2014-04-22, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tyckte jag uttryckte mig både tydligt och ganska kortfattat (för att vara jag). Men er två måste man tydligen vara ännu tydligare mot.

De flesta fynd man kan göra på en brottsplats utgörs av saker som inte självklart kan bindas säkert till en viss person och består av material/ämnen som i stort sett vem som helst kan ha tillgång till. Det torde därför mycket sällan ha ett negativt bevisvärde för en misstänkt att man hittat katthår, fimpar eller blå syntetfibrer. Även om den misstänkte inte har katt, säger sig vara icke-rökare och bara äger röda kläder och bruna möbler så kan man inte säga att personen inte kan ha haft något material i blått som kunde ha avsatt fibern och som hen sen slängt för att göra sig av med bevis. Eller fått katthår på kläderna vid något besök hos en bekant. Eller trots allt röker i smyg ibland men ljuger om det i förhör. Det kan därför inte användas för att försvaga annan bevisning.

Jag tycker detta är elementär logik som vem som helst borde kunna ta in. Vad är oklart?

Först när man kan koppla fynd till något som finns i den misstänktes besittning kan ett bevisvärde (som då naturligt är positivt för åklagarens hypotes) uppstå. Även här är det ju dock sällan några absolut säkra bevis då man väl oftast inte kommer närmare än "fibrer av liknande typ" och motsvarande. Finns inget referensmaterial är fyndet (normalt) i princip utan allt värde i utredningen.

Självklart finns det undantagssituationer. Man kan ju tänka sig fynd av mycket ovanliga kemikalier som endast personer på i ett par laboratorium i de närmaste länen har tillgång till och som på något vis använts vid brottets begående. Om den misstänkte inte är en av dessa och saknar alla kända kopplingar till någon som skulle kunnat anskaffa kemikalierna så blir det rimligen ett negativt bevis vad gäller hans skuld. Finns det något sådant material i det här fallet? Eller tror vi att håren kan härstamma från vargar som dödat offret under hennes väg hem, släpat kroppen till FP2 och senare flyttat benen in till F1 efter att ha gnagt av dem?

Jag tror det finns en annan logik
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Inte en chans om inte Kristoffer själv plötsligt börjar komma med några berättelser. Så länge han håller tyst så tyder skadorna och bestialiteten i det efterföljande förloppet på mord och inget annat än mord.
Polisen tänkte likadant och struntade i hårstråna. Missade en ev. BP och förlorade sin gärningsbeskrivning pga. känslor istället för fakta. Lyckligtvis är domstolen så begåvade att de ser genom sådana transparenta påhitt till förmån för vad fakta som saknas.

Dråpligt slut på åtalet.
Citera
2014-04-22, 13:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Advokaterna struntade i att begära fler analyser det är märkligt.
Den robusta Hansson svammelhögen förlorade stort på det och även Olsson, som inte bad om fler analyser.

Tänk om alla mordutredningar skulle drivas efter proffstyckarnas åsikter. Ja, då hade vi inga mordfall uppklarade på de närmsta 50 åren.
Det som inte en sk advokat tar upp för att göra en begäran om flera analyser är inget viktigt det är ett som är säkert. Svamla kan man men logiskt tänk saknas här.

Fallet Greta och Gerd från då Noak klev ur arken är inte intressantare än KJs tarmsköljning.
Citera
2014-04-22, 13:16
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Uno hade nog en dålig dag. Jag tycker hunden skulle visat intresse redan utanför bilen.

Det måste finnas något att markera på som avsatt likdoften. Det duger inte ute i luften direkt.
Pang så markerade den på bagagemattan, och där fanns det träff. Vittrande i luften är inget dom visar upp eller tas som några markeringar. Likdoft ska helst avsättas på föremål det är så dom arbetar inget annat.
Citera
2014-04-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
I fallet Agneta hittades på ett tidigt stadium älghår, vilket ledde polisen till en gräsklippare och bestialiska försök att köra över en gris klädd i jeans.
Så nähe, hår verkar inte vara Polisens "cup of tea", men gärna blodiga experiment.

Nästan rätt va. Hon hade sådana krosskador så man trodde maken kört över henne med åkgräsklippare. Man höll på å jävlades med maken om än den ena än den andra teorin.
Tillslut lyckades någon ställa rätt fråga till SKL, man hittade älghår och älgsaliv på hennes jacka.
Undrar vad hans förtroende för rättsväsendet är idag.
Citera
2014-04-22, 13:32
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Advokaterna struntade i att begära fler analyser det är märkligt.
Den robusta Hansson svammelhögen förlorade stort på det och även Olsson, som inte bad om fler analyser.

Tänk om alla mordutredningar skulle drivas efter proffstyckarnas åsikter. Ja, då hade vi inga mordfall uppklarade på de närmsta 50 åren.
Det som inte en sk advokat tar upp för att göra en begäran om flera analyser är inget viktigt det är ett som är säkert. Svamla kan man men logiskt tänk saknas här.

Fallet Greta och Gerd från då Noak klev ur arken är inte intressantare än KJs tarmsköljning.

TO ville att man skulle kolla om en dagger kunde vara det som stämmer in på stickskadorna men det verkar som att åklagarna inte riktigt ville ta reda på om så är fallet... undra varför

Har du någon bra teori ang detta?

