2014-04-22, 12:24
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
3. Man utser en fiende som står bakom detta hot (du hatar ryssar och rysktalande ukrainare)

Sluta snacka skit.
Varför tillskriver du mig saker som jag aldrig har sagt?
Var har jag sagt att ryssar är fiender eller att jag hatar ryssar och rysktalande ukrainare? Det är riktigt vidrigt att anklaga människor utan grund, och säger en hel del om dig som person.

Det hör inte till OT att diskutera språket i Ukraina. Det är något Ukraina får lösa själva och förhoppningsvis kunna tillfredsställa de rysktalande, övriga minoriteter, samt bevara sitt egna språk.

Men all prat om att rysktalande skulle hotas, kränkas eller något annat är total jävla skitsnack. Det är vidrigt att lyssna på. Jag vet inte om ni själva är så propaganderade att ni tror på det eller om ni försöker ljuga och lura folk på forumet? Det är därför viktigt att påpeka att det är skitsnack. Det är dessutom viktigt att påpeka att det faktum att ukrainska är det enda officiella inte på något sätt kränker de rysktalande eller övriga minoriteter. Men att i detalj diskutera språkfrågan i Ukraina hör till off topic.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-22 kl. 13:01.
2014-04-22, 12:33
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Men detta är komiskt. Ukraina är alltså inte ryssarnas land? Inte konstigt att Krim bröt sig loss då de med din logik måste tvångsassimileras. Det är typiskt etnonationalistisk babbel: "det är vårt land", "vårt språk", "ryska minoriteten måste lära sig", etc.

Nej, det är inget typiskt "etnonationalistiskt".

Det bor flera miljoner turkar i Tyskland, det bor flera miljoner araber i Frankrike.
Varför är inte turkiska officiellt i Tyskland, varför är inte arabiska officiellt i Frankrike? Varför?

Det hör till grundläggande mänskliga rättigheter att dessa människor får utöva sitt språk i vardagslivet, lära sig i skolan, och i brist på kunskap av det officiella språket får möjlighet att göra sig hörda på sitt modersmål i kontakt med myndigheter (antingen via tolk eller genom att myndigheter möjliggör det för dem att använda sitt modersmål vid kontakt). På exakt samma sätt är det med ryskan i Ukraina. Dock vill jag påstå att det ryska språket de facto dominerar i vardagslivet i Ukraina. Så de rysktalande har ännu fler rättigheter.

Men fortfarande så är det ett enda officiellt språk i Frankrike och Tyskland. Om man ska studera vid universitetet eller inta övriga statliga positioner så ska man kunna det officiella språket. Varför tror du det är så? Varför har man inte gjort turkiska och arabiska till officiella språk? Är det "typiskt etnonationalistisk babbel: "det är vårt land", "vårt språk"?
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-22 kl. 13:01.
2014-04-22, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Varför tillskriver du mig saker som jag aldrig har sagt?
Var har jag sagt att ryssar är fiender eller att jag hatar ryssar och rysktalande ukrainare.

I egentligen varje inlägg. Du är en extremist av värsta sort.

Hur går det med bilderna förresten. "Bevisen" är genomskådade
http://www.expressen.se/nyheter/sokningar-visar-att-bilderna-inte-stammer/.

Ukraina blåljuger. USA blåljuger. Precis som vanligt. Vad har du att säga om det? Svara utan att skriva "Ryssland" eller "Putin" en enda gång för detta handlar om de "trovärdiga" och "officiella" uppgifter från Ukraina du brukar sätta så stort värde på. När redovisas de GRU, Spetsnaz mfl-personal som de "trovärdiga" och "officiella" Ukrainaska källorna talar om har infångats?

Idiot.
2014-04-22, 12:43
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75
I egentligen varje inlägg. Du är en extremist av värsta sort.

Din jävla pajas. Skäms du inte av att anklaga människor utan grund?

Citat:
Ursprungligen postat av Snurren75

Hur går det med bilderna förresten. "Bevisen" är genomskådade
http://www.expressen.se/nyheter/sokningar-visar-att-bilderna-inte-stammer/.

