2014-04-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Ingen aning egentligen.
Men att att telomerfusion på olika sätt ställer till problem vid befruktning med en partner med fler kromosomer är jag ganska övertygad om.

Jag har svårt att hitta några bra förklaringar till varför det skulle kunna ge några fördelar i urvalet.

Har du nån vettig förklaring vilka fördelar det skulle kunna haft?
Var du missnöjd med mina tidigare svar eftersom du frågar igen?

Citat:
Eller blir det att även här räkna med slumpmässig genetisk drift som till slut råkar leda till att alla har en kromosom mindre?
Du kanske missförstår vad det är jag frågar, det verkar så.

Du har ju tidigare sagt att du tror att gud skapade Eva från stamceller i Adams revben. Jag antar att det också innebär att du tror att gud skapade Adam.

Så frågan är hur man då, om det skulle vara så, kan förklara hur det kan komma sig att människans kromosom nummer två är resultatet av en telomerfusion mellan två primatkromosomer?
Senast redigerad av Mick.3 2014-04-23 kl. 23:48. Anledning: Förtydligande
Citera
2014-04-24, 00:19
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Var du missnöjd med mina tidigare svar eftersom du frågar igen?

Du kanske missförstår vad det är jag frågar, det verkar så.

Du har ju tidigare sagt att du tror att gud skapade Eva från stamceller i Adams revben. Jag antar att det också innebär att du tror att gud skapade Adam.

Så frågan är hur man då, om det skulle vara så, kan förklara hur det kan komma sig att människans kromosom nummer två är resultatet av en telomerfusion mellan två primatkromosomer?

Jag hittade ett inlägg som jag verkade ha missat och försökte förstå vad du syftade på.
nu förstår jag bättre:

Som du säkert vet delar människan ungefär samma proteinkodande gener med däggdjur.

Ungefär samma byggstenar som används hos däggdjur används alltså också när människor skall produceras.

Det som är avgörande för vad generna skall bygga och producera är alltså den information som styr och reglerar avkodningen av generna.

Eftersom som Gud valde att göra människan ganska lik schimpanser var det kanske lämpligt att utgå ifrån den variant av genuppsättning och kromosomuppsättning som schimpansen hade för att programmera informationen som kodar för produktionen av människor. Av någon anledning kanske det fungerade bättre att sätta ihop två kromosomer för att producera människor.

stebe2
Citera
2014-04-24, 00:48
Medlem
stebe2s avatar
Jag har alltså uppfattat att Pad (m fl) anser att kylan och den vita snön kring Nordpolen på nåt sätt har fått björnars pälsar att bli varmare och vitare.

Nu är det fritt fram för Pad att förklara om detta inte stämmer. Om detta stämmer så får han gärna berätta hur detta går till på molekylär nivå.

stebe2
Citera
2014-04-24, 01:06
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Jag har alltså uppfattat att Pad (m fl) anser att kylan och den vita snön kring Nordpolen på nåt sätt har fått björnars pälsar att bli varmare och vitare.

Nu är det fritt fram för Pad att förklara om detta inte stämmer. Om detta stämmer så får han gärna berätta hur detta går till på molekylär nivå.

stebe2
Vi har alla förklarat vår position helt glasklart. Det är bara att läsa våra gamla inlägg.
Citera
2014-04-24, 01:19
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Vi har alla förklarat vår position helt glasklart. Det är bara att läsa våra gamla inlägg.

Det gäller främst Pad som tjatar om detta.

Jag har väl redan bemött dina inlägg och förklarat varför du tänker fel angående urvalets förmåga att få pälsen att bli vit och varmare?

stebe2
Citera
2014-04-24, 01:20
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Det gäller främst Pad som tjatar om detta.

Jag har väl redan bemött dina inlägg och förklarat varför du tänker fel angående urvalets förmåga att få pälsen att bli vit och varmare?

stebe2
Nej. Du har absolut inte bemött mina inlägg. Vi slutade vår konversation med mitt inlägg #7666
Senast redigerad av bwahahaha 2014-04-24 kl. 01:22.
Citera
2014-04-24, 01:25
Medlem
Citat:

stebe2

Jag kopierar in min fråga från den andra tråden här (och lägger till en fetning):

Så du vidhåller att Pad tror att kyla direkt orsakar tjock, vit päls hos isbjörnar, trots att Pad förnekar detta? Av vilken anledning väljer du att inte ta Pad på sitt ord?
Citera
2014-04-24, 02:25
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Jag kopierar in min fråga från den andra tråden här (och lägger till en fetning):

Så du vidhåller att Pad tror att kyla direkt orsakar tjock, vit päls hos isbjörnar, trots att Pad förnekar detta? Av vilken anledning väljer du att inte ta Pad på sitt ord?

