2014-04-24, 12:12
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Östra Ukraina känner inte att de har någon kandidat att rösta på och den nuvarande regeringen har ingått sådana avtal som tvingar den nyvalda regeringen att föra en viss politik. När sedan resultaten dröjer och i värsta(och troligaste) fall folket upplever att även den nya administrationen är korrumperad och att stödet från EU/USA inte är av den omfattning som man trott riskerar Ukraina ett Maidan III inom 1-2 år.

Ja, risken är ju överhängande. Som sagt, jag anser att väldigt mycket hänger på valdeltagandet, där kommer vi få den första indikationen på vad folk egentligen tycker om Maidan. Tycker man bra om Maidan kommer valdeltagandet troligen öka, annars minska. Minskar valdeltagandet kraftigt i kritiska oblast så är läget väldigt allvarligt och man måste börja överväga federalisering på riktigt. Att Poroshenko som är en ovanligt omtyckt kandidat i västra Ukraina bara kan samla 15 % bakom sig i sydöst enligt opinionsundersökningar, jämfört med Janukovitjs 35 % (eller mer?) i förra primärvalet är i sig en ganska dyster prognos om hur delaktiga de känner sig i det nya Ukraina.
2014-04-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Ja, risken är ju överhängande. Som sagt, jag anser att väldigt mycket hänger på valdeltagandet, där kommer vi få den första indikationen på vad folk egentligen tycker om Maidan. Tycker man bra om Maidan kommer valdeltagandet troligen öka, annars minska. Minskar valdeltagandet kraftigt i kritiska oblast så är läget väldigt allvarligt och man måste börja överväga federalisering på riktigt. Att Poroshenko som är en ovanligt omtyckt kandidat i västra Ukraina bara kan samla 15 % bakom sig i sydöst enligt opinionsundersökningar, jämfört med Janukovitjs 35 % (eller mer?) i förra primärvalet är i sig en ganska dyster prognos om hur delaktiga de känner sig i det nya Ukraina.

Poroshenko verkar ha seglat upp som Rysslands kandidat. Hans ryska chokladfabriker har - till skillnad från andra Ukrainsk-oligark-ägda fabriker - klarat sig oväntat bra sedan Krim-krisen inleddes.

För Putin skulle nog - trots allt - Yulia Tymoshenko var att föredra. Han känner henne sedan tidigare som en pålitlig förhandlingspartner, och trots sina eldiga tal var Tymoshenko under sina år som PM mer business-woman än nationalistisk politiker. Tymoshenko är formodligen en av mycket få ukrainska politiker som skulle kunna fixa till det havererade gas-avtalet med Ryssland. Och gas behöver man, annars blir det väldigt kallt i stugorna när vintern nalkas...
Senast redigerad av Tomteboda 2014-04-24 kl. 12:30.
2014-04-24, 12:50
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomteboda
Poroshenko verkar ha seglat upp som Rysslands kandidat. Hans ryska chokladfabriker har - till skillnad från andra Ukrainsk-oligark-ägda fabriker - klarat sig oväntat bra sedan Krim-krisen inleddes.

För Putin skulle nog - trots allt - Yulia Tymoshenko var att föredra. Han känner henne sedan tidigare som en pålitlig förhandlingspartner, och trots sina eldiga tal var Tymoshenko under sina år som PM mer business-woman än nationalistisk politiker. Tymoshenko är formodligen en av mycket få ukrainska politiker som skulle kunna fixa till det havererade gas-avtalet med Ryssland. Och gas behöver man, annars blir det väldigt kallt i stugorna när vintern nalkas...
Är inte SF-kvinnan från 70 talet orsaken till att gasräkningen är i klass med ett mindre lands totala BNP? Anklagelserna om att hon snodde gas lever fortfarande och Ryssland är idag endast intresserade av att få betalt, de kommer inte låta Ukrainare frysa ihjäl men de kommer vilja ha betalt för gasen. Fundera på varför Tyskland "exporterar" gas till Ukraina...

Gällande journalisten så är det vanligt att de är spioner, författare och andra kulturmuppar brukar även vara spioner. Saken är den att ni inte vet vad det är man spionerar på och vilken information man söker, finns det någon sanning i anklagelserna kommer han att få det svettigt.
2014-04-24, 12:50
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Va du är full av skit.

