2014-04-24, 23:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seyyed79
Osäker och kan rasa vid en allvarlig störning? Pratar du om EU ländernas ekonomi eller den amerikanska ekonomin?
Lägg fram argument varför den är osäker och varför den är kan falla vid en störning! Posta gärna någon källa också som kan bevisa att det du påstår är sant

Den ryska ekonomin är baserad på en enda sak: Olja/gas.

Minsta störning där och den ryska ekonomin rasar. Nu överväger som bekant bl a EU att kraftigt minska importen från Ryssland.

Räcker det?
2014-04-24, 23:36
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Inlägget är väldigt outvecklad och jag förstår inte meningen med att du postar en gammal kart bild.
Det är är en karta från 800 talet på vilket sätt har det med Rysslands nuvarande stat att göra?
"Vad menar du med att aldrig lita på en ryss" Jag antar väl du inte hatar Ryssland på grund av deras stat utan din hat är byggd på det ryska folket som aldrig har varit ett hot till Sverige.

Försökte vara så kortfattad man kunde vara, ville icke ödsla min tid på den tråden. Men, jag antar vissa av er kommunister anser det är viktigt och komma med motargument. och tar upp om historier att ukraina nämnligen alltid har hört till ryssland, därav länken. Du förstår nog min poäng nu, och angående om de äldre, dom nog vet så mycket mer än ni snorungar

Edit: försök och hitta den felande länken
2014-04-24, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Försökte vara så kortfattad man kunde vara, ville icke ödsla min tid på den tråden. Men, jag antar vissa av er kommunister anser det är viktigt och komma med motargument. och tar upp om historier att ukraina nämnligen alltid har hört till ryssland, därav länken. Du förstår nog min poäng nu, och angående om de äldre, dom nog vet så mycket mer än ni snorungar

Edit: försök och hitta den felande länken
Aha så du menar att du inte kan komma med en motargument? Jag har aldrig skrivit att Ukraina tillhör Ryssland och jag tycker att Ukraina bör respekteras som ett självständigt land men problematiken är att fascister med hjälp av utländska agenter störtade en demokratiskt vald president och dessa fascister representerar inte Ukraina som en suverän stat utan de tog makten genom en blodig "revolution".
Dessa fascister är extrema och korrupta. Etniska ryssar känner sig hotad och en attack på en ryss betyder en attack på hela Ryssland.
2014-04-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Berätta för oss vad du tror grafen beror på?

64 miljoner förra året.

http://www.sida.se/Svenska/Lander--regioner/Europa/Ryssland/Samarbetet-i-siffror/

Intressant att Ryssland får så mycket U-hjälp av Sverige. Borde inte någon sätta stopp för denna cirkus?

Fast en stor del av pengarna gick till "Demokrati, mänskliga rättigheter & jämställdhet". Något som ryssar kanske inte är bortskämda med...

Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Minsta störning där och den ryska ekonomin rasar. Nu överväger som bekant bl a EU att kraftigt minska importen från Ryssland.

Räcker det?

Kanske ligger det något i det som senator John McCain sade då han påstod att Ryssland egentligen inte är ett riktigt land, utan en jättelik bensinstation...

Citat:
Ursprungligen postat av minnesota
Simon Ostrovskij från VICE, som hölls fången i Slovjansk, har blivit frisläppt:

https://news.vice.com/articles/simon-ostrovsky-has-been-released?trk_source=homepage-in-the-news

Då återstår det i nuläget "bara" 16 andra journalister som hålls i förvar...

Det allvarliga med Ostrovskys kidnappning var att den ägde rum i samband med en presskonferens som han var inbjuden att delta i. När han skulle bege sig därifrån blev han gripen i själva möteslokalen.

