2014-04-22, 08:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Det förvånar inte det minsta att just du inte kan tolka innebörden av "så kallade vildkatter" utan tar för givet att det är rasen "vildkatt" som åsyftas.

För att även du ska förstå så ändrar jag till förvildade hemlösa/herrelösa katter och dessa uppgår till över 100000 i Sverige. Hör och häpna, inte fler. Så högst osannolikt att någon av dessa springer runt i skogarna kring Boden va?
Förvildade katter har minst lika svårt att överleva i Norrbotten som vildkatter. Vildkatter finns inte i Sverige, de överlever i allmänhet inte vintern. De förvildade katter som överlever i Norrbotten till maj är ett fåtal.

Vad har du för källa på att det finns över 100.000 katter i Sverige? Och om så är, så är det en katt på fyra kvadratkilometer.

Tillägg: FÖRVILDADE KATTER
Citat:
Man räknar med att det finns omkring 100 000 förvildade och hemlösa katter i Sverige.

Många av dessa är katter som avsiktligt blivit övergivna av sina ägare. En del kommer på villovägar från sina ägare när de t ex "liftar" med någon spännande bil. En del är t o m födda i det vilda och har aldrig umgåtts med människor.

Dessa katter lever ett otroligt hårt liv. Många är undernärda och ibland också skadade. Flertalet överlever inte länge i det fria utan skydd och mat. Särskilt under kalla vintrar går många under.
Senast redigerad av Quarrel 2014-04-22 kl. 09:00.
Citera
2014-04-22, 08:52
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Gällande KJ:s utredning på BUP, tror jag inte den innehåller några bisarra uppgifter, såsom blodlust och vanföreställningar till att mörda och plåga.
Jag tror den innehåller KJ:s plats mellan stolarna, då han tvingats anpassa sig till en skola som inte tar hänsyn till hans tillkortakommanden och utanförskap. Han utreddes och fick sina diagnoser och med det hade han rätt skola avsedd för ungdomar med funktionshinder av olika slag. Uppgifter talar för att han var mobbad i den ordinarie och klimax nåddes då han tagit med sig en kniv, som polisen plockade ut ur hans skåp. Inga uppgifter har nått oss att han skulle jagat runt skolkamraterna med den. Det hade säkerligen funnits uppgifter om det i media om så var fallet. Han ville vara ifred och först då fick han hjälp. Att materialet är sekretessbelagt gällande barn och ungdomar är väl inte svårt att förstå. Det är ju ett integritetsskydd för en minderårig/omyndig person.
Hade hans journaler i BUP visat på gravt avvikande allmänfarligt beteende hade han inte hamnat på den skolan.
Djurplågande barn har jag varit omgiven av under uppväxten. Rycka vingar av fjärilar, sätta eld på myrstackar, rycka bort ben på insekter, sprätta upp katter, senap i anus på desamma, slangbella/stenkastning på änder och svanar, harpunering av grodor, änder, ekorrar med pil och båge. Utöver djurplågandet, band de fast "kompisar" i skogen och hällde myror över dem, eller drog ner dem i källare och slog dem gula och blåa. Populärt var att urinera på sina offer. I dem lägena måste jag erkänna att jag var farligast. Jag var mordisk mot förövarna. Åldersspannet låg på 7-13 år ungefär. Samtliga GM lever idag normala familjeliv med skiftande yrkesutövningar.
Citera
2014-04-22, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Förvildade katter har minst lika svårt att överleva i Norrbotten som vildkatter. Vildkatter finns inte i Sverige, de överlever i allmänhet inte vintern. De förvildade katter som överlever i Norrbotten till maj är ett fåtal.

Vad har du för källa på att det finns över 100.000 katter i Sverige? Och om så är, så är det en katt på fyra kvadratkilometer.

Jag antar att du har belägg för det du påstår...för du gissar väl inte? Med din utbredning så utgår du från att en förvildad katt går att finna på torget i stan och ute på sjön. Inte där den själv är mest lämpad att vara nämligen i skog och mark där andra djur finner föda.

