Citat:
Ursprungligen postat av
kaffeoteegott
Skulle vara jätteintressant och veta hur du ser på "bananasvenne" inlägg som börjar på sidan 21.
Jag har aldrig på NÅGOT sätt,sett mig som "rasist" men när man läser sådan inlägg blir man ju mörkrädd.
Det han skriver får mig att tycka att det känns hopplöst med invandarare som inte VILL förstå hur saker och ting faktiskt funkar i ett land som Svergie.
Att han säger att det är en del av deras/er kultur gör att jag frågar mig varför ni/de kommer hit? Stanna och utöva den kulturen i de land/länder den hör hemma då.
Nu har jag glömt bort det Banansvenne skrev (läste det i natt), men jag har ett litet hum om vad det handlade om.
Det är lite svårt att säga vad jag tycker då jag inte vet med säkerhet vad som hänt, men om vi utgår från det som nämnts i tråden så kan jag ge min åsikt utifrån det. Det jag tycker (och tror att Banansvenne menade) är att det inte är okej att man pekar finger till folk hur som helst, speciellt inte i en kyrka på påsken. Nu menar jag inte att det innebär att ex-maken skulle gå fram och klappa till henne, det är bara att sjunka till hennes nivå och värre, däremot ser jag inget fel i att han konfronterade henne.
En del av syrianska kvinnorna har en extrem attityd, och behöver komma ner på jorden genom att man förklarar för dem att det inte är okej att man säger/gör vad man vill mot en man för att han har en ny fru. Om ingen tar tag i det och konfronterar kvinnan, så kommer hon fortsätta på det viset och det är inte acceptabelt. ''Ni'' kanske tycker det inte är någon grej att man pekar långfingret till någon, det tycker inte jag heller. Det som häpnade mig är att hon gör det i en kyrka, en helig plats. Dit folk kommit för att fira påsk och hedra Jesus, vad ger henne rätten till att då börja peka hej vilt? Jag är inte ens religiös, och tycker ändå att det är absurt. Det hade varit skillnad på om hon gjort det någonstans på gatan och med en anledning (dock vet jag inte om hon hade en anledning, ännu en gång utgår jag från det som skrivits i tråden). Missförstå mig inte, jag stöttar inte det han gjorde, jag tycker bara att hon valde fel plats till att skapa en sådan stor oro.
Det är en skillnad på att vara rasist, och på att vilja skicka hem människor som förtjänar det. Att vilja skicka hem varenda invandrare som finns i detta land, det är rasist. Att skicka hem människor som misskött sig, är inget annat än vettigt. Att man kommer till Sverige som invandrare ska inte innebära att man måste ändra sin kultur, man ska få ha kvar sin kultur inom en viss mån. I syrianska kulturen finns det ingenting som ger en rättigheten till att börja skjuta på varandra på det viset, där handlar det mer om att man är mentalt efterbliven och inget om kultur.