2014-04-22, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ashura
Förstår inte varför alla är så kåta på ingångslöner. Det säger absolut ingenting. Jag fick 20k i ingångslön, och det förtjänade jag eftersom jag inte kunde ett skit - hur mycket än jag trodde att jag kunde, men tjänar mycket mer nu när jag jobbat i några år. Allting handlar om medianlönen för det yrket du jobbar med, det vill säga hur mycket du kommer tjäna när du har fått lite kött på benen. Många får en skitig ingångslön, och de förtjänar dem. Vid lönesamtal och lönesättning så beror 99% på din professionella yrkeserfarenhet. Ingen vettig chef ger 32k i ingångslön till en färsk nyexaminerad student som har noll koll på vad hen gör. Du kanske är ett undantag...

Förstår mig inte heller på varför man sliter i fem år på en utbildning, vad är syftet? Att dessa 45-50 åringar har 70-100k i lön skrattar jag åt. Dessa har utbildad sig, är relativt gamla och har kämpat arslet för att komma dit. Jag är 26 år gammal och snittade långt över 100k förra månaden, har bara en gymnasieutbildning - såklart en del jävla övertid och massa andra tillägg, men det är inte så att högt uppsatta chefer har det slappt på jobbet heller.
Du skriver i en annan tråd att du är VVS-montör och att du brukar försöka spara 100K om året.
Bra betalt och bra spenderat om du ite lyckas spara mer som världens mest välavlönade toalettinstallatör...
Citera
2014-04-22, 22:42
Medlem
Hog-luvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Vad räknas till en höginkomsttagare? Enligt Sjöstedt är det alla som tjänar över 360 000 kr/år (brutto) vilket är en hel del.

919 200kr om året leder till att man har en inkomst som är högre än 99,1% av Sveriges inkomster. 919 200kr/år ger 76 016kr i månaden. http://hurmycketskatt.se/ enligt den hemsidan samt postadress 18262 samt kyrkoskatt, det ger 46 137kr i månaden efter skatt. För att tillhöra den "rikaste" procenten i Sverige så krävs det en inkomst på 46 137kr efter skatt.
Genomsnittslönen i Sverige är 28 400 kr i månaden enligt http://bibblansvarar.se/sv/svar/vad-ar-snittlonen-i-sverige-h. 28 400kr efter skatt blir 22 106kr.

För att tillhöra den "rikaste" procenten i inkomst i Sverige så krävs det bara en fördubbling av genomsnittslönen i Sverige. Det visar på hur sjukt skattetryck det är på de som har högre inkomst samt också på hur fjuttiga lönerna är inom den den procent som har högst inkomst.
Citera
2014-04-22, 22:47
Medlem
Man egenföretagare gift, 2 vuxna barn
Frun exföretagare sålt företaget (ekonomiskt oberoende).
Äger stort hus + 2 lägenheter kör BMW och Ferrari
Lever som svensk i allmänhet...gör det jag vill om jag vill. men inget lyxlivl!!!
Citera
2014-04-22, 22:58
Medlem
Ohh jösses. Inga dåliga inkomster. Undra om det är riktiga löner eller FB löner?
Men här kommer jag (som tydligen har det sämre ställt jämfört med er )

Grundlön:32000 (byter tjänst om 1 mån och nya lönen blir 39000. Tillkommer komp och tillägg. Är läkare. 30 år.
Bor med sambo i bostadsrätt(2a) i Göteborg.
Hon är psykolog(26000). Inga barn. Ingen bil.
Cyklar till jobbet. Äter nästan aldrig ute. Sambo är skicklig på matlagning så vi bjuder över folk varje helg om vi inte är bortbjudna. Tycker dock inte att matkostnaden blir hög. Shoppar nästan aldrig. Inga dyra vanor eller intressen. Ser inget nöje i att "köpa grejor". Reser en gång per år men inget lyxigt direkt.

Vi betalar av boendet rätt så aggressivt och planerar flytta till nåt större. Att bo fint är nog högsta prio för oss. Man spenderar ju mycket tid i bostaden i ett land som Sverige.

I övrigt finns det bara 3 saker som jag gillar här i livet:
1. Umgås med människor man älsklar/tycker om (därav mycket middagbjudningar)
2. Jobba
3. Träna.
Citera
2014-04-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hog-luvan
919 200kr om året leder till att man har en inkomst som är högre än 99,1% av Sveriges inkomster. 919 200kr/år ger 76 016kr i månaden. http://hurmycketskatt.se/ enligt den hemsidan samt postadress 18262 samt kyrkoskatt, det ger 46 137kr i månaden efter skatt. För att tillhöra den "rikaste" procenten i Sverige så krävs det en inkomst på 46 137kr efter skatt.
Genomsnittslönen i Sverige är 28 400 kr i månaden enligt http://bibblansvarar.se/sv/svar/vad-ar-snittlonen-i-sverige-h. 28 400kr efter skatt blir 22 106kr.