En katt klarar sig utomordentligt bra året om utan tak över huvud eller utfodring, särskilt en katt som inte är van hemmets trygga vrå med mat som serveras i skål.

Du kanske har några uppgifter på hur många lodjur som fryser och svälter ihjäl under vinterhalvåret? Det är ju också en kisse, lever visserligen av lite större villebråd men du har väl fakta kring det också va?
Citera
2014-04-22, 09:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag antar att du har belägg för det du påstår...för du gissar väl inte? Med din utbredning så utgår du från att en förvildad katt går att finna på torget i stan och ute på sjön. Inte där den själv är mest lämpad att vara nämligen i skog och mark där andra djur finner föda.

En katt klarar sig utomordentligt bra året om utan tak över huvud eller utfodring, särskilt en katt som inte är van hemmets trygga vrå med mat som serveras i skål.

Du kanske har några uppgifter på hur många lodjur som fryser och svälter ihjäl under vinterhalvåret? Det är ju också en kisse, lever visserligen av lite större villebråd men du har väl fakta kring det också va?
Ja, jag har fakta. Kolla utbredningen för lodjur. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lodjur

Jämför utbredningen för vildkatter, som jag visade tidigare. Varför finns inte katter naturligt i Sverige om det är lämpligt klimat?

Läs gärna mitt tillägg i förra inlägget om en katt "klarar sig utomordentligt bra året om".

Jag säger inte att det är omöjligt att en katt i naturen har släppt hår på VB, men sannolikheten är mycket liten.
Citera
2014-04-22, 09:20
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Gla Påx! :

HR ÖVNORR B132-14, ljudfiler, mp3, mål mot Kristoffer Johansson

KJ:

http://www.mediafire.com/listen/mlm43afmlbtm2ev/HRÖVNORR,_B132-14,_Kristoffer_Johansson,_Klagande_och_motpart,_Ti lläggsförhör_fre_28_mars,_17262784. mp3

JJ - Kjs far:

http://www.mediafire.com/listen/3jd3947havtiml5/HRÖVNORR,_B132-14,_Jonny_Johansson,_Vittne,_Inspelning_1,_1727074 3.mp3

AL - rättsentomologisk sakkunnig:

http://www.mediafire.com/listen/vqi9h7c9t0g19yc/HRÖVNORR,_B132-14,_Anders_Lindström,_Sakkunnig,_Omförhör_,_172442 03.mp3

NS - Kjs vän:

http://www.mediafire.com/listen/hy3x8p5d1gffi8h/HRÖVNORR,_B132-14,_Niklas_Schöld,_Vittne,_Inspelning_1,_17268182. mp3

WL - Kjs vän:

http://www.mediafire.com/listen/p8cmpe34ykbxgqm/HRÖVNORR,_B132-14,_William_Lund,_Vittne,_Inspelning_1,_17281188.m p3
Inlagd i startinlägget.

/Mod
Citera
2014-04-22, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ja, jag har fakta. Kolla utbredningen för lodjur. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lodjur

Jämför utbredningen för vildkatter, som jag visade tidigare. Varför finns inte katter naturligt i Sverige om det är lämpligt klimat?

Läs gärna mitt tillägg i förra inlägget om en katt "klarar sig utomordentligt bra året om".

Jag säger inte att det är omöjligt att en katt i naturen har släppt hår på VB, men sannolikheten är mycket liten.

"En del är t o m födda i det vilda och har aldrig umgåtts med människor." Kattungar då som inte upplevt sin första vinter?

"Dessa katter lever ett otroligt hårt liv. Många är undernärda och ibland också skadade. Flertalet överlever inte länge i det fria utan skydd och mat. Särskilt under kalla vintrar går många under."