Ukraina blåljuger. USA blåljuger. Precis som vanligt. Vad har du att säga om det? Svara utan att skriva "Ryssland" eller "Putin" en enda gång för detta handlar om de "trovärdiga" och "officiella" uppgifter från Ukraina du brukar sätta så stort värde på. När redovisas de GRU, Spetsnaz mfl-personal som de "trovärdiga" och "officiella" Ukrainaska källorna talar om har infångats?

Idiot.

Du kanske missade att jag kommenterat bilderna igår? Försöker ytterligare en gång insinuera mig?

(FB) Situationen i Ukraina just nu.

Och varför utesluter du slutcitaten i din egna artikel?

Citat:
Men att Ryssland har militär personal i Ukraina finns det annat som pekar på. Bland annat utrusning och vapen som ukrainska separatister skulle ha svårt att komma över.
– Det är en hemlig operation som måste kunna förnekas. För mig är det ingen tvekan om att Ryssland planerat detta för att destabilisera området, säger Barack Obamas tidigare säkerhetsrådgivare, Tom Danilon, till CNN.
http://www.expressen.se/nyheter/sokningar-visar-att-bilderna-inte-stammer/
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-22 kl. 12:53.
2014-04-22, 12:54
Medlem
Citat:
Det var en väldigt stor debatt om detta. Har inte tid att leta upp information nu, men google är din vän!

Om det finska språket hade utrotats under flera decennier, och det svenska hade populariserats och de facto dominerat, då hade det varit förenat med fara för finskans existens att göra svenska till ett officiellt språk. Men nu är det inte så, eller hur?

Du skrev " Den bröt mot konstitutionen på ett flertal sätt," Ett konstaterande som du inte kunnat visa några belägg för.

Återigen så innebär inte införandet av f flera officiella språk att något av de nuvarande utrotas.
Dessutom så är huvudinvändningen mot förslaget att en interimsregering inte skall behandla långtgående frågor utan bara förbereda för nyval.
2014-04-22, 12:56
Medlem
Citat:
Nej, det är inget typiskt "etnonationalistiskt".

Det bor flera miljoner turkar i Tyskland, det bor flera miljoner araber i Frankrike.
Varför är inte turkiska officiellt i Tyskland, varför är inte arabiska officiellt i Frankrike? Varför?

Det hör till grundläggande mänskliga rättigheter att dessa människor får utöva sitt språk i vardagslivet, lära sig i skolan, och i brist på kunskap av det officiella språket får möjlighet att göra sig hörda på sitt modersmål i kontakt med myndigheter (antingen via tolk eller genom att myndigheter möjliggör det för dem att använda sitt modersmål vid kontakt). På exakt samma sätt är det med ryskan i Ukraina. Dock vill jag påstå att det ryska språket de facto dominerar i vardagslivet i Ukraina. Så de rysktalande har ännu fler rättigheter.

Men fortfarande så är det ett enda officiellt språk i Frankrike och Tyskland. Om man ska studera vid universitetet eller inta övriga statliga positioner så ska man kunna det officiella språket. Varför tror du det är så? Varför har man inte gjort turkiska och arabiska till officiella språk? Är det "typiskt etnonationalistisk babbel: "det är vårt land", "vårt språk"?
Herregud, skillnad? Varken Tyskland eller Frankrike har problem med separatism. Araber och turkar är inte urfolk till skillnad från ryssar i Ukraina.
2014-04-22, 12:57
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Du skrev " Den bröt mot konstitutionen på ett flertal sätt," Ett konstaterande som du inte kunnat visa några belägg för.

Jag har som sagt inte tid att behandla denna fråga nu. Men jag följde debatten när det var aktuellt och det var flera konstitutionella invändningar som fanns mot denna lag, vidare hade exempelvis Venedigkommissionen uttryckt sig skeptiskt till denna lag.

Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Dessutom så är huvudinvändningen mot förslaget att en interimsregering inte skall behandla långtgående frågor utan bara förbereda för nyval.

Jag håller med dig, och det insåg även de, varför språkfrågan är orörd i dagsläget.
2014-04-22, 12:59
Medlem
Citat:
Din jävla pajas. Skäms du inte av att anklaga människor utan grund?

Du kanske missade att jag kommenterat bilderna igår? Försöker ytterligare en gång insinuera mig?