Ostrovsky hade alltså inte tagit någon särskild risk i samband med sitt bortförande. Allt handlade om den aura av lögn och svekfullhet som vissa ryssar alltför ofta klär sig i...
Senast redigerad av Tomteboda 2014-04-24 kl. 23:52.
2014-04-24, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Räcker det?
Hela den Amerikanska och Europiska ekonomin är baserad på energi, så vad?
Kommer du ihåg oljekrisen 1973. Jag ska påminna dig http://sv.wikipedia.org/wiki/Oljekrisen_1973
2014-04-24, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
http://www.ui.se/blog/uibloggen/2014/2/27/broms-i-rysk-ekonomi.aspx
Hela bloggen är skit
Hitta neutrala källor istället som typ världsbanken eller något sånt.
2014-04-24, 23:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Hela den Amerikanska och Europiska ekonomin är baserad på energi, så vad?
Kommer du ihåg oljekrisen 1973. Jag ska påminna dig http://sv.wikipedia.org/wiki/Oljekrisen_1973

Det är den verkligen inte. Baserad på energi alltså. Den ryska ekonomin har f ö redan stagnerat. Du lever i en drömvärld.
2014-04-24, 23:50
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Innan jag berättar vad grafen beror på så vill jag att du ska svara på en fråga, Tror du att grafen visar falska siffror eller visar den sanningen?
34 miljoner till "demokrati" och mänsklig "rättigheter", jag antar väl att pengarna gick till konst gruppen Pusy Riot

Jag är genuint intresserad av att få svar på den frågan jag ställde.
Vad är det som står bakom Rysslands tillväxt i BNP? Är det möjligen de massiva investeringarna som har lett till högteknologiska produktionsanläggningar? Den industriella moderniseringen och den globala konkurrenskraften? Rysslands innovativa förmågor? Deras satsningar på forskning och utveckling? Berätta mer! Vill se hur den reala ekonomin har utvecklats.

Jag ska inte gå in på att i detalj beskriva den ryska ekonomin och dess utveckling, jag antar att det kan bli lite väl för mycket för dig att smälta på en gång. Men jag lämnar dig några punkter att fundera vidare på.

1) Vad är BNP och vad ingår i BNP?

2) Skillnad mellan real BNP och nominell BNP? Finns något som heter inflation. Lär dig detta begrepp. Oerhört viktigt om du någonsin ska ge dig på att analysera Rysslands ekonomi. Kolla hur din graf ser ut när man inkluderar inflationen. Inte lika häftigt längre?
http://www.gecodia.com/Russia-GDP-Growth-Rate_a518.html

3) Tror du olja och gas ingår i BNP?

4) Tror du statliga inköp ingår i BNP?

Punkt 4 är ett fantastiskt moment. Vi har alltså ett land som kan stjäla oerhörda summor av statliga medel och samtidigt höja sin BNP som man kan skryta med för massorna i TV-rutan.

Över 8 miljarder USD gick åt att bygga en 45 km-väg till OS i Sotji. Hela OS i Vancouver gick på mindre än 2 miljarder. Enligt Vägverket skulle det kosta omkring 80-90 miljoner svenska kronor att bygga en kilometer av motorväg likt E6. (90*45 = 4 miljarder SEK, d.v.s. ca 600 miljoner USD). Och då ska vi beakta att lönenivåerna är högre här, tillgången på resurser inom riket är mindre o.s.v.

Så vart gick skattebetalarnas pengar? Jo, de gick rakt in i fickorna hos regimen. Och vet du vad det sjukaste med det hela är? Inte bara det att folket inte gör uppror, utan att de istället hyllar sina ledare ännu mer. Att regimen med sina stölder kan presentera en förhöjd BNP, så att såna som du och övriga patrioter kan fortsätta avguda Putin och fortsätta ge dem sitt stöd medan de rånar ert land.

