? Eller är allting alltid "doms" fel?
Citera
2014-04-25, 12:13
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Min nattsömn är god, tack för omtanken. Inga syrianer på min gata. Några sydeuropéer, ett par iranier och svenskar.

Folk får leva som de vill och jag vill inte att staten ska stoppa näsan i enskilda familjers angelägenheter utan anledning. Man behöver inte gilla staten, eller lagarna.

Men när mödrar hetsar sina egna barn till att begå mord, så är det förstås något som stör även mig.
Äckelsvin som tar politikernas uppmärksamhet från riktiga frågor. Polisen kritiseras, bara för att man inte vill ta eget ansvar. Nya kostnader för domstolarna. Otrygghet för syrianernas grannar. Etc...

Ert s.k. Hedersbegrepp, innefattar inte det även att man ska ta ansvar för sina egna handlingar? Eller är allting alltid "doms" fel?

Varken staten eller samhället kan förebygga sådana kulturella betingelser eftersom deras klantänk går före allt annat, det dör ut med nästa generation eftersom man anpassas till samhället och överlåter rättskipning på staten som övriga svenskar.

Inget polisen kan beskyllas för eller förebygga, det var ingen som frågade polisen om dessa klaner skulle tas in i landet.

Sen att klandra syrianer som grupp för det några enstaka neandertalare håller på med blir ju ungefär som att klandra alla svenskar bara för att svenskar är med i mc gäng och ställer till problem för polisen eller staten.

Som jag förstår det från syrianska vänner så finns det lowclass eller zigenar syrianer även bland denna grupp som inte kan bete sig som syrianer för övrigt
Citera
2014-04-25, 12:26
Medlem
Outbacking.s avatar
De tre anhållna - två begärs häktade, en släpps
Bladet: Två begärs häktade för dubbelmordet i Norrköping:

1. 33-åringen - misstänkt för medhjälp till mord
Förvarsadvokat Birger Edelberg om hans klients inställning till brottsrubriceringen:
– Jag kan inte säga någonting över huvud taget.

2. 35-åringen - misstänkt för mord
Advokat Thomas Bodström:
– Han nekar till alla brott. Han är oskyldig. Mer kan jag inte säga.

3. 40-åringen - släppt.

AB skriver:
Citat:
Ytterligare en bror, en 40-åring, satt också anhållen för mordmisstankar. Åklagaren valde att inte begära honom häktad och han blev på fredagen släppt ur frihetsberövandet.
Citat:
– Men misstankarna mot min klient kvarstår. Jag vet dock inte om det är samma misstankar som gällde när han anhölls, säger mannens advokat Bengt Lejefors.
Citera
2014-04-25, 12:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per aspera
Nej det stämmer som det är skrivet angående excess, du kan inte hävda det. Rätten tar ställning till om så är fallet, det finns även prejudikat från HD.

Brottsbalken 24:e kapitel, 6:e paragrafen
I paragrafen finns definitivt inget förbud mot att åberopa nödvärnsexcess - vilket prejudikat från HD talar du om?

Hur tänker du att rätten skall kunna ta ställning om våldet varit försvarligt om inte den åtalade själv eller genom sitt ombud säger att sådana omständigheter föreligger?

Tingsrätten har att pröva om de ansvarsbefriande omständigheter föreligger som J.H. gjort gällande. Han har hävdat att han begått gärningen i nödvärn eller nöd och att i vart fall reglerna om nödvärns- och nödexcess är tillämpliga.
https://lagen.nu/dom/nja/2009s234
Citera
2014-04-25, 13:01
Medlem
Nu står det en syriansk folkpartist och säger att om kvinnan som gick till kyrkan med sin nya man hade varit en man så hade detta inte hänt. De kvinnor som vill begå skillsmässa i denna skitkultur, får väl ändra kön då, så slipper vi andra dras, med packets bråk på gator och torg.Nej, sätt dem på Arktis eller Antarktis, så får vi se om det är så kul med dessa släktfejder. Där kan de bygga upp sitt förbannade hedersland och sitta och huttra och värma varandra istället för att slåss och mörda.
Citera
2014-04-25, 13:02
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Jo men du är en feg svenne utan heder och det är skillnaden mellan dig och dom

Det verkar var mycket mammorna som varit inblandade här precis som i dubbelmordet i Södertälje, har för mig att de två bröder som mördades i Södertälje också hade en morsa som hetsade sina söner

Mammorna inblandade ja. Och hur tragiskt är är inte det? Inte kan väl nån bry sig om vad en gammal hysterisk kärring säger. Som nån sa, ett asgarv hade räckt om man nu måste notera sånt ens. Självförtroendet måste vara extremt lågt om man tar åt sig av sånt.
Heder handlar väl också om att stå för det man gör och inte skylla på andra. Den här som mördade brorsorna borde vara stolt över det och verkligen gå ut i media. Mammorna visar vilken falskhet och låg nivå det är på genom att skylla på polisen.

All heder hit och dit, den verkar vara som bortblåst när tex grannarna eldat upp ens bil i förorten, då står man bara och ojar sig lite o media. Jag skulle uppleva en sån sak som en oerhörd förnedring om grannen eldade upp min bil och då är det krig.
Citera
2014-04-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outbacking.
De tre anhållna - två begärs häktade, en släpps
Bladet: Två begärs häktade för dubbelmordet i Norrköping:

1. 33-åringen - misstänkt för medhjälp till mord
Förvarsadvokat Birger Edelberg om hans klients inställning till brottsrubriceringen:
– Jag kan inte säga någonting över huvud taget.

2. 35-åringen - misstänkt för mord
Advokat Thomas Bodström:
– Han nekar till alla brott. Han är oskyldig. Mer kan jag inte säga.

3. 40-åringen - släppt.

AB skriver:

Jag blir så äcklad av Bodström. Han försvarar alltid dom värsta avskummen.
Citera
2014-04-25, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I paragrafen finns definitivt inget förbud mot att åberopa nödvärnsexcess - vilket prejudikat från HD talar du om?

Hur tänker du att rätten skall kunna ta ställning om våldet varit försvarligt om inte den åtalade själv eller genom sitt ombud säger att sådana omständigheter föreligger?

Tingsrätten har att pröva om de ansvarsbefriande omständigheter föreligger som J.H. gjort gällande. Han har hävdat att han begått gärningen i nödvärn eller nöd och att i vart fall reglerna om nödvärns- och nödexcess är tillämpliga.
https://lagen.nu/dom/nja/2009s234

Han kanske syftar på att rätten ex officio ska pröva om nödvärn(eller nödvärnssexcess ?) föreligger. NJA 1994 s 48. Det föreligger inget hinder att åberopa det som åtalad, men enligt praxis så ska domstolen vilket som ta ställning till om ansvarsfriande grund föreligger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in