Citat:
Ursprungligen postat av
KungParsifal
Låter orimligt att domstolen ska låta upp till 30 år gamla stämningar ligga och skvalpa!
Vad jag fattat sätter många detta i system att bli sjuka lagom till huf. Tänker bla på några engelska musiker som misshandlade en person på en Ålandsfärja De var sjuka 3 ggr men sen skrev Aftonbladet om fallet så på den 4:e ggr fick de infinna sig. Om inte Aftonbladet hade haft intresset har jag en föraning om att det hade blivit en 5 ggr. Det måste ju finnas en gräns hur många ggr en förhandling kan bli inställd - måste ju kosta en massa skattepengar varje ggr. Kan inte tänka mig att domstolen sätter ut förhandlingar på stämningar upp till 30 år!! Någon?
Men vad är du ute efter? Du menar att det finns en regel som gör att preskriptionstiden enligt brottsbalken sätts ur spel? Nu har jag inte satt mig in i detta särskilt, men det låter orimligt i mina öron.
Som du skriver så händer det givetvis att folk håller sig undan. Men det betyder ju inte att rättsväsendet ger upp. Det finns tvångsmedel att ta till (t.ex. hämtning). Man kan också efterlysa personer eller begära dem utlämnade till Sverige från andra länder. Givetvis ställer domstolen in en utsatt förhandling när man vet att den tilltalade inte kommer inställa sig, om det nu inte är så att förhandlingen kan hållas i dennes utevaro. Innan domstolen förstår den tilltalades beteende så kanske man inte ställer in (förutsatt att man delgivit kallelse) vilket, som du påpekar, orsakar kostnader och besvär. Just det sista problemet är nog väldigt svårt att komma runt.
Sedan är det ju så att reglerna om att rättegång ska hållas inom skälig tid tar sikte på rättsväsendets handläggning - att handläggningen ska vara skyndsam, och att den tilltalade kan kompenseras om den inte är det. Att den tilltalade håller sig undan är en helt annan sak.