Var någonstins har "ryssukrainare" diskriminerats av interimsregeringen?
Du kanske har glömt att de flesta i denna regering faktiskt är rysktalande????
Det finns andra nationaliteter än "etniska" ukrainare i interimsregeringen, och de kommer från alla möjliga håll i landet.

Ja, att ta försöka ta bort språket var onödigt i dagsläget, då det skapade negativ uppmärksamhet.

Men hur har man annars "förfarit illa" mot ryssar? Bara rent skitsnack.

I Ukraina mår ryssar bättre och är friare än de är i Ryssland.

Nu ljuger du igen. Jag förstår att du kan känna dig så älskvärd som ryss när du tittat för mycket på ryskt propaganda. Det känns som att ukrainare trånar efter ryssen som ska befria dem. Den ryska befrielsehjälten? Precis som ni befriade hela Europa från nazister år 1945? Nu är det dags för er igen att gå in och hjälpa grannarna? Jag ska säga dig en sak.... Det är inte så. Det är ingen som vill ha Ryssland. Även om man är missnöjd med regeringen så är det något man får lösa själv. Det handlar om totalt några hundra som springer runt med vapen och vill ha Ryssland, lägg till några få som stöttar dem. Det är ingen folkvilja i regionen. PUNKT. Ryssen är inte välkommen och har aldrig varit det.

Uppfattningen att folk i öst vill till Ryssland finns bara i ditt huvud och rysk media. Den finns inte i verkligheten.

Läs vad jeg skriver. Jag ifrågasätter idioten som påstår att alla ukrainare i väst väntar på att ryssen kommer.

Jeg kritiserar de omogna i tråden som tror att konflikten är ett spel där man hejar på den ena eller andra parten.

De fleste i Ukraina vill vara ukrainare. Oavsett var i landet de bor eller vilket språk de talar. Frågan är om juntan kan säkra ett ordentligt liv till alla ukrainare. Många i öst tvivlar. Men att tro att alla som är kritiska till juntan i Kiev älskar Putin, är omoget och det är det jag kritiserar
2014-04-24, 12:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Läs vad jeg skriver. Jag ifrågasätter idioten som påstår att alla ukrainare i väst väntar på att ryssen kommer.

Jeg kritiserar de omogna i tråden som tror att konflikten är ett spel där man hejar på den ena eller andra parten.

De fleste i Ukraina vill vara ukrainare. Oavsett var i landet de bor eller vilket språk de talar. Frågan är om juntan kan säkra ett ordentligt liv till alla ukrainare. Många i öst tvivlar. Men att tro att alla som är kritiska till juntan i Kiev älskar Putin, är omoget och det är det jag kritiserar
Folk i Donetsk verkar tro att bara de ansluts till Ryssland så kommer gamla ruiner till Sovjetfabriker väckas till liv.
Snacka om lurade människor, låt Kiev ta tag i ekonomin och sakta börja få ordning även om Ukraina har lång väg att gå.
2014-04-24, 12:59
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Folk i Donetsk verkar tro att bara de ansluts till Ryssland så kommer gamla ruiner till Sovjetfabriker väckas till liv.
Snacka om lurade människor, låt Kiev ta tag i ekonomin och sakta börja få ordning även om Ukraina har lång väg att gå.

Det bor ca. 1 miljon människor i Donetsk. Tror du alla de vill anslutas till Ryssland?
2014-04-24, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Är inte SF-kvinnan från 70 talet orsaken till att gasräkningen är i klass med ett mindre lands totala BNP? Anklagelserna om att hon snodde gas lever fortfarande och Ryssland är idag endast intresserade av att få betalt, de kommer inte låta Ukrainare frysa ihjäl men de kommer vilja ha betalt för gasen. Fundera på varför Tyskland "exporterar" gas till Ukraina...

Nej, faktiskt inte. Tack vare Tymoshenko fick Ukraina ett mycket förmånligt gasavtal med Ryssland. Putin sade själv häromveckan att Tymoshenko bör ha heder för det. Att Ukraina sedan inte höll gasavtalet kan man inte lasta kringeldamen för. Hon dömdes juk till ett långvarigt fängelsestraff av sin efterträdare i en skenrättegång för att gasavtalet varit för "dåligt" för Ukraina...

