2014-04-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Precis, därför skrev jag på gott och ont

Pga av heder, religion och kultur ligger vissa folkslag och länder i konstant krig mot andra (hela mellanöstern och balkan) medan andra länder som tex Sverige böjer ryggen för allt och alla (nazityskland och numera USA) genom århundraden.

Sverige har klarat sig från krig och elände tack vare sin frånvaro av heder och hämnd kultur
Det kallas för smartness, grabbet. Och böja rygg snackar du om, ja det är jävligt rakryggat att skylla på kvinnan här i tråden
Citera
2014-04-22, 12:12
Medlem
Ni är så fokuserade på kultur att ni glömmer det är våld det handlar om.

Kan vi skippa alla långdragna förklaringar om kulturer 1000 år tillbaka och fokusera på denna kriminalhändelse istället?

I Sverige är det trots allt en exceptionell händelse med flera döda och skadade i en sammandrabbning där uppemot 70 personer deltagit.
Citera
2014-04-22, 12:13
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Visst skulle många ryggradslösa svennar behöva mer heder i kroppen och våga stå upp för vad man tycker o tänker. Det är det stora problemet i Sverige. Men att ta det så långt som till mord o skjutningar är fördjävla fel.

Så tænker en ægte mellemøsten araber, "heder i kroppen" for jer er ligesom amen i kirken.
Citera
2014-04-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gsx8
Ge*rg*s H*nn* skiljde sig från xxx och xxx's släkt samt närmsta familj tog inte detta så jävla bra kan vi ju konstatera och har sagt att "vi ska förstöra ditt o din familjs liv" de har även hotat döda alla barn på Ge*rg*s sida av fejden med..

Har träffat alla i Ge*rg*s familj och de är schyssta lugna personer med vanliga jobb och för inte så mycket liv av sig. Att de skulle tillhöra något södertälje nätverk betvivlar jag.. Att de kanske har Nätverket emot sig nu bevisligen är inte så positivt för dem då Nätverket spelar på en helt annan nivå och klass dvs ett jävla pack..

i övrigt en förbannat lugnt och trevlig gata de där mycket barnfamiljer och medelsvenssons med vanliga svenne banan liv.

Kan du fan lära dig att skriva och återberätta så att folk förstår?

Är G**rges från Norrköping? Eller Södertälje?

Vilken stad var dom nu döda ifrån?
Citera
2014-04-22, 12:15
Medlem
KKNDs avatar
Citat:
Svennar utan heder kan aldrig förstå detta...du kan inte jämföra det med att din WT brud eller WT syrra som har knullat halva stadsdelen eftersom svennar fullständigt skiter i vem och vad deras kvinnor knullar med.

Du får kanske jämföra detta med att så arg du blir när någon tar din öl på krogen eller någon skattefuskar och du knyter näven i fickan, sen tar du den känslan och multiplicerar med 1000.

I blattekulturer och då framförallt att ta med och visa sin ny man i kyrkan är den högsta skymf den tidigare mannen och hans familj kan råka ut för inför prästen och alla landsmän.

Det är en oskriven lag att man gör inte så och det visste hon bruden om men likväl gjorde hon det ändå, hennes korkade beteende kostade minst två människor livet och fler kommer det bli

Det är helt sjukt hur människor kan försvara mord med "pissa inte på min heder". Är det verkligen heder det handlar om när en fullvuxen människa inte kan kontrollera sig? Handlar det verkligen om heder när fullvuxna människor inte kan diskutera? När de inte kan respektera andra? När de inte kan acceptera andra? Handlar det verkligen om heder när man anser sig äga en kvinna? När man börjar skjuta varanda? Mörda varanda?

"Kostade två människors liv och fler kommer det bli"
Jag är helt mållös.

Att bete sig som ett djur, småbarn eller tonåring när man är vuxen är inte hedersvärt. Ni vet inte vad heder är.

Hur kan man inte förstå att sånt inte hör till den moderna världen? Varför vill man bete sig som en grottmänniska? Hur kan man med att leva med sig själv efter sån handling?

"Fy fan va cool jag är och min heder är orubblig, min fru lämnade mig och ville inte ha mig längre, och när hon fann en ny sköt jag ihjäl honom" !? (Hon kanske lämnade honom av just den jävla anledningen)

Låter snarare som människor som inte kan ta en förlust, som inte kan acceptera att de har gjort fel.
Ni maskerar eran dåliga jävla självbehärskning med "heder". Ni använder heder som ursäkt för att ni är såna jävla dåliga förlorare, och förlorare är ni, hela jävla bunten.

