Citat:
Ursprungligen postat av
nightbeast
Då måste man nog först vara överens om definitionen av "varianter" eller "variationer".
Nu är det ju ändå så att de anatomiska skillnaderna är rätt stora mellan de olika släktena, jämfört med inom en enda art låt säga Homo Sapiens. Där kan man ju säga det förekommer varianter, men tycker det är väl magstarkt att säga så mellan de olika arterna. Men återigen, ge mig din definition på "varaiant" så kan vi utgå från det. Skulle bli tacksam om du kunde ge mig källa på denna nya forskning och även vilka belägg där finns för avkomman mellan arterna.
http://www.sciencemag.org/content/342/6156/326.figures-only
Här finns en länk till fyndet i Georgien där dessa skall hittades tillsammans i lager som daterades till 1,8 miljoner år.
Att neandertalare och sapiens troligen fått barn ihop borde väl inte vara speciellt kontroversiellt, eller?
Citat:
Nej, eller menar du att folk som just nu lever i Afrika går omkring med Neandertalarkranium istället för Sapiens kranium?

. Vet inte om du känner till att man ju genom nya metoder för DNA-undersökning (där man kan utvinna genetiskt material ur gamla ben) kunnat visa att neandertalarmänniskan och den moderna människan är två distinkta arter, utan några tecken på korsning efter att vi skiljdes åt från vår senaste gemensamma förfader. Tål att tänkas på.
Japp, det finns nu levande både röda, vita, rosa, svarta, bruna, gula och ljusbruna som har olika former på sina skallar som liknar neandertal och erectus och kanske t o m habilis.
Eller menar du att dessa nu levande människor som har sådan skallform inte är Homo Sapiens?
Menar du att det är skallformen som avgör om de är Homo Sapiens?
Vi får väl se var dessa jämförelser mellan neandertal- och sapiens-DNA landar i slutändan.
Citat:
Varför borde det det? Jag hänvisade ju till evidensen för just varför det inte kunde vara en vanlig, modern Sapiens skalle.
Du hänvisade ju till evidens som bara är konstnärsmässiga val som animeraren gjort.
- Storleken och formen på öronen kan mycket väl vara mindre
- Storleken och tjockleken på läpparna kan vara annorlunda
- Storleken och färgen på iris och pupill kan mycket väl vara mindre
- Längden och tjockleken på ögonlock och ögonbryn och ögonfransar kan mycket väl vara identiska med en människas.
- Näsans storlek och form kan vara helt annorlunda
- Ansiktsveck kan vara annorlunda
Man skulle med ganska små justeringar få denna skalle att se ut precis som en liten pojke.
Ganska långt ifrån en africanus-skalle alltså.
Då skulle fyndet visa en Sapiens skalle i 2,5 miljoner år gamla lager. Hur skall man förklara detta?
Då väljer man nog hellre att göra skallen lite mer aplik vid animeringen.
Citat:
Mina ögon är öppnade sedan länge. Jag kan se en helhet som är så vacker, och där naturen har sin gång, utan att blanda in övernaturliga väsen.
Jag har uppfattat dig som en mycket övertygad evolutionist och att du inte ser några frågetecken eller problem med evolutionsteorin. Kanske du t o m anser att evolutionen från en första självreplikerande RNA-sträng till människa är ett bevisat faktum?
Har man den uppfattningen menar jag att man troligen har blivit ganska kraftigt indoktrinerad och hjärntvättad. Och man är då i stort behov av att öppna ögonen och inse att det finns kritik och frågetecken och problem med evolutionsteorin. Och att problemet med den stora inslaget av slumpmässighet drar ner dess trovärdighet väldigt mycket.
Citat:
Förklarade det ju, ögonglobens storlek baserar dem på hålorna i kraniet. OM nu pupill eller iris är lite större eller mindre i förhållande till ögats storlek så saknar det betydelse i sammanhanget. Det är just en animering, precis som du själv säger. Du har däremot rätt i att man inte kan veta öronens storlek, då fossil av dem saknas om jag förstått det rätt. Där måste man isåfall gissa, eller uppskatta. Men återigen, det är egentligen helt irrelevant eftersom det inte utgör ett problem. Man ju har kraniet komplett, och dess anatomiska skillnader finns där om du jämför med kranium av Sapiens. Jupp, de är hominider oavsett hur man än vänder på det Stebe. Det är inte antingen apa eller människa, de är mellanting mellan dem två. Jajjamensan, apmänniska. Svårare är det inte egentligen, om man inte själv vill krångla till det för sig.
Det måste ju vara helt uppenbart att skallen är nästan identisk med vilken liten sapiens-pojke som helst som har lte mindre skallvolym.
Men enklast är väl förstås att blunda för detta uppenbara.
Min gissning är att man tvingas bortförklara detta fynd med att skallen placerats där vid t ex en begravning av människor några miljoner år senare.
stebe2