2014-04-21, 22:13
Medlem
TigerFromSwedens avatar
Läste nyss att ett extra tillskott utav zink på c.a. 20mg om dagen kan öka testosteronnivåerna markant, stämmer verkligen detta? Äter i dagsläget bara Creatine Monohydrate och Whey 80, men utifrån vad jag nu läser så verkar zink vara ett must- have. Eller vad säger ni?
Citera
2014-04-21, 22:24
Medlem
Tar ZMA tabletter, enda jag märker av det är att jag får sjuka drömmar, allt borde ingå i kosten om det sköts rätt annars.
Citera
2014-04-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerFromSweden
Läste nyss att ett extra tillskott utav zink på c.a. 20mg om dagen kan öka testosteronnivåerna markant, stämmer verkligen detta? Äter i dagsläget bara Creatine Monohydrate och Whey 80, men utifrån vad jag nu läser så verkar zink vara ett must- have. Eller vad säger ni?
Ja. Små mängder av zink är viktigt för ditt välmående. Det är bra för bl. a ditt immunförsvar, din potens, m.m. Som styrketränare är några plus att det hjälper dig återhämta dig bättre. Det ökar även prestation och styrka, även matintag och sömn (tror jag). Det och mycket till.

Zink innehåller ofta kadmium för deras kemiska likhet. För mycket kadmium kan leda till leverproblem. Rekommenderar zink (glukonat), som innehåller väldigt lite kadmium.
Citera
2014-04-21, 22:26
Medlem
logKexts avatar
Jag skall försöka hjälpa dig. Genom en enkel googling!

Läs här:
Citat:
Zinc is an important mineral most people do not get enough of everyday.

http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/vitamins-minerals/the-importance-of-zinc-in-the-body.html
Citera
2014-04-21, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerFromSweden
Du vet att du blandar kreatin och wheyen med vatten va?

Även jag likt Ectomorphen intar ZMA. Kan bekräfta att drömmarna kan bli lätt vilda. Det är en bieffekt av magnesiumet
Citera
2015-03-22, 09:59
Bannlyst
Äter också zink varje dag, från apoteket!

Efter ca 5-6 månader har jag märkt av en jäkla potenshöjning samt sjuka drömmar, men har tagit TBCvaccin och tack vare zinket(tror läkaren) har det läkt sjukt bra utan nån biverkning alls, har ett stort jäkla sår som läkte fortare än nånsin också pga zink!

Hur länge ska man äta zink tro, ska man ha uppehåll?

Med vänlig hälsning Waste
Citera
2018-02-19, 10:46
Medlem
Om libidon höjs på zink - beror det i så fall på en ökning av testosteron?
Citera
2018-02-19, 10:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Om libidon höjs på zink - beror det i så fall på en ökning av testosteron?
Zink kan påverka, eller öka nivåerna av testosteron, om du har brist på zink. Får du redan i dig fullt tillräckligt med detta så ger det inget extra att tillföra mer. Att testosteron i sin tur kan påverka sexlusten är väl ganska självklart dock.
Citera
2018-02-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Zink kan påverka, eller öka nivåerna av testosteron, om du har brist på zink. Får du redan i dig fullt tillräckligt med detta så ger det inget extra att tillföra mer. Att testosteron i sin tur kan påverka sexlusten är väl ganska självklart dock.

Tack.
Men om sexlusten höjs - vilken mekanism ligger i så fall bakom? Beror det på en ökning av testosteron, eller på något annat?
Citera
2018-02-19, 12:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcube
Tack.
Men om sexlusten höjs - vilken mekanism ligger i så fall bakom? Beror det på en ökning av testosteron, eller på något annat?

Det finns ju ett flertal faktorer som spelar roll, testosteron har en inverkan om du har brist på detta. Men även hur ditt liv ser ut i övrigt. Mängden stress, kostvanor, träning, alkohol, övervikt m.m är faktorer som kan påverka din sexlust. Så även om du får eller upplever en större sexlust så behöver det inte vara en ökning av testosteron i sig, utan kan vara att du stressat mindre, vart mer aktiv/tränat, minskat alkoholen osv.
Citera
2018-02-23, 20:19
Medlem
Vobblers avatar
Förvisso en gammal tråd som har fått nytt liv, men zink är otroligt viktigt. Men det är ännu viktigare vilken form man tar. Zink är den mineral som är svårast för kroppen att ta upp och använda, helst när det gäller kosttillskott. Zinkbisglycinat är helt överlägsen. Zink bunden till aminosyran glycin och patenterad av mästarna av mineraler; "Albion Minerals."

Själv kör jag med Solgar "Chelated Zinc", men Life-butiken har också en prisvärd variant av just den sorten. En vecka med den och kuken står som ett hammarskaft. Kosttillskott som faktiskt funkar.
Citera
2018-02-28, 21:33
Medlem
Personligen tycker jag att jag sover bättre och djupare när jag tagit ZMA. Och sömnen gör nog mer för träningen än den eventuella testo-höjningen det medför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in