2014-04-22, 20:30
Moderator
blomvattnares avatar
Tjafs raderat.

/Mod
Citera
2014-04-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Skjortan hittades på toaletten och var KJ:s eget.

2013-2500-BG1051-2
Skjorta ( 1 st)
Platsbeskrivning
Markering av krim.hund på en skjorta
från (beslag 2013-2500-BG1051-1)
div.kläder från toaletten.
Status
Utlämnad
Anspråkstagare
Citera
2014-04-22, 20:36
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Var det fest i stugan den 18 maj?
JJ 2 påstår att det var fest i Aldersjön den 17 maj.
JJ påstår att han hämtade KJ som festade vid Aldersjön den 18 maj.
KJ säger att han var i stugan den 18 maj då lade i täcket i bilen.
JJ säger att innehållet i bagaget såg precis lika dant ut den 23 maj som när han hämtade KJ vid Aldersjön den 18:e.
KJ har bjudit in WL på fest i stugan den 18 maj, men han tackar nej.
KJ tjatar på AH att komma på festen men han avböjer.
I tråden bråkas det om att det inte var fest i stugan den 4 maj, utan den 18 maj. Detta bråk började med att stuggrannar påstod att det var fest i stugan den 4 maj, att flera bilar körde fram och tillbaka mitt i natten, vilket dementerades kraftfullt av dem som påstod sig ha varit på festen.

Den egentliga frågan handlar inte om det var fest eller inte den 18 maj. Frågan är varför fest i stugan den 18 maj har fått sådant fokus, varför det hävdas att det var fest i Aldersjön samt varför täcket påpekas så ofta?
Jag tror att festen var den 17/5 i Aldersjön. Tror mer på den kvinnliga JJ. Sen festen i stugan har jag fått för mig att DJ ordnade den 18/5. Annars var det Irländsk afton på Bodensia den 4/5. DJ spelade själv i ett Bodenband som spelar Irländsk folkmusik. Något som för övrigt KJ filmade i Björknässkolans aula 28/4. Vittnet/stuggrannen påstod via lokaltidningen att det skulle varit den 4/5. Vill minnas det var någon som kallade sig Jotnan (eller liknande) som beskrev att han varit på fest i denna stuga den 18/5.
Citera
2014-04-22, 20:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Skjortan hittades på toaletten och var KJ:s eget.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
2013-2500-BG1051-2
Skjorta ( 1 st)
Platsbeskrivning
Markering av krim.hund på en skjorta
från (beslag 2013-2500-BG1051-1)
div.kläder från toaletten.
Status
Utlämnad
Anspråkstagare

SKLs svar va det frågan om. Så den sidan vill jag se och det finns ingen SKL analys på den eftersom ingen spårsäkring är gjord.

Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Men är vi förvånade?
.

Helt ointressant. Vi ? Domstolen avgör och värderar bevisen vilket är ganska klart nu även om du missat detta helt. Vi ser inte bevisen? Nej, tacka fan för det., Men det är det ingen som bryr sig om vad du inte förstår eller inser.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-22 kl. 20:41.
Citera
2014-04-22, 20:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Tänk nu på hur många miljoner TQ-fallet kostat oss skattebetalare! Till vilken nytta?
Ingen ifrågasatte TQ, trots brist på teknisk bevisning och kroppar som inte återfanns mm.

Det måste bli slut på alla hungriga fågelungar som gapar stort i rätten.
De enda som fått sina åsikter bejakade är åklagarna.

"nerlusat av bevis", kan du precisera det lite närmare?

Har du läst Råstams bok om Thomas Quick-fallet? Jag tvivlar på det. Hade du gjort det så hade du nämligen insett hur det kom sig att man kunde få igenom dessa domar i domstolarna: Fakta som las fram för domstolarna såg ut som att det FANNS teknisk bevisning i fallen som styrkte Quicks erkännanden. Det handlade om en kombination av förvrängning, missvisande presentationer och rena falsarier.

Detta kunde ske genom att åklagarna och försvaret arbetade tillsammans för samma mål och under flera år, under vilka man fick alltmer tunnelseende och släppte allt det tvivel man trots allt hyst i början inför Quicks utsagor. Man levde i en slags gemensam, kollektiv illusion tillsammans med Thomas Quick och kunde därför presentera utredningar i domstolarna som gav sken av att det fanns övertygande, självständiga bevis för att det Quick påstod var sant.