Just nu kommer uppgifter om att stadshuset i Mariupol befriats från separatister. De pro-ryska separatisterna hade väl blivit hungriga och uppgivna när hjäpen från den ryska björnen uteblev...

http://www.bbc.com/news/world-europe-27138300
2014-04-24, 13:12
Medlem
https://twitter.com/NikolosGeorgian/status/459287978746322944

Undra om man kan tro på det där. Stora ryska trupprörelser nu tydligen. Han har tweetad en hel del under dagen.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=K9actILc9QU

En till: https://www.youtube.com/watch?v=d5GOA5AyTnY
Senast redigerad av TwoHeadedEagle 2014-04-24 kl. 13:15.
2014-04-24, 13:17
Medlem
DjPuttes avatar
Nu måste Putin fatta han har inget att göra inne i Ukraina överhuvudtaget, Det är han som håller på att begå exakt alla brott som man kan tänka sig jäkligt enkelt kasta skit på andra sidan men si inte tänka på eget antagande!

Nu måste något börja hända med den herren för mer maktgalen och storhetsvansinne har jag inte skådat men iofs vad har man att vänta av en FD gammal KGB general som har rötterna i det förgånga Ryssland, Dags att någon börjar tala allvar med den herren och få han att förstå Ukraina är och förblir en egen stat och vill de sk etniska ryssarna i Ukraina tro att dem ska skaffa egna stater inom ett land då är det nog dags att dem rör på sig in i Ryssland och befolkar sig där!

Obama är likt en nickedocka ingen vågar göra något åt Putin utan tror att tala och förmana räcker det börjar bli dags att agera och visa den herren det är nog nu!
2014-04-24, 13:21
Medlem
LifLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Fast rysshatet är skitsnack. Det är påhittat!
Det finns inget rysshat. Det är något som har skapats av Putin-media.
https://www.youtube.com/watch?v=jRTgH6WB8ts

Fast det där är ju skitsnack. Hur kommer det sig att mina Ukrainska vänner bestämt avrådde mig, för min egen säkerhet, att inte prata Ryska (ryska fraser som skiljer sig från Ukrainska) när jag hängde runt i Kiev under ett par veckor för 10-15 år sedan? Mina Ukrainska vänner (etniska Ukrainare) förklarade att rysshatet är väldigt påtagligt inom vissa kretsar.
2014-04-24, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoHeadedEagle
https://twitter.com/NikolosGeorgian/status/459287978746322944

Undra om man kan tro på det där. Stora ryska trupprörelser nu tydligen. Han har tweetad en hel del under dagen.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=K9actILc9QU

En till: https://www.youtube.com/watch?v=d5GOA5AyTnY

På den andra videon så tycker jag det ser ut som om några lastbilar drar någon form av raketartilleri liknande stalinorglar. Frågan är bara om det är från där det sägs vara.

Däremot så tycker jag inte det kan kallas stora trupprörelser precis
2014-04-24, 13:31
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifLi
Fast det där är ju skitsnack. Hur kommer det sig att mina Ukrainska vänner bestämt avrådde mig, för min egen säkerhet, att inte prata Ryska (ryska fraser som skiljer sig från Ukrainska) när jag hängde runt i Kiev under ett par veckor för 10-15 år sedan? Mina Ukrainska vänner (etniska Ukrainare) förklarade att rysshatet är väldigt påtagligt inom vissa kretsar.

Haha, vilket skämt.
Kiev är till största del rysktalande stad, även idag. För 10-15 år sedan var det ännu mer rysktalande. Då var det, minst sagt, ovanligt att höra någon tala ukrainska i Kiev.

Dina vänner ljög väl för dig. Det handlar om identifikationen i sig. Många där ser ukrainska som sitt modersmål, fastän de uteslutande talar ryska till vardags. De är väldigt måna om att förklara för utlänningar att de är ukrainare och att deras språk är ukrainska, att Ukraina inte är Ryssland. Men sen så pratar majoriteten faktiskt ryska sinsemellan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in