Bra att avskräcka de som skaffar så kallad "sommarkatt"

Du som nu spatserat runt i Boden och samlat bevisning...Hur långt från närmsta bostadskvarter ligger FP och de värn och platser som varit intressant i utredningen? Hur många katter som bor "i villa" finns det på dessa kvarter? Hur stort revir har en kastrerad respektive okastrerad katt?
Citera
2014-04-22, 09:26
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Finns det många avvikande hår på likdelar som inte härrör till FP tycker jag att det är ytterst intressant och kan härleda till plats där delarna har förvarats eller tudelats. Sitter ett hår fast mellan kroppsdel och tejp, talar det också för den miljö det har tejpats på. Hittas hår mellan tejp och tejp blir det ytterligare intressant. Under mikroskop bör håren pekat åt något håll, tamdjur/vilt tycker man. SKL är väl inte i ett hjälplöst läge om DNA inte kan hittas/spåras. De bör ha ett arkiv att jämföra med, visuellt.
Klarlagt är att inga fiber från KJ:s bagagerumsmatta stod att finna på VB:s kvarlevor. Men att det fanns fibrer..
Varifrån kom dem? Bil? Heltäckningsmatta? Soffa? Sängkläder?
Citera
2014-04-22, 09:30
Bannlyst
Citat:

Sannolikheten att håret kommer från en katt boende i Sävast är större menar du?
Citera
2014-04-22, 09:32
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Jag har aldrig sett en vildkatt utomhus här uppe under perioden november-februari. Har du?
Citera
2014-04-22, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Finns det många avvikande hår på likdelar som inte härrör till FP tycker jag att det är ytterst intressant och kan härleda till plats där delarna har förvarats eller tudelats. Sitter ett hår fast mellan kroppsdel och tejp, talar det också för den miljö det har tejpats på. Hittas hår mellan tejp och tejp blir det ytterligare intressant. Under mikroskop bör håren pekat åt något håll, tamdjur/vilt tycker man. SKL är väl inte i ett hjälplöst läge om DNA inte kan hittas/spåras. De bör ha ett arkiv att jämföra med, visuellt.
Klarlagt är att inga fiber från KJ:s bagagerumsmatta stod att finna på VB:s kvarlevor. Men att det fanns fibrer..
Varifrån kom dem? Bil? Heltäckningsmatta? Soffa? Sängkläder?

Det tyckte nog rätten också.
Ingen brottsplats och indiciefall lämnar öppet för alternativa skeenden.

Det ställs andra krav för indirekt bevisning. Visst, har man ett erkännande, vittnen eller teknisk bevisning som knyter GM så behöver robustheten inte vara lika stark.

Men i ett indiciefall ställs de allra högsta kraven på robusthet i utredningen.
Dina frågor är ju enkla att förstå, här kan robustheten ifrågasättas eftersom man inte går vidare.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-22 kl. 09:36.
Citera
2014-04-22, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jag har aldrig sett en vildkatt utomhus här uppe under perioden november-februari. Har du?

Ja jag har även skjutit några. Lättare att träffa på den tiden på året, dels genom spår men även för att de rör sig sakta i snön då de har svårare att ta sig fram. I övrigt så är de mycket skygga och svåra att upptäcka i skog vid barmark men hunden ger ofta signal på katt i närheten.
Citera
2014-04-22, 09:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
"En del är t o m födda i det vilda och har aldrig umgåtts med människor." Kattungar då som inte upplevt sin första vinter?

"Dessa katter lever ett otroligt hårt liv. Många är undernärda och ibland också skadade. Flertalet överlever inte länge i det fria utan skydd och mat. Särskilt under kalla vintrar går många under."

Bra att avskräcka de som skaffar så kallad "sommarkatt"

Du som nu spatserat runt i Boden och samlat bevisning...Hur långt från närmsta bostadskvarter ligger FP och de värn och platser som varit intressant i utredningen? Hur många katter som bor "i villa" finns det på dessa kvarter? Hur stort revir har en kastrerad respektive okastrerad katt?
Kolla på kartan själv.
Citat:
Sannolikheten att håret kommer från en katt boende i Sävast är större menar du?
Nej, varför lägger du ord i min mun?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in