(FB) Situationen i Ukraina just nu.

Och varför utesluter du slutcitaten i din egna artikel?

http://www.expressen.se/nyheter/sokningar-visar-att-bilderna-inte-stammer/

Slutcitaten? Det är ju rena fantasier som han runkar till. Finns INGET påtagligt som skulle visa det han säger i östra Ukraina även om han såklart kan ha rätt. Men fram med bevisen då och inte hur det "borde" vara. Man har kallat ett uppträdande en hemvärnspluton skulle vara stolt över, men klara av, för Spetsnaz-uppträdande. Det är ju idioti. Fram med bevisen då.
2014-04-22, 13:00
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Herregud, skillnad? Varken Tyskland eller Frankrike har problem med separatism. Araber och turkar är inte urfolk till skillnad från ryssar i Ukraina.

Jag rekommenderar att du läser på lite om den demografiska historian i östra Ukraina.

Vilka bodde i östra Ukraina innan Sovjet? Vilket språk talade dem?
Vilka förflyttades till östra Ukraina under Sovjet? Vilket språk talade de som förflyttades?

Ukraina har inte heller problem med separatism. Bara för att Ryssland nu skapar oreda i Ukraina och inte låter landet att utvecklas och lösa sina egna problem, så innebär det inte att det finns separatism. Några idioter med vapen och raketgevär utgör knappast majoritet eller stor politisk vilja.
2014-04-22, 13:03
Medlem
MakeItRains avatar
Jag undrar om folk känner till samtalet som Viktoria Nuland hade INNAN krisen bröt ut.
http://www.youtube.com/watch?v=MSxaa-67yGM&feature=youtu.be
(ja samtalet är erkänt, hon säger även FUCK EU)
Här är en svensk artikel.
http://nyadagbladet.se/utrikes/usa-sandebud-ukraina-fuck-the-eu/
(Såklart är Carl Bildts åsikt med, där han skyller bort allt på Ryssland och ignorerar faktan)

Där diskuterar hon Ukrainas nuvarande regering redan INNAN de övertog makten (statskupp kallas det enligt mig då detta INTE skedde på ett demokratiskt sätt). Hur visste hon? Var det planerat av USA innan? Vet ej, men de visste mer än vad vi tror.

http://edition.cnn.com/2014/03/05/world/europe/ukraine-leaked-audio-recording/
Estoniens premiärminister säger att det var någon från kopplad till Juntan och inte någon
kopplad till Viktor Yanukovych som sköt demonstranterna.

Jag är väldigt irriterad att svensk media inte är neutral i situationen och utelämnar mycket av
fakta som står för att Juntan och USA har gjort fel. Jag är chockad att man tillåter att judar blir förtryckta i västukraina. Jag säger inte att Ryssland har rätt, men att konflikten inte visas på ett rättvist sätt. Så varsegod, fakta som Aftonbladet glömde.
Senast redigerad av MakeItRain 2014-04-22 kl. 13:14.
2014-04-22, 13:09
Medlem
joppes avatar
På en resa till östeuropa för några år sedan, köpte jag ett sådant GRU tygmärke på en zigenarmarknad.

Jag tänkte om jag syr fast det märket på en gammal uniform, får helskägg och leker rövare i en svensk småstad, så kan jo Ukraina, USA, EU och Fridaynighout påstå att rysska specialstyrker övertar Sverige...

Tygmärket är ju ett bevis
2014-04-22, 13:11
Medlem
Citat:
Jag rekommenderar att du läser på lite om den demografiska historian i östra Ukraina.

Vilka bodde i östra Ukraina innan Sovjet? Vilket språk talade dem?
Vilka förflyttades till östra Ukraina under Sovjet? Vilket språk talade de som förflyttades?

Ukraina har inte heller problem med separatism. Bara för att Ryssland nu skapar oreda i Ukraina och inte låter landet att utvecklas och lösa sina egna problem, så innebär det inte att det finns separatism. Några idioter med vapen och raketgevär utgör knappast majoritet eller stor politisk vilja.
Berätta för mig.

Hört talas om Novorossija och Krim? Inse fakta: Ukraina är ett artificiellt land skapat av kommunisterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in