Citat:
Ursprungligen postat av
larsingvarsfru
Erkänn att det är bra konstigt att vi aldrig lär oss och i din skola dessutom. Där DU ger oss chanser att redigera om våra hjärnor och hålla med dig.
Det är just det tänket som låste in TQ. Att aldrig ifrågasätta.
Har du gjort något annat än att backa upp åklagare och utredare?
Det är ifrågasättandet som till slut leder till lagändringar, en säkerhetsjustering för allmänheten.
Vilka är de riktiga mördarna i TQ-fallet, för fria är dem? Vilket lidande har inte det vållat de anhöriga och alla frågor som inte får svar? Vem? Är det hen på andra sidan frukostbordet? Vem?
Det finns anledning att ifrågasätta iaf från min sida.
Och så kommer den löjliga TQ-parallellen igen. Du har inte med en mening lyckats bevisa att det skulle finnas en enda gemensam nämnare mellan dessa fall. Tvärtom: Försvar och åklagare har varit på närmast total kollisionskurs och den åtalade har inte medgivit ett dugg, inte ens om de blodfynd han är grundligt tekniskt överbevisad om.
Fattar du inte att jag precis lika gärna kan anföra att random mordfall där den åtalade dömdes mot sitt nekande men senare erkände är ett bevis för att JAG har rätt i det här fallet och att dina och andras ifrågasättanden inte är något värda. Det vore ett 100% komplett nonsensargument, precis som din "parallell" är ett.
Jag skulle tro att jag har ägnat mig åt åtskilligt mer av intellektuellt ifrågasättande inom flera områden under mitt vuxna liv. Du har bara kört fast i en föreställning om att det begåtts något slags monumentalt fel i rättsapparaten och att Kristoffer antagligen är oskyldig eftersom du inte klarar av att se på bevisningen sammantaget utan bara i små portioner som du lägger all energi på att förklara bort. Dessutom kan du inte hålla isär fakta och fantasi, vilket du bevisat åtskilliga gånger i tråden. Nu senast trodde du t ex att det fanns vittnesmål på att offret gått hem till MB/AN vid något tillfälle och krupit ner mellan dem i sängen!
Detta fall var inte någon "slam dunk" och förutom griftefridsbrottet som är solklart med alla normala beviskrav som rimligen kan ställas i svenska domstolar så kunde man absolut diskutera om övrig bevisning skulle räcka till att också binda honom till mordet. Detta har nu två domstolar enigt kommit fram till att det gör. Man har naturligtvis all rätt att fortsätta hävda att de begått ett allvarligt fel ändå. Men man har fan inte rätt att utgå att man därigenom automatiskt skulle få ställning som en skarpsinnig "ifrågasättare" som med sin kritik mot domarna ser en rättsröta och ett behov av lagändringar (vilka då kan man undra) som inte andra människor som tittat på fallet ser.
Även fröken tvärtemot är ofta ute och seglar.