Där har vi också den största skillnaden mellan Ukraina och Ryssland. Folket i Ukraina gick ut och riskerade sina liv för att de inte tolererar att bli behandlade på det sättet, och just därför jag hyser stor respekt för Majdan och ukrainarnas frihetsvilja.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-25 kl. 00:08.
2014-04-24, 23:50
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Hela bloggen är skit
Hitta neutrala källor istället som typ världsbanken eller något sånt.
Finns inget som är kliniskt neutralt. UI är dock helt seriösa.
2014-04-24, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Jag är genuint intresserad av att få svar på den frågan jag ställde.
Vad är det som står bakom Rysslands tillväxt i BNP? Är det möjligen de massiva investeringarna som har lett till högteknologiska produktionsanläggningar? Den industriella moderniseringen och den globala konkurrenskraften? Rysslands innovativa förmågor? Deras satsningar på forskning och utveckling? Berätta mer! Vill se hur den reala ekonomin har utvecklats.

Jag ska inte gå in på att i detalj beskriva den ryska ekonomin och dess utveckling, jag antar att det kan bli lite väl för mycket för dig att smälta på en gång. Men jag lämnar dig några punkter att fundera vidare på.

1) Vad är BNP och vad ingår i BNP?

2) Skillnad mellan real BNP och nominell BNP? Finns något som heter inflation. Lär dig detta begrepp. Oerhört viktigt om du någonsin ska ge dig på att analysera Rysslands ekonomi. Kolla hur din graf ser ut när man inkluderar inflationen. Inte lika häftigt längre?
http://www.gecodia.com/Russia-GDP-Growth-Rate_a518.html

3) Tror du olja och gas ingår i BNP?

4) Tror du statliga inköp ingår i BNP?

Punkt 4 är ett fantastiskt moment. Vi har alltså ett land som kan stjäla oerhörda summor av statliga medel och samtidigt höja sin BNP som man kan skryta med för massorna i TV-rutan.

Över 8 miljarder USD gick åt att bygga en 45 km-väg till OS i Sotji. Hela OS i Vancouver gick på mindre än 2 miljarder. Enligt Vägverket skulle det kosta omkring 80-90 miljoner svenska kronor att bygga en kilometer av motorväg likt E6. (90*45 = 4 miljarder SEK, d.v.s. ca 600 miljoner USD). Och då ska vi beakta att lönenivåerna är högre här, tillgången till resurser inom riket är mindre o.s.v.

Så vart gick skattebetalarnas pengar? Jo, de gick rakt in i fickorna hos regimen. Och vet du vad det sjukaste med det hela är? Inte bara det att folket inte gör uppror, utan att de istället hyllar sina ledare ännu mer. Att regimen med sina stölder kan presentera en förhöjd BNP, så att såna som du och övriga patrioter kan fortsätta avguda Putin och fortsätta ge dem sitt stöd medan de rånar ert land.

Det är sent och jag ska lägga mig, jag har jobb imorgon men jag kommer att svara ditt inlägg senare när jag får tid över.
2014-04-24, 23:56
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Aha så du menar att du inte kan komma med en motargument? Jag har aldrig skrivit att Ukraina tillhör Ryssland och jag tycker att Ukraina bör respekteras som ett självständigt land men problematiken är att fascister med hjälp av utländska agenter störtade en demokratiskt vald president och dessa fascister representerar inte Ukraina som en suverän stat utan de tog makten genom en blodig "revolution".
Dessa fascister är extrema och korrupta. Etniska ryssar känner sig hotad och en attack på en ryss betyder en attack på hela Ryssland.

Som jag sa, jag håller mig neutral i den här frågan då man icke alls är så insatt. Borde nog ej kommenterat det ens.

Som jag sa till en vän tidigare idag, jag tror inte någon är oskyldig alls, varken eu/usa, ryssarna, urkarina, judar ja alla dom.. De enda som lider är ju folket som lever där
2014-04-25, 00:11
Medlem
Simon Ostrovsky har redan lagt ut en ny video i serien Russian Roulette in Ukraine (Dispatch 29). Man ser att ryssarna inte är särskilt glada över Ostrovskys frågor:

http://www.youtube.com/watch?v=d6rPlH0K7o4&feature=share&list=PLw613M86o5 o7DfgzuUCd_PVwbOCDO472B

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in