Såvitt jag känner till finns inga av dessa inslag i den här utredningen. Det är till och med så att utredningen ägnade åtskillig tid och 150 sidor av förundersökningen åt en annan, alternativ gärningsman. Trots att ett gäng hungriga fågelungar suttit på Flashback i över ett halvår och gapat om att alternativa spår inte har blivit utredda.
Citera
2014-04-22, 20:41
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Var det fest i stugan den 18 maj?
JJ 2 påstår att det var fest i Aldersjön den 17 maj.
JJ påstår att han hämtade KJ som festade vid Aldersjön den 18 maj.
KJ säger att han var i stugan den 18 maj då lade i täcket i bilen.
JJ säger att innehållet i bagaget såg precis lika dant ut den 23 maj som när han hämtade KJ vid Aldersjön den 18:e.
KJ har bjudit in WL på fest i stugan den 18 maj, men han tackar nej.
KJ tjatar på AH att komma på festen men han avböjer.
I tråden bråkas det om att det inte var fest i stugan den 4 maj, utan den 18 maj. Detta bråk började med att stuggrannar påstod att det var fest i stugan den 4 maj, att flera bilar körde fram och tillbaka mitt i natten, vilket dementerades kraftfullt av dem som påstod sig ha varit på festen.

Den egentliga frågan handlar inte om det var fest eller inte den 18 maj. Frågan är varför fest i stugan den 18 maj har fått sådant fokus, varför det hävdas att det var fest i Aldersjön samt varför täcket påpekas så ofta?

Fritt från minnet, så jag kan ha fel: Fredagen den 17 maj var KJ och ett mindre sällskap vid Aldersjön och drack öl. JJ hämtade sällskapet och körde hem dem med KJ:s bil. KJ:s "lillasyster" glömde då ett täcke och en mobiltelefon i KJ:s bagageutrymme. Den 18 var KJ hemma efter att ha deltagit i eftersök på dagen. Om jag inte minns fel flyttade brodern DJ ut i stugan där mot slutet på veckan, så jag gissar att han hade festen. Några uppgifter om att KJ var där känner jag inte till. Kanske kan det vara så att de motsägelser du lägger fram bygger på felaktiga uppgifter om datum? Om du ger hänvisningar till FUP eller ljudfiler är det lättare att orientera sig förresten

Täcket: Tål att tänkas på!
Citera
2014-04-22, 20:47
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Fritt från minnet, så jag kan ha fel: Fredagen den 17 maj var KJ och ett mindre sällskap vid Aldersjön och drack öl. JJ hämtade sällskapet och körde hem dem med KJ:s bil. KJ:s "lillasyster" glömde då ett täcke och en mobiltelefon i KJ:s bagageutrymme. Den 18 var KJ hemma efter att ha deltagit i eftersök på dagen. Om jag inte minns fel flyttade brodern DJ ut i stugan där mot slutet på veckan, så jag gissar att han hade festen. Några uppgifter om att KJ var där känner jag inte till. Kanske kan det vara så att de motsägelser du lägger fram bygger på felaktiga uppgifter om datum? Om du ger hänvisningar till FUP eller ljudfiler är det lättare att orientera sig förresten

Täcket: Tål att tänkas på!
Jo den 17/5 var det parfest i Aldersjön. JJ och hennes kille, samt KJ och MS (MN). Varför det blev intressant och diskussion ang 4/5 maj var att många trodde att KJ hade tagit med sig VB till stugan. Nu var festen som DJ ordnade den 18/5.
Citera
2014-04-22, 20:54
Medlem
Det finns två saker jag har svårt att tolerera - arrogans och översitteri, speciellt när det kombineras. Eftersom de är närbesläktade är det inte ovanligt dock.

Man kan ju förvänta sig att de som nu anser sig besitta den högre visheten och klokskapen skulle avhålla sig från detta.

Antingen hålla sig till vanlig samtalston där man tillåts fundera fritt, komma med kommentarer eller så kan man lämna ämnet om man tycker samtalet befinner sig på för "låg nivå". Vetenskapligt och juridiskt ...).

