2014-04-22, 15:48
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det verkar vara något med någon sorts "heder" som förekommer i dessa mellanöstern-klankulturer. En tjej hade bytt kille, och sen måste hela hans (hennes?) familj dödas för detta.

Svårt för mig som vanlig svenne att förstå detta, men jag försöker lära mig. Vi lär ju få mer av denna "heder" i framtiden i detta land. Ett sätt för mig att försöka förstå detta är att relatera till Sverige på 1200-talet, då kan vi eventuellt haft samma form av hederskultur även här.

Tidig 1900talet Sverige om jag får rätta dig.

Och om du tror så, så är det osannolikt. Varför sker det nu? Och inte då?
Det här verkar vara provocerat av kvinnan.

Teori:
Hon tar och visar upp sin nya man.
Hon stoltserar i hans vy och alla andra där att här är nya mannen som penetrerar mig och får mig och njuta, han är den nya och den bättre.

Du är lämnad och han är vald.

Vilken skam det sprider.

Och hon tog väl tilfället i akt och provocerade.
Citera
2014-04-22, 15:48
Medlem
bananasvennes avatar
Citat:
Antagligen för att försöka styra och ställa i medieflödet. Detta är givetvis en nyhet som upprör enormt många i vårt land, att det har gått så långt som till att 2 människor döda (och fler skadas) för att en tjej byter kille. Och sen att polisen måste rycka ut och skydda sjukhusen där de skadade vårdas, för att den andra klanen försöker ta sig in där och ha ihjäl dem.

Detta kan få svensken att tänka till och börja fundera. Inte bra, därför bör kommunen anordna en presskonferens och så att säga meddela den godkända versionen av historien.

Tvivlar på att många ligger sömnlösa i natt pga det som hänt, folks vardagliga liv fortsätter som vanligt och redan imorgon är detta glömt då det kommer en ny skjutning imorgon.

Folk blir mättade av eländet och orkar inte bry sig nämnvärt utan man tänker vem som skall vinna Lets Dance och om man skall grilla till helgen.
Citera
2014-04-22, 15:55
Avslutad
Komisk presskonferens från Norrköping, de har endast kontaktat svenska kyrkan men inte den syrisk ortodoxa kyrkan. Personen ser dessutom helt blåst och frågande ut när han får frågan av en journalist varför det inte har skett när det är den som borde vara mest aktuell.
Citera
2014-04-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riverfish
Hon är en hora för att hon startade bråket och inte vem hon låg med. Du ser en hora som tar betalt 1 gång men din fru är säkert medlem på bodycontact och har skoj, men du ser gärna på. Alla har sin typ av manlighet och vår är den man föds med i de verkliga livet och inte sittandes vid en dator i 20år och ser lite solljus och skaffar sig en tjej som ligger med alla men inte dig.
Lilla gubben hela världen viftar med vapen, de bara svensken som vill ha den i rumpan. Inte undra på att svenska töser vill ha stora stockar och söker sig till stora karlar på alla nivå (som mig)!

Lille småkuk, jag är svensk kvinna och har aldrig åkt runt på knullturné eller varit otrogen mot en kille jag varit ihop med, så ta du dina fördomar och stoppa upp dem i röven! Kvinnan i sammanhanget är inte någon hora och mig veterligen viftade hon varken med kniv eller pistol så hon startade inget bråk. Hon har rätt att själv bestämma vilken kille hon är ihop med och om hon vill byta ut honom eller ej. Här i Sverige är inte en kvinna någon ägodel. Om den karl hon lämnade var så jävla bra som han vill ge sken av så hade hon troligen stannat hos honom.
Citera
2014-04-22, 15:58
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MindReader
Känner att jag behöver klargöra några saker för diverse rasister och andra som är allmänt intresserade av att veta lite mer om Syrianer/Assyrier och deras traditioner och kultur.

Det första jag vill säga är att i stort sett alla Syrianer tycker att det här är en tragedi som aldrig borde hänt. Det är för dem sjukt att det kunnat eskalera till mord pga ett tidigare misslyckat förhållande. Det finns MÅNGA Syrianer som skiljt sig och det händer nästan aldrig att det hämnas på det här sättet. De flesta skiljs åt...ofta som ovänner, men inte mer än så.

Det finns dock folk, inom alla folkgrupper, som tar vissa saker mindre bra än andra. Visst, folk från mellanöstern är säkert överrepresenterade, men de blir mer och mer västerländskttänkande ju längre de varit beblandade med folk från väst.

Jag får känslan av att många tror att Kyrkan viglat upp eller stöttar sånt beteende och så är det ABSOLUT inte. Att bråket startat i kyrkan på påsken betyder inte att kyrkan tycker att sånt är ok. Är det något kyrkan står för så är det rättvisa och frihet.

Syrianer är alltid kristna. Det är kännetecknet. Är man muslim så är man inte Syrian. Punkt slut. Det betyder dock inte att Syrianer är fläckfria och följer bibeln till punkt och pricka. De är troende kristna men människor felar oavsett religion.

Många Syrianer talar och skriver arabiska då de kommer från Syrien, Libanon, Irak och sydöstra Turkiet mm. Majoriteten talar även Syrianska, men inte alla.

Skilj på Syrian och syrier. Att vara Syrian är att tillhöra en folkgrupp. Att vara syrier är att komma från landet Syrien och ha den syriska nationaliteten.