För att tillhöra den "rikaste" procenten i inkomst i Sverige så krävs det bara en fördubbling av genomsnittslönen i Sverige. Det visar på hur sjukt skattetryck det är på de som har högre inkomst samt också på hur fjuttiga lönerna är inom den den procent som har högst inkomst.
Kan inte en annan förklaring vara att, eftersom skatterna på löner är så höga förflyttas lönerna till förmåner, kapitalvinster o.s.v? Medan ett rättvisare land med plattare skatt hade genererat ett större spann? Elle är svenskar verkligen så "dåligt" betalda?
Senast redigerad av tago 2014-04-22 kl. 23:18.
Citera
2014-04-22, 23:16
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affe_
Ingen förutom jag som reagerar på nivån av skitsnack i denna tråden ?
Nu är det visserligen FB men ser ingen mogen anledning till att skryta på ett anonymt forum.
Ni som skulle vara under 30 bast och tjäna över 40 finner jag föga otroligt. Visst är det möjligt men jag känner diverse folk i diverse branscher och har aldrig hört talas om det. De flesta i min umgängeskrets är i min ålder 25-30, jobbar i någon av de 3 större städerna och tjänar mellan 25-40. Samtliga Civ.ing, jurist, ekonom, läkare m.m. De flesta har en ingångslön på strax under 30 och sedan relativt normal löneökning. Senast jag kollade för ny examinerade civ.ing så var medel samt median lönen runt 29, 10 procentilen i underkant mindre än 27 000 och 10 procentilen i överkant över 32 000. Är man sedan under 30 bast så har man haft max 4-5 år på sig att arbeta och har man då en ingångslön på ca 30 000 och en löneökning på ca 2 000 kr/år så är 40 000 kr i mån en mera rimlig lön i min mening. Jag känner också en gäng herrar på runt 45 år som är högt uppsatta chefer i stora svenska företag och de tjänar runt 70-100k i månaden. Lite däremellan ligger väl spektrumet.

Vill man sedan mäta k*ken genom att skryta om sin lön så är det intressanta att titta på grundlön, ev. övertidsersättning, semester m.m. Att bara säga vad man tjänar utan att säga hur den lönen är fördelad säger inte så mycket. Vet industriknegare som tjänar bra för de jobbar 12 h om dagen 6 dagar i veckan.

Nu till mig. Jag hade tur, fick väldigt bra/hög ingångslön.
Utbildning: Civilingenjör på något av de bra skolorna, Chalmers, LTH & KTH.
Lön: 34 000 grundlön (ingångslön), övertid tillkommer, 2000 kr/år friskvård, 32 dagars semester.
Ålder: 25 år
Lägger pengar på: Spara till kontantinsats, lever som en student. Reser då och då, köper "dyra" kläder men på rea.

Vad snackar du om? Det var ju ingen i tråden under 30 som hävdade att dom hade en lön över 40k? Tror jag räknade till sex pers under 30 som skrivit hittills(av 13000 visningar),inklusive DIG och dom hade alla en lön mellan 30-40. Är det verkligen konstigt?

Varför bryr jag mig? Jo därför att hela jante hysch hysch mentaliteten kring löner i sverige som du anammar är jävligt fånig och gynnar bara arbetsgivarna. Jag vill se mer skryt och lönetransparans inte mindre.

För övrigt kan jag säga att jag tjänade över 40k efter skatt innan jag var fyllda 30. Det du
Citera
2014-04-22, 23:16
Medlem
vasaduellers avatar
Snittat runt 800 de senaste åren. Tror det räknas som höginkomsttagare även fast det känns mer som strax över medelsvensson. Är strax över 40.

Jag bor själv i en hyresetta på 36 kvm. Har några billiga skräpmöbler och inget av egentligt värde hemma. Har en liten stuga i Norrland där jag kanske har 150k instoppat (resten är lånat). Har lite specialverktyg och några vinylspelare och ett par högtalare som kanske är värda 40k begagnade(tidigare hifi-nörd). I övrigt äger jag bara lite kläder och husgeråd. Har ca 300k på banken som är tänkt att utgöra kontantinsats när jag hittar ny bostad.

Jag använder mina pengar främst för oberoende och ett bekvämt liv i vardagen. Jag betalar mer för många saker, eftersom jag upplever det som förnedrande att trängas, köa och klippa kuponger. Jag spendera mycket på restaurangbesök och snabbmat, och väljer ofta att betala mer för att få saker som jag själv vill ha dem, och slippa anpassa mig.
Citera
2014-04-22, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashdarran
Ohh jösses. Inga dåliga inkomster. Undra om det är riktiga löner eller FB löner?
Men här kommer jag (som tydligen har det sämre ställt jämfört med er )

Grundlön:32000 (byter tjänst om 1 mån och nya lönen blir 39000. Tillkommer komp och tillägg. Är läkare. 30 år.
Bor med sambo i bostadsrätt(2a) i Göteborg.
Hon är psykolog(26000). Inga barn. Ingen bil.
Cyklar till jobbet. Äter nästan aldrig ute. Sambo är skicklig på matlagning så vi bjuder över folk varje helg om vi inte är bortbjudna. Tycker dock inte att matkostnaden blir hög. Shoppar nästan aldrig. Inga dyra vanor eller intressen. Ser inget nöje i att "köpa grejor". Reser en gång per år men inget lyxigt direkt.