Alternativt komma med sakliga inlägg.
Citera
2014-04-22, 20:57
Medlem
highfives avatar
För den som känner för en utflykt till Boden och hur det såg ut på fp1 och fp2, värn och vägar den 4/5 förra året så är det läge i slutet av veckan att ge sig ut i skogen. Det har varit en snöfattig vinter så förhållandena är nu någorlunda jämförbara.
Citera
2014-04-22, 20:57
Bannlyst
Citat:
Gällande KJ:s utredning på BUP, tror jag inte den innehåller några bisarra uppgifter, såsom blodlust och vanföreställningar till att mörda och plåga.

Den BUP-journalen innehåller säkert inget unikt, men just p g a att journalen är sekretessad kan
man fritt här i tråden spekulera om att svaren finns i denna journal.

BUP-journalen visar att KJ haft ett tvångsbeteende. Säkert noterat av föräldrarna som sökt hjälp
åt KJ eftersom AS personer själva sällan lider av sina tvångssyndrom eftersom tvångsbeteendet
är en del av"det egna jaget". Sällan och aldrig inser en AS-person orimligheterna i sina egna tvångshandlingar, det är omgivningen som ser och besväras av problemen.

Sen bör väl tilläggas också att tvångsbeteenden/handlingar hos personer med AS brukar
i folkmun benämnas "samlartvång/specialintressen" , möjligtvis att hans överdrivna intresse för "vapen" började någonstans här, värre än så tror jag inte innehållet i denna journal är.

För guds skull en död hund blev gigantisk i denna utredning.

Edit: Minns jag rätt så fick KJ sin diagnos asperger och add efter att man ifrågasatte detta tvångsbeteende, högst troligt faller alltså tvångshandlingarna numera in i hans andra diagnoser..
Senast redigerad av LKVN 2014-04-22 kl. 21:11.
Citera
2014-04-22, 21:03
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Har du läst Råstams bok om Thomas Quick-fallet? Jag tvivlar på det. Hade du gjort det så hade du nämligen insett hur det kom sig att man kunde få igenom dessa domar i domstolarna: Fakta som las fram för domstolarna såg ut som att det FANNS teknisk bevisning i fallen som styrkte Quicks erkännanden. Det handlade om en kombination av förvrängning, missvisande presentationer och rena falsarier.

Detta kunde ske genom att åklagarna och försvaret arbetade tillsammans för samma mål och under flera år, under vilka man fick alltmer tunnelseende och släppte allt det tvivel man trots allt hyst i början inför Quicks utsagor. Man levde i en slags gemensam, kollektiv illusion tillsammans med Thomas Quick och kunde därför presentera utredningar i domstolarna som gav sken av att det fanns övertygande, självständiga bevis för att det Quick påstod var sant.

Såvitt jag känner till finns inga av dessa inslag i den här utredningen. Det är till och med så att utredningen ägnade åtskillig tid och 150 sidor av förundersökningen åt en annan, alternativ gärningsman. Trots att ett gäng hungriga fågelungar suttit på Flashback i över ett halvår och gapat om att alternativa spår inte har blivit utredda.

Nu var väl även Seppo stor del i denna galna historia.
Citera
2014-04-22, 21:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, domslutet kommer inte att ändras, "rättvisan" stod inte på Vatchareeya Bangsuans sida om staketet i det här målet och att hovrättens utslag ligger längre bort från verkligheten än tingsrättens spelar ingen roll. Bara att avvakta HD:s - "njet" - beträffande pt och släppa "Fallet Vatchareeya Bangsuan". Synd om VB:s föräldrar som inte fick se dotttens "dråpare" bli dömd till ett strängare fängelsestraff än tingsrättens redan alltför milda - och dessutom kunna se denne på stadens gator om bara några år. Det skaver rejält men faller väl snart i glömska hos de flesta.
De fick veta att deras dräpta dotters liv värderades till 6 års frihetsförlust i praktiken
för hennes baneman.
6 år. Smaka på den siffran länge och väl. 6 år. 6 år kan det bara kosta att döda. Billigt pris.

Rättssamhället sänder ut riktigt sjuka signaler med den här hovrättsdomen.
Varför inte släppa ut gärningsmannen på en gång? Varför överhuvudtaget döma honom?
Det här är bara en i raden av milt sagt ögonbrynshöjande domar de senaste åren i landet.
De lär följas av flera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in