Som sagt....det är tragiskt det som hänt. Hoppas det slutar här och kyrkan är garanterat inblandade i att förmedla familjerna emellan för att lösa konflikten på ett fredligt sätt. Dock lär inte många lyssna när känslorna ligger på en obeskrivlig nivå.

Tack för klargörande!

Om det stämmer som du säger vore det önskvärt om ledande syrianer offentligt tar avstånd från våld som konfliktlösning vid familjekonflikter.
Citera
2014-04-22, 15:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Teori:
Hon stoltserar i hans vy och alla andra där att här är nya mannen som penetrerar mig och får mig och njuta, han är den nya och den bättre.

Vilken skam det sprider.

I Sverige är det ganska vanligt att man bjuder in sina ex. till bröllopet när man gifter om sig.
Jag antar dock att så inte var fallet med dessa Syrianer? För då hade väl detta "Familjebråk" inträffat redan då.
Citera
2014-04-22, 16:00
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Utan att satt mig in i exakt vad det här handlar om så tror jag inte att vi har att göra med ett hedersmotiv i samma stil som när Fadime Sahindal mördades. Den syrianska hederskulturen ser inte inte ut så, och skiljer sig från exempelvis den kurdiska.

Men släkt-/klanmentaliteten kan fortfarande ta sig uttryck i grovt våld. Jag tänker lite på mordet på Fuat Deniz, för några år sedan, som grundades i en långvarig konflikt mellan två medlemmar i samma släkt.
Jag vill minnas att definitionen av hedersvåld är när hela släkten "är med på det". I det här fallet verkar det ha vart mer än familjens bråkstakar som har gjort upp så jag skulle kalla det hedersvåld.
Alltså, det var inte bara ett par bruschor som dödade någon utan ett massivt slagsmål med 30 (?) deltagare där det höggs och pangades i en kvart.
Givetvis är motivet annorlunda.

Eller behöver det svenka språket en ny term ? Jag föreslår hedersmassaker eller hedersmej.
Kanske hederkalas ?
Citera
2014-04-22, 16:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Tidig 1900talet Sverige om jag får rätta dig.

Och om du tror så, så är det osannolikt. Varför sker det nu? Och inte då?
Det här verkar vara provocerat av kvinnan.

Teori:

Vilken skam det sprider.

Du beskriver ungefär en sådan situation där en vanlig svensk man gråter en skvätt, jobbar lite extra hårt på bruket, kanske knyter handen i byxfickan, och eventuellt skriver en fin ballad om olycklig kärlek och hur han fortfarande älskar kvinnan som lämnat honom.

Men inte fan går han och hela hans släkt och skjuter hela kvinnans släkt? Det beteendet hör liksom inte riktigt hemma här.

Polisen lär få en diger uppgift att lösa detta. Man måste navigera försiktigt mellan PK-minor, och upprörda klaner, och risken är stor att det bli mer våld, vad tror ni?
Citera
2014-04-22, 16:03
Bannlyst
Citat:
Hon är en hora för att hon startade bråket och inte vem hon låg med. Du ser en hora som tar betalt 1 gång men din fru är säkert medlem på bodycontact och har skoj, men du ser gärna på. Alla har sin typ av manlighet och vår är den man föds med i de verkliga livet och inte sittandes vid en dator i 20år och ser lite solljus och skaffar sig en tjej som ligger med alla men inte dig.
Lilla gubben hela världen viftar med vapen, de bara svensken som vill ha den i rumpan. Inte undra på att svenska töser vill ha stora stockar och söker sig till stora karlar på alla nivå (som mig)!
Inte till mig men måste ju förklara vad språk är för dig som är så okunnig...
Hur vore det att inte fuska på sfi eller i den Svenska grundskolan, lär er språket för man kan inte kalla allt för h#ra. H#ra är en kvinna som säljer sin kropp, en som startar bråk är antingen en syriska eller en intrigmakare, svårare än så är det inte om man kan Svenska. Kan man inte Svenska får man gå i skolan eller återvända till fårens förlovade land syrien och valla djuren...
Citera
2014-04-22, 16:07
Medlem
Kruger76s avatar
Citat:
Du beskriver ungefär en sådan situation där en vanlig svensk man gråter en skvätt, jobbar lite extra hårt på bruket, kanske knyter handen i byxfickan, och eventuellt skriver en fin ballad om olycklig kärlek och hur han fortfarande älskar kvinnan som lämnat honom.

Men inte fan går han och hela hans släkt och skjuter hela kvinnans släkt? Det beteendet hör liksom inte riktigt hemma här.

Polisen lär få en diger uppgift att lösa detta. Man måste navigera försiktigt mellan PK-minor, och upprörda klaner, och risken är stor att det bli mer våld, vad tror ni?

Ne denna händelse kommer inte sluta här. Var så säker.

Dock kommer det inte hända något närmaste veckan iallafall, enligt min åsikt. De drabbade kommer ligga lågt ett tag nu och slicka såren.
Citera
2014-04-22, 16:08
Medlem
over30s avatar
Citat:

Hora betyder på svenska att man tar betalt för sexuella tjänster. Lär dig språket putte!
Citera
2014-04-22, 16:10
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over30
Hora betyder på svenska att man tar betalt för sexuella tjänster. Lär dig språket putte!
Och därmed sätter vi punkt för diskussionen om vad ordet "hora" betyder.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in