Vi betalar av boendet rätt så aggressivt och planerar flytta till nåt större. Att bo fint är nog högsta prio för oss. Man spenderar ju mycket tid i bostaden i ett land som Sverige.

I övrigt finns det bara 3 saker som jag gillar här i livet:
1. Umgås med människor man älsklar/tycker om (därav mycket middagbjudningar)
2. Jobba
3. Träna.

Om du inte trollar så tycker jag att ni har skitlöner. Studera länge och sedan en sådan lön hade gjort mig galen.
Citera
2014-04-22, 23:39
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Snittat runt 800 de senaste åren. Tror det räknas som höginkomsttagare även fast det känns mer som strax över medelsvensson. Är strax över 40.

Verklighetsförankring tack!

Du vet mycket väl att en årsinkomst på 800000 gott och väl kvalar in som höginkomsttagare.
Jag ligger med tillägg på 400-500000 och vet att även jag kvalar in som höginkomsttagare, jag lever gott, mycket gott.
Om du med dina 800 känner dig som "strax över medelsvensson" borde du i ärlighetens namn skämmas.

Du tjänar väldigt väldigt mycket pengar och borde om du inte har skulder hos maffian leva ett oerhört gott liv.
Citera
2014-04-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller

Jag bor själv i en hyresetta på 36 kvm. Har några billiga skräpmöbler och inget av egentligt värde hemma. Har en liten stuga i Norrland där jag kanske har 150k instoppat (resten är lånat). Har lite specialverktyg och några vinylspelare och ett par högtalare som kanske är värda 40k begagnade(tidigare hifi-nörd). I övrigt äger jag bara lite kläder och husgeråd. Har ca 300k på banken som är tänkt att utgöra kontantinsats när jag hittar ny bostad.

Jag använder mina pengar främst för oberoende och ett bekvämt liv i vardagen. Jag betalar mer för många saker, eftersom jag upplever det som förnedrande att trängas, köa och klippa kuponger. Jag spendera mycket på restaurangbesök och snabbmat, och väljer ofta att betala mer för att få saker som jag själv vill ha dem, och slippa anpassa mig.
Fantastiskt att du kan sitta på Flashback från 10 på morgonen till 03 på natten och ha ett så välbetalt jobb.

Så, vad jobbar du med? Pokerspelare?
Citera
2014-04-22, 23:49
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellok
Fantastiskt att du kan sitta på Flashback från 10 på morgonen till 03 på natten och ha ett så välbetalt jobb.

Så, vad jobbar du med? Pokerspelare?

Även jag kan Flashbacka på arbetstid!
Citera
2014-04-23, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affe_
Ingen förutom jag som reagerar på nivån av skitsnack i denna tråden ?
Nu är det visserligen FB men ser ingen mogen anledning till att skryta på ett anonymt forum.
Ni som skulle vara under 30 bast och tjäna över 40 finner jag föga otroligt. Visst är det möjligt men jag känner diverse folk i diverse branscher och har aldrig hört talas om det. De flesta i min umgängeskrets är i min ålder 25-30, jobbar i någon av de 3 större städerna och tjänar mellan 25-40. Samtliga Civ.ing, jurist, ekonom, läkare m.m. De flesta har en ingångslön på strax under 30 och sedan relativt normal löneökning. Senast jag kollade för ny examinerade civ.ing så var medel samt median lönen runt 29, 10 procentilen i underkant mindre än 27 000 och 10 procentilen i överkant över 32 000. Är man sedan under 30 bast så har man haft max 4-5 år på sig att arbeta och har man då en ingångslön på ca 30 000 och en löneökning på ca 2 000 kr/år så är 40 000 kr i mån en mera rimlig lön i min mening. Jag känner också en gäng herrar på runt 45 år som är högt uppsatta chefer i stora svenska företag och de tjänar runt 70-100k i månaden. Lite däremellan ligger väl spektrumet.

Vill man sedan mäta k*ken genom att skryta om sin lön så är det intressanta att titta på grundlön, ev. övertidsersättning, semester m.m. Att bara säga vad man tjänar utan att säga hur den lönen är fördelad säger inte så mycket. Vet industriknegare som tjänar bra för de jobbar 12 h om dagen 6 dagar i veckan.

Nu till mig. Jag hade tur, fick väldigt bra/hög ingångslön.
Utbildning: Civilingenjör på något av de bra skolorna, Chalmers, LTH & KTH.
Lön: 34 000 grundlön (ingångslön), övertid tillkommer, 2000 kr/år friskvård, 32 dagars semester.
Ålder: 25 år
Lägger pengar på: Spara till kontantinsats, lever som en student. Reser då och då, köper "dyra" kläder men på rea.

Varför skulle man inte kunna tjäna över 40k i månaden för att man är under 30? Jag är under 30 och tjänar över 40k i månaden. Har tänkt nå 50k i månaden senast när jag är 30 men det får vi se om det kommer gå, ser dock ljust ut i dagsläget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in