Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Mmm, men ET klarar sig alldeles utmärkt utan människor som väljer att "tro" på den. Den blir inte mer sann ju mer människor som tror på den.
Här skulle jag kunna välja att dra nytta av semantiken. Men jag väljer att avstå.
Jag hoppas att du även menar att den inte blir mer sann för att många biologer tror på den.
Är den sann så är den sann.
Samma sak är det med Gud.
Finns Gud så finns Gud. Oavsett hur många som tror det eller inte.
Vi är väl överens om att det finns ju EN sanning? Och det är väl den vi alla söker, förhoppningsvis?
Historien har ju hänt på ett sätt. Vi kan ju inte ändra på det som har hänt. Om Gud finns kan vi inte ändra på det. Om uppkomsten av alla olika varianter av organismer på jorden har skett utan någon inblandning av någon Gud eller högre makt så kan vi ju inte ändra på det.
Citat:
"Men oavsett hur många civilisationer det finns i universum eller multiuniversum så landar varje civilisation rent filosofisk i att det måste existera en gud eller högre makt. Tillvaron går helt enkelt inte ihop utan en gud.
Den grundläggande frågan "varför det existerar något istället för att ingenting" landar, hur man än försöker undvika det, till slut i en gud."
Nej, man landar på "Vi vet inte". Där stannar jag. Av någon anledning är det fruktansvärt frustrerande för många människor att acceptera det. Då stoppar de in Gud. Det du beskriver är "God of the gaps".
Och jag menar att man behöver tänka tankarna fullt ut hela vägen. De behöver gå ihop i slutändan.
Om man slutar mitt i uträkningen av en ekvation så säger det ju ingenting om det slutliga svaret.
Citat:
"Det är en helt annan sak att man inte vill att Gud skall existera. Ofta på grund av att man tyvärr har fått en felaktig bild av vem Gud är.
"
Jag kan skriva under på att jag verkligen hoppas att guden från bibeln inte är sann.
Och då blir jag ju ledsen att du har fått den bilden av vem Gud är.
Studera och fokusera på hur Jesus var. Han är Guds son och Guds avbild.
Det finns många beskrivningar på hur Gud är. Liknelsen om den förlorade sonen, den gode herden m fl.
Sedan kräver ju existensen ett helt annat ansvar från människan än om människan inte är något annat än en ovanligt komplicerad mängd kemiska molekyler som klumpat ihop sig och att om några miljarder år så har universum kanske dragit ihop sig i The Big Crunch och i det perspektivet betyder inte något någonting.
Med Gud finns ansvar, mening och betydelse med vår existens i ett evighets-perspektiv.
Utan Gud finns inget ansvar, mening eller betydelse med vår existens i ett evighets-perspektiv.
Jag flyttar denna diskussion till tråden "Varför blir vissa religiösa...."
stebe2