Jag vill höra hur Pad kommer runt detta med att informationen rimligvis måste muteras fram om för att en egenskap skall kunna förändras. Och hur denna koppling då i så fall är till kylan och den vita omgivningen.

Jag vidhåller det som jag skrev i mitt inlägg:
"Jag har alltså uppfattat att Pad (m fl) anser att kylan och den vita snön kring Nordpolen på nåt sätt har fått björnars pälsar att bli varmare och vitare."

Han menar att detta sker på något indirekt sätt som fortfarande kräver sin detaljerade förklaring som tyvärr hittills har uteblivit.

stebe2
Citera
2014-04-24, 02:34
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Nej. Du har absolut inte bemött mina inlägg. Vi slutade vår konversation med mitt inlägg #7666

Att det naturliga urvalet påverkar att vit och varm päls blir vanligast vid nordpolen är självklart. Men urvalet har inget med uppkomsten av kvävebaskombinationerna som kodar för egenskaperna vit och varm päls.

Detta är vad jag hävdat under alla år jag varit på Flashback. Om du är överens med mig om detta är allt ok.

stebe2
Citera
2014-04-24, 03:34
Medlem
Citat:
Jag vill höra hur Pad kommer runt detta med att informationen rimligvis måste muteras fram om för att en egenskap skall kunna förändras. Och hur denna koppling då i så fall är till kylan och den vita omgivningen.

Jag vidhåller det som jag skrev i mitt inlägg:
"Jag har alltså uppfattat att Pad (m fl) anser att kylan och den vita snön kring Nordpolen på nåt sätt har fått björnars pälsar att bli varmare och vitare."

Han menar att detta sker på något indirekt sätt som fortfarande kräver sin detaljerade förklaring som tyvärr hittills har uteblivit.

stebe2

Jag tror nog att du egentligen vet vad Pad och andra menar när de säger att urvalet indirekt kan påverka utvecklingen. Det har ju förklarats ett mycket stort antal gånger, så tydligt att till och med jag förstår. Informationen uppstår genom mutationer och selekteras i många fall därefter genom naturligt urval. Om du upprepar detta ett antal gånger så har du en process vars utfall påverkas av två faktorer; mutationer och urval. Bara du i hela världen verkar inte acceptera detta triviala faktum av någon anledning jag inte begriper.

Nu var min fråga för övrigt varför du inte backar från ditt påstående när Pad själv förklarat att hans syn inte är den du påstår. Har han sagt något som ger dig skäl att tvivla på hans uppriktighet? I så fall, vad? Hur mycket tydligare kan han bli när han säger att han inte tror att kyla kan beställa fram specifika mutationer? Vad har han sagt eller skrivit som ger dig anledning att komma fram till den ytterst bisarra slutsatsen att han (eller någon annan tänkande människa) skulle kunna tro att kyla kan få vissa, önskvärda mutationer att inträffa?
Citera
2014-04-24, 05:48
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Vet du att befruktning inte är möjlig mellan A och C eller tror du att befruktning inte är möjlig i de exempel som finns i naturen? Eller menar du ett hypotetiskt exempel där så skulle vara fallet? (Jag menar alltså inte att befruktningen behöver leda till att avkomma föds.)

Men eftersom C kan räknas som samma art som B och att B kan räknas som samma art som A så borde rimligtvis även A och C kunna räknas in i samma art.

Förstår du hur man skulle kunna tänka?

Att vi har hittat på olika kriterier för vad man skall dra gränser mellan olika arter bryr sig ju inte naturen om.

stebe2
Befruktning är inte möjlig mellan A och C, hur tänker du dig att det skett om gud skapade djuren från början och mutationer "bara ger en massa skit" som du uttryckt dig tidigare?
Citera
2014-04-24, 08:36
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Att det naturliga urvalet påverkar att vit och varm päls blir vanligast vid nordpolen är självklart. Men urvalet har inget med uppkomsten av kvävebaskombinationerna som kodar för egenskaperna vit och varm päls.
Inte direkt nä. Men likväl indirekt, då vissa saker sparas och andra saker slängs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in