Citat:
Ursprungligen postat av
Lonex619
För att inte vara off-topic men det är väl inget nytt att så kallade "troende" ofta är extrema hycklare?
Jag tycker inte alls att det är off-topic. Vanliga hederliga människor, som har en gudstro (jag är själv rabiat ateist) behöver inte bevisa den genom att delta i ceremonier, gärna "på första bänken". Men i "vissa kretsar" så visar man, och förstärker, sin status genom att låtsas. Visa upp sig, helt enkelt!
En till mig närstående var medlem i en frikyrka. Jag hängde med någon gång, trots att jag är ateist (det var väl påsk eller så..). Man fattade direkt vad som gällde! De som bara betalade till församlingen satt längst bak, böjde på nackarna och sjöng psalmerna (det gjorde jag också, efter bästa förmåga, det kostar inget att låtsas).
De som satt längst fram uppförde sig som clowner. De "skakade" och fick kontakt med "Herran". Började prata i tungor. Ganska pinsamt, faktiskt -"Hallaballa um jag är ordentligt sned i huvet mimmihoppsan ge pengar allahuga fiffiluiring ach ach hipsivipsi mutta herra jumala". Min "närstående" lämnade skräpet, och avslöjade att de som satt längst fram var de som "kassade in". Övriga församlingsmedlemmar var ungefär som mjölkkor.