"Buuhuuu kan inte ta en motgång nu måste jag mörda!"
Verkligen manligt, verkligen.
Citera
blomvattnares avatar

Moderatormeddelande

Postat av blomvattnare 2014-04-22, 12:15
Moderator
Nu börjar tråden tippa över.

Tråden handlar om specifika brott. Generella diskussioner om olika folkslag, religioner, språk, politik osv kan avhandlas i andra trådar.

Givetvis måste man få beröra och diskutera motiv till brotten och händelser därikring, men det åligger postaren att göra kopplingen till trådens topic.

/Mod
2014-04-22, 12:17
Medlem
AnnaPetrovnas avatar
Om det rör sig om GH var det väl nåt strul med tösen han var bortlovad till. Frågade aldrig vad det rörde sig om men att kalla henne för hans ex är väl att överdriva lite. Dock är sånt där viktigare för dom än för oss urvattnade svenskar så det kan nog ha blivit en del gurgel av det. Men det är några år sen jag träffade GH så det kan ju ha hänt saker däremellan.
Men oavsett så är det ju en väldigt tråkig historia på alla sätt.
Citera
2014-04-22, 12:18
Medlem
Citat:
Det är här kulturkrocken blir som mest synlig och gränsen skulle jag vilja säga går någonstans söder om Tyskland.

Du tycker att det är hedersamt av svenska män att acceptera att deras kvinnor, dvs systrar,fruar och mammor knullar med strandraggare på semestern i Spanien eller Grekland eller till och med åker till Gambia och blir rövknullade av ett gäng negrer.

För dig är detta fullt naturligt och varför skall du som feministisk jantelags svenne lägga dig i det, du äger väl inte rätt till en kvinnas kropp och hon har väl rätt att göra vad hon vill med sin kropp och sitt liv.

Däremot i övriga världen så ser man kvinnans beteende som en förlängd arm av hela familjen eller släktens rykte och heder, man vill att deras kvinnor skall respekteras av andra familjer och klaner och därför är hennes uppförande och beteende inte bara hennes sak utan hela familjen/släktens angelägenhet.

Om hon knullar runt eller beter sig oansvarigt på något annat sätt så skämmer hon inte bara ut sig själv utan hela familjen/släkten som får skämmas inför sina landsmän och kanske värst av allt inför sin präst eller imam

Även om många av oss inte håller med om detta tycker jag någonstans att man måste kunna förstå och sätta sig in i situationen, om man nu har den förmågan.

Ja men om vi spånar vidare på detta tema så är ju problemet med tjejer som beter sig dumt försvinnande litet jämfört med killar som beter sig dumt så att släkten måste skämmas.
Citera
2014-04-22, 12:20
Medlem
Powergirls avatar
Det är inte helt utrett vad som ligger bakom våldsdåden men oavsett det är det kvalificerat skitsnack att syrianer mördar för varandra på grund av skilsmässor. Syrianer är vanligtvis kristna och har starka band till både religionen och varandra. Deras begreppsvärld är oftast alla för en, en för alla. Jag tror att alla även syrianer ställer sig sanna fråga hur kunde detta ske i Sverige men liksom bland oss svenskar så finns det idioter även bland syrianer.
Citera
2014-04-22, 12:21
Medlem
leffe.js avatar
Det tuggas mycket om heder. Ingår det inte i heder att inte störa sjukhusfriden? Och inte bara att man stör sjukhusfriden, även inne i kyrkan var man igång. Flera källor uppger för media att några män från de två släkterna började bråka redan under en gudstjänst i Norrköping på påskdagen.

Först söker man förlåtelse sedan går man ut och mördar och misshandlar...
Citera
2014-04-22, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPetrovna
Om det rör sig om GH var det väl nåt strul med tösen han var bortlovad till. Frågade aldrig vad det rörde sig om men att kalla henne för hans ex är väl att överdriva lite. Dock är sånt där viktigare för dom än för oss urvattnade svenskar så det kan nog ha blivit en del gurgel av det. Men det är några år sen jag träffade GH så det kan ju ha hänt saker däremellan.
Men oavsett så är det ju en väldigt tråkig historia på alla sätt.
Bah, bara dåliga losers, som inte har något uns av självbehärskning, inget annat. Är gärna en urvattnad svensk än att gömma mig bakom s.k heder.
Citera
2014-04-22, 12:23
Medlem
CommonKnowledges avatar
Bild från brottsplatsen trillade precis in i min inkorg av någon som sett bilden på Facebook men inte vill riskera att outas då han troligtvis är vän med grannen:
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/10251974_10203749572564427_1291485993312330239_n.j pg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in