Jag tänker att du verkar förstå hur åklagare/polis resonerar.
Citera
2014-04-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
TO ville att man skulle kolla om en dagger kunde vara det som stämmer in på stickskadorna men det verkar som att åklagarna inte riktigt ville ta reda på om så är fallet... undra varför

Det behövs ingen teori eftersom frågan om mordvapnet är fullständigt ointressant så länge det inte upphittats ett misstänkt mordvapen som går att jämföra med.
Citera
2014-04-22, 14:18
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är fritt att tycka vad man vill om den saken den enda skillnaden är att det står sig i domslutet och kommer således inte ändras. Det vittnet är alltså inget vittne som pekar ut VB och faller därmed bort som att ha sett VB: Det som gäller rent konkret oavsett åsikter är att KJ såg VB som sist i det här fallet.

Nej, domslutet kommer inte att ändras, "rättvisan" stod inte på Vatchareeya Bangsuans sida om staketet i det här målet och att hovrättens utslag ligger längre bort från verkligheten än tingsrättens spelar ingen roll. Bara att avvakta HD:s - "njet" - beträffande pt och släppa "Fallet Vatchareeya Bangsuan". Synd om VB:s föräldrar som inte fick se dotttens "dråpare" bli dömd till ett strängare fängelsestraff än tingsrättens redan alltför milda - och dessutom kunna se denne på stadens gator om bara några år. Det skaver rejält men faller väl snart i glömska hos de flesta.
Citera
2014-04-22, 14:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men hårstråna kan lika gärna tala mot som för den misstänkte. Då finns det anledning att analysera dem. Varför stanna vid SKL:s standardanalys?

M. Ja, varför inte göra ett försök hos Marie Allen på Rudbecklaboratoriet i Uppsala ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-22 kl. 15:32.
Citera
2014-04-22, 15:38
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Det behövs ingen teori eftersom frågan om mordvapnet är fullständigt ointressant så länge det inte upphittats ett misstänkt mordvapen som går att jämföra med.

Ojdå!
Och ändå är åklagarna så kåt på detta skölpjärn
Senast redigerad av Namibia1 2014-04-22 kl. 15:44.
Citera
2014-04-22, 16:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1

Detta är i grunden precis samma resonemang som hundhår och fimpar: Visst är vi intresserade av vad det var för mordvapen. Men så länge vi inte har någon kandidat i form av ett konkret, fysiskt objekt så är det skäligen meningslöst. Om vi säger att det var en Dagger, en X eller en Y så tillför det i princip ingenting till utredningen rent rättsligt. Kristoffer hade ändå uppenbarligen ingenting i sin arsenal som kunde matchas som tänkbart vapen. Och svarar han nej på frågan om han ägt en Dagger/X/Y så bevisar det förstås ingenting heller, eftersom vi tryggt kan utgå från att mördaren ljuger om allt som har med mordvapnet att göra. Vilka andra personer som kan tänkas ha haft ett vapen av denna typ saknar intresse när inga misstankar finns mot vederbörande.

Sen tvivlar jag på att du kan få det exakta utlåtande som många hoppas på när det gäller vapentyp. Vet inte vad Hamilkar skulle säga, men har svårt att tänka mig en högre exakthet än +1 eller +2. Det finns helt enkelt så många olika typer av eggvassa föremål och olika faktorer som kraften i hugget, avståndet och hur föremålet dras ut påverkar säkert sårkanalerna som bildas på ett sätt som inte är helt enkelt att förutsäga.
Citera
2014-04-22, 16:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Jag tror det finns en annan logik

Polisen tänkte likadant och struntade i hårstråna. Missade en ev. BP och förlorade sin gärningsbeskrivning pga. känslor istället för fakta. Lyckligtvis är domstolen så begåvade att de ser genom sådana transparenta påhitt till förmån för vad fakta som saknas.

Dråpligt slut på åtalet.

Du menar att några hårstrån som det inte gick att få ut något DNA från på något vis skulle ha kunnat leda utredningen till en mordplats? Hur i helvete då menar du?

Jag vet inte hur många som skrivit i tråden och gnölat över att polisen inte lyckades hitta en säker brottsplats. Ingen av dessa har vad jag kan minnas haft ett enda konkret förslag om hur man skulle ha gått till väga för att hitta en sån, utom foliehatteorin att det nog var en karatetränare som tagit livet av offret och sen hällt blod i bagageluckan hos en stackars autist och samtidigt imiterat honom genom att sprida kroppsdelar i terrängen i närheten av hans bostad under de uppskattningsvis 12-14 timmar som förflöt mellan att spaningen mot honom upphörde och benen hittades.
Citera
2014-04-22, 16:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Nu pratar jag inte om fimpar eller fynd på fyndplats, utan det som återfanns PÅ kvarlevorna. Dessa fiber/hårstrån kan härleda från brottsplats och person, eller var för sig. Det intresset återfinns inte i FUP. Står det inte KJ på dem ska de vidare inte utredas.

Tänk att du kommer till en "brottplats": Tätort, 8:e våningen, 2 rum och kök. Offret är en kvinna, som bär spår av kraftigt våld. Hon är naken/avklädd. Offrets sambo ligger utslagen i soffan, kraftigt alkoholpåverkad. 24 hårstrån samlas in från offrets kropp.
Fylleslagsmål. GM gripen. GM men minns inget av kvällen/natten.
Analys från SKL visar att hårstråna kommer från älg.
Bortser du då från dessa fakta, för att sambon är gripen?
Ingen undran om lägenheten är BP? Eller varifrån älgstråna kommer?

Jag fick för många år sen ett gott tips av en annan debattör på ett nätforum: Försök inte härleda allmänna principer genom långsökta och skruvade exempel som har lite eller ingenting att göra med verkligheten. Det har jag försökt följa någorlunda sen dess. Gack du och gör sammanlunda och kom tillbaka med ett exempel som inte är trams så kan vi diskutera utifrån det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in