2014-04-22, 12:29
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Det är lika svårt för dig att förstå det som hänt som för en blatte med heder att förstå att du låter din mamma eller syster gå ut på krogen och knulla med araber och negrer eller att dom super sig fulla varje helg så dom knappt kan gå.

Jag försöker bara förklara varför det hände, sen att många av er inte har förmågan att sätta sig in i situationen är fullt förståeligt eftersom ni saknar både heder och ryggrad på gott och ont.

Säger inte att det ena eller andra är fel men det är två olika kulturer som inte har förståelse för varandra

Det finns väl inget hedervärt i att döda två människor? Det är väl snarare så att man förnedrar sig själv inför sitt ex. Skulle aldrig ge ett ex den glädjen att fullständigt flippa ur för hennes skull och dessutom förstöra sitt återstående liv med att sitta i fängelse odyl.

Sedan tycker jag du generaliserar enormt mycket med ditt prat om WT och knullande hit och dit som egentligen bara är lika mycket fördomar som en del svenskar har mot invandrare.
Citera
2014-04-22, 12:32
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbagged
Sen när är skilsmässa en anledning att börja mörda folk? Visst, om karln hade spöat frugan på regelbunden basis så förstår jag att det kan svida för vissa, men ändå, 2 mord och sex mordförsök för en skilsmässa?

Min fetning.

Det handlar helt enkelt om heder, hedern går före allt annat, t ex lag och ordning. Det må vara ofattbart för en vanlig svensson att fatta detta men i MENA länderna och andra länder runtom så är klan och hederskulturen insprängd i blodomloppet sen tusentals år tillbaka, det kan ingen ändra på.

Själv gissade jag på zigenare eller kanske kurder i detta fall just med tanke på ovanstående men syrianer har exakt samma klan och hederstänk som många andra folk från "värmen". Detta är ju bara början på en framtida lavin av liknande händelser som börjar med lite lätt kränkning som sen eskalerar till mord, den ultimata hämnden för en kränkt klanmedlem.
Citera
2014-04-22, 12:36
Medlem
Kabeldragares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bundari
det är ju bekräftat att det handlar om nån familje intriger av något slag av polis eller har jag fått det om bakfoten?

Visst tror jag det handlar om familjeintriger, men jag tror definitivt att det handlar om två familjer som slåss om kunder asså. Jag har inte köpt av dom specifikt, men jag har köpt av andra syrier i Norrköping!
Citera
2014-04-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Det tuggas mycket om heder. Ingår det inte i heder att inte störa sjukhusfriden? Och inte bara att man stör sjukhusfriden, även inne i kyrkan var man igång. Flera källor uppger för media att några män från de två släkterna började bråka redan under en gudstjänst i Norrköping på påskdagen.

Först söker man förlåtelse sedan går man ut och mördar och misshandlar...
De visade bara att de pissade på budordet, du skall icke dräpa. Och dubbelmoral är bara förnamnet till vad de håller på med. Det där med sjukhusfrid visar bara att de har noll respekt för det land de befinner sig i.
Citera
2014-04-22, 12:39
Medlem
Heder? Kan man inte anpassa sig kan man flytta. I Sverige finns inget som heter hedersrelaterat. Problemet är att lagstiftningen måste moderniseras. Vi måste bli mer öppna för gruppstraff. Kan inte två släkter acceptera att vi inte håller på med dessa fejder i Sverige ska uppehållstillstånd och ev. medborgarskap återkallas. Det är inte ok att ta med sig dessa avarter till ett nytt land. Och vi i Sverige är för mesiga som godkänner detta. Det är inte 1500-talet längre.
Citera
2014-04-22, 12:40
Medlem
tittletattles avatar
Det har varit mycket snack om heder, kultur m.m.

Har inte läst alla sidor, men är nedanstående korrekt adress?

Citat:
http://www.birthday.se/sok/?a=Muraregatan+84&c=Norrk%f6ping

Citera
2014-04-22, 12:41
Medlem
Fanns det barn på platsen ?
Citera
2014-04-22, 12:43
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Det finns väl inget hedervärt i att döda två människor? Det är väl snarare så att man förnedrar sig själv inför sitt ex. Skulle aldrig ge ett ex den glädjen att fullständigt flippa ur för hennes skull och dessutom förstöra sitt återstående liv med att sitta i fängelse odyl.

Sedan tycker jag du generaliserar enormt mycket med ditt prat om WT och knullande hit och dit som egentligen bara är lika mycket fördomar som en del svenskar har mot invandrare.

Han dödade inte för hennes skull utan för sin familjs heder

Ofattbart för många av oss andra men har man inte förmågan att sätta sig in i situationen är det ingen större ide att fortsätta den diskussionen här

Hade hon inte tagit med sin nye man och hans släkt till kyrkan i Norrköping hade det aldrig hänt, dom kunde likaväl fira påskmässa i kyrkan i Södertälje så hade allt varit fridens liljor
Citera
2014-04-22, 12:43
Medlem
Väldigt tråkigt då dessa radhus är vad man skulle kalla... Den mer lyckade delen av hageby..? Hederligt folk som är vänliga mot varandra och sina grannar drabbas.
Får verkligen hoppas det inte blir någon sorts utveckling.

Har en fundering. Står hedern högre än religionen? Är det försvarsbart för en person som går i kyrkan att bryta mot Jesus kanske mest relevanta predikan att förlåta och gå vidare
Citat:
I SIN berömda bergspredikan sade Jesus: ”Stå inte emot den som är ond; utan vem som än slår dig med flata handen på din högra kind, vänd också den andra mot honom.” (Matteus 5:39)
Är heder en ursäkt för att bete sig utanför religösa och lagstagda normer? Påsken, Jesus uppståndelse har ingen betydelse för dessa människor? Heder att storma ett sjukhus? Alltså..
Citera
2014-04-22, 12:45
Medlem
Är det Rabi Mourad som är misstänkt gärningsman?
Citera
2014-04-22, 12:46
Medlem
vet nån vilka dom anhållna är ???
Citera
2014-04-22, 12:47
Medlem
Angående bilden från brottsplatsen som länkades här tidigare, den adressen var inte svår att hitta med streetview.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in