Citat:
Ursprungligen postat av
Viktim
Skulle olika folkgrupper kunna anses vara "övergångsarter" till varandra? Dvs att dom utvecklats i olika riktning men att ingen ny artbildning ännu skapats?
Har jag tolkat det rätt?
Mja, du har nog tolkat mig fel. Iallafall missat poängen. Arter är ju ett begrepp som människan hittat på för att få lättare att klara sin vardag. För att arter öht ska kunna existera så krävs en tydlig definition av vad en art är... En definition. Det jag skrev var att varje individ kan ses som en övergångsart. Inte olika grupper av individer. Det skrev jag aldrig.
Om kreationisterna skulle se varje individ som en egen art (vilket naturligtvis är felaktigt enligt de definitioner av ordet art som jag känner till), så borde kanske det gå upp ett ljus i var deras problem i argumentet ligger. En neandertalare skulle möjligtvis kunna få fertil avkomma med en människa, en neandertalare skulle kanske även kunna få detta med en erectus. En erectus skulle däremot inte kunna få det med en människa. Rent hypotetiskt. Då skulle alltså neandertalarna tillhöra arten människa och erectus, men en erectus skulle vara en annan art än människa. Det finns alltså inga tydliga gränser mellan arter förrän splittringen gått väldigt långt och övergångar ser vi överallt eftersom alla är övergångar. Det tror jag förenklar för kreationisten att se hur dåligt argumentet är, med detta synsätt.