2014-04-23, 00:29
Medlem
Zroxs avatar
Yrke: Systemutvecklare
Lön: 27 500 kr efter skatt
Ålder: 21 år
Citera
2014-04-23, 00:34
Bannlyst
Jag jobbar som runkare. Tjänar 2000kr per runk. Klarar av att runka mellan 5-10ggr oftast
Citera
2014-04-23, 01:32
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Verklighetsförankring tack!

Du vet mycket väl att en årsinkomst på 800000 gott och väl kvalar in som höginkomsttagare.
Jag ligger med tillägg på 400-500000 och vet att även jag kvalar in som höginkomsttagare, jag lever gott, mycket gott.
Om du med dina 800 känner dig som "strax över medelsvensson" borde du i ärlighetens namn skämmas.

Du tjänar väldigt väldigt mycket pengar och borde om du inte har skulder hos maffian leva ett oerhört gott liv.

Jag vet att jag kvalar in som höginkomsttagare eftersom jag läst någonstans att gränsen ligger lägre. Nu vill jag påpeka att jag talar om total beskattningsbar inkomst inklusive diverse förmåner. Jag har även en rörlig del av min lön, som gör att jag kommer upp i dessa belopp. Jag har drygt 20k ut i handen, vilket inte är mer än de flesta "knegare" jag känner.

Dock har jag alltid haft en känsla av att jag inte har mer pengar över än vanliga knegare. Vanliga knegare betalar oftast mer för boende, transporter, barn etc. som jag inte gör, och lyckas ändå få det att gå runt. Jag inser att jag betalar ett högt pris för mitt upplevda oberoende och bekvämlighet. Men jag skäms inte för det. Varför skulle jag? Var och en spenderar väl sina pengar som de själva vill? Vore lite dumt att offra halva sitt vakna liv på att knega ihop stålar, om man inte skulle använda dem på det sätt man själv önskar?

Ja, jag lever ett väldigt gott liv, precis som alla andra i Sverige. Till att börja med så hade jag många djupa "hål" att täppa igen i min ekonomi, men de senaste åren har jag kunnat spara ihop en liten kontantinsats till ett "riktigt" boende. Så jag klagar definitivt inte.
Citera
2014-04-23, 02:11
Medlem
Jobbå havet
Ålder 30-40
Inkomst ca 50 efter skatt eller dryga 70 om jobb i "skattefri" zon.
Betald lgh, inga lån i övrigt.
Fasta kostnader just nu: ca 8000/mån
Retro sportbil som egentligen inte är värd alls mycket och en mc
En del på banken
Gör inget speciellt med pengarna. Så länge man har mer än man "behöver" kan man nog kalla sig rik, ur ekonomisk synvinkel.
Med det liv jag har nu, skulle jag leva lika fint på halva lönen. Tycker dock jobbet är kul, så ingen anledning att jobba mindre.

Inte gladare nu än när jag låg på 25 före skatt, men har såklart lite mer valmöjligheter.

Förvaltar knappast pengarna väl idag, men siktar på ett finare boende. Borde ge mer till de som behöver det bättre än jag.
Citera
2014-04-23, 05:18
Medlem
En fråga till er höginkomstagare, när ni flyger, reser ni i business class? Jag känner mig fortfarande för fattig för att betala ~30k för en flygbiljett på ett långflyg.
Citera
2014-04-23, 06:55
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penkas
Om du inte trollar så tycker jag att ni har skitlöner. Studera länge och sedan en sådan lön hade gjort mig galen.
Lönen kommer ett antal år för läkare. Han kan med lätthet dubbla sin lön mot din när man blivit i 40 års åldern. Förbannat skönt om man i den åldern kanske har lust att jobba mindre.
Citera
2014-04-23, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
En fråga till er höginkomstagare, när ni flyger, reser ni i business class? Jag känner mig fortfarande för fattig för att betala ~30k för en flygbiljett på ett långflyg.

Jag har börjat försöka flyga business eller premium economy på långresor ja beror lite på priset vilket det blir. Har man lite koll och bokar på reor så kan man få det för ~15k per person beroende på var man skall, billigare till vissa platser och dyrare till vissa. Sen blir det ju bonusresor också efter ett tag.
Citera
2014-04-23, 07:27
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey

720-1008 ksek per ar brutto beroende pa bonusutfall.

Jag skulle aldrig dromma om att kopa BC nar jag flyger. Aker det ibland genom jobbet men da ar det ju en annan sak.
Citera
2014-04-23, 08:26
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Du skriver i en annan tråd att du är VVS-montör och att du brukar försöka spara 100K om året.
Bra betalt och bra spenderat om du ite lyckas spara mer som världens mest välavlönade toalettinstallatör...
Jag är fortfarande VVS-montör, jag har inte gjort något karriärsbyte. Bra försök till att förolämpa mig, men jag har inte installerat toaletter på över två år. Håller på med andra projekt just nu. Jag spenderar inte heller mina pengar utan lägger undan dem. Jag tjänar bra eftersom jag har bra timlön/ackord och fri övertid vilket leder till att jag kan jobba arslet av mig. Det är inte så att jag sitter och softar när jag får 50k+. Senaste månaden då jag fick över 100k i månadslön jobbade jag 360 timmar!
Senast redigerad av ashura 2014-04-23 kl. 08:36.
Citera
2014-04-23, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
Jag är fortfarande VVS-montör, jag har inte gjort något karriärsbyte. Bra försök till att förolämpa mig, men jag har inte installerat toaletter på över två år. Håller på med andra projekt just nu. Jag spenderar inte heller mina pengar utan lägger undan dem. Jag tjänar bra eftersom jag har bra timlön och fri övertid vilket leder till att jag kan jobba arslet av mig. Det är inte så att jag sitter och softar när jag får 50k+.
Nej, utan kvalificerad utbildning får man räkna med att jobba hårt med kroppen istället.
Kul att du lyckats så bra att du kan plocka ut 100K en bra månad. Mindre bra sparat om allt du lyckas buffra är 100K om året.
Citera
2014-04-23, 08:39
Awaiting Email Confirmation
ashuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Nej, utan kvalificerad utbildning får man räkna med att jobba hårt med kroppen istället.
Kul att du lyckats så bra att du kan plocka ut 100K en bra månad. Mindre bra sparat om allt du lyckas buffra är 100K om året.
Jag känner ingen VVS-montör som inte har en utbildning. Du måste ha gått en yrkesutbildning och ha certifikat, så det är inte något vem som helst kan glida in på. Visst är det kroppsarbete, det är så med alla arbetaryrken, vi sitter ju inte på kontor direkt. Det var en bra månad med 100k+, men det var hårt slit och många kalorier som brändes. Jag jobbar helt ärligt dem timmarna med kroppen än att sitta framför en dator. Fast det är ju min personliga åsikt.
Senast redigerad av ashura 2014-04-23 kl. 08:41.
Citera
2014-04-23, 08:42
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
Jag är fortfarande VVS-montör, jag har inte gjort något karriärsbyte. Bra försök till att förolämpa mig, men jag har inte installerat toaletter på över två år. Håller på med andra projekt just nu. Jag spenderar inte heller mina pengar utan lägger undan dem. Jag tjänar bra eftersom jag har bra timlön/ackord och fri övertid vilket leder till att jag kan jobba arslet av mig. Det är inte så att jag sitter och softar när jag får 50k+. Senaste månaden då jag fick över 100k i månadslön jobbade jag 360 timmar!

Får ju ändå säga att en timlön på 278 kr är ganska bra ändå för att vara VVS:are.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in