Citat:
Ursprungligen postat av
Diazeugma
Det är bristen på ledarskap från USA:s sida som är mest skadlig. Upprättande av trupper och militärbaser mot ryska gränsen samt embargo mot all rysk sjöfart i Svarta havet -- med Turkiets hjälp -- hade varit mycket tydligare steg att ta. De 40 000 trupper som mobiliserats mot gränsen till Ukraina har inget att sätta upp mot riktiga, krigserfarna soldater under NATO:s regi.
En extremideolog i farten ser jag, bara man får straffa nån man inte gillar är det värt lite storkrig och massiv lågkonjunktur? Titta lite på hur verkligheten fungerar istället för att föra teoretiska politiska resonemang. EU har t.ex. under ett årtionde före denna konflikt bevisat att man inte är särskilt intresserade av Ukraina i sig (ensidigt visumkrav sedan 2005) - och det är knappast av ideologiska skäl man har handlat betydligt mer med Ryssland än Ukraina, även om man räknar bort olja/gas. Utbud, efterfrågan, köpkraft är det som räknas. Tyskland vill t.ex. främst undvika bråk för att Ryssland är en mycket lönsam exportmarknad för tyska produkter, inte för att man är i skriande behov av gas eller för att man "gillar" Ryssland.
Och angående militärinsats, hur många hade man behövt på NATO-sidan för att freda östra Ukraina och varifrån skulle dessa skickas och hur länge skulle de kunna vara där?
NATO har generellt mycket bättre mobilitet än Ryssland, men det hjälper inte vid ett krig intill ryska gränsen, då det i ett sådant läge är Ryssland som solklart har det logistiska övertaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diazeugma
Janukovytj drog ut på förhandlingarna i flera år, med fokus på att bli mottagare av bidrag i stället för att få Ukraina att genomgå ekonomiska reformer.
Inte för att jag tvekar en sekund om Janukovitjs odräglighet, men gäller inte det där mer eller mindre alla EU-kandidater? Det är väl inget land som går med för att själv få göra uppoffringar, utan snarare för att få en del av kakan? Sedan kräver EU naturligtvis uppoffringar som motprestation för att bjuda på kakan. Jag påstår som jag gjort så ofta tidigare att det inte finns någon korrelation mellan EU-medlemskap/anknytning i sig och välfungerande/reformerad ekonomi. Ryssland, Turkiet och Israel hade under många år betydligt bättre tillväxtsnitt än EU-länderna. Nu har Ryssland klantat sig iom Krim/Ukraina-krisen, så det är möjligen bara Turkiet och Israel som kommer fortsätta dra ifrån EU avseende tillväxtsiffror de närmaste åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diazeugma
Avses Obama med "USA:s ledarskap"? Då är jag benägen att hålla med. Inför Ryssland hade en sund och förnuftig president infört ett handels- och vapenembargo, frusit samtliga tillgångar för och utvisat de ryssar som inte avsäger sitt medlemskap och därmed söker asyl, hävt allt akademiskt och teknologiskt samarbete samt spärrat av samtliga ryska hamnar -- Tartus i Syrien och Sevastopol på Krim -- till dess Ukrainas suveränitet återigen respekterades. Annekteringen innebär att status quo ante, det vill säga överenskommelsen i Budapest 1994, behöver ytterligare tillägg för att garantera Ukrainas suveränitet liksom internationell fred och säkerhet.
Snälla, spärra hamnar och avbryta vetenskapligt och teknologiskt samarbete, *varför*?? Till vilken nytta ska man slå mot oskyldiga och se till att drabbas själv i största möjliga utsträckning?
Straffa gärna Ryssland, men gör det på rätt sätt, typ som väst gjort hittills nu - slå mot nyckelpersoner med Kreml-kontakter, minska energiberoendet på lång sikt, bojkotta alla former av statliga företag. Jag är övertygad om att nuvarande sanktioner och handlingar slår mycket hårdare än Ryssland officiellt vill medge, och det är uppenbart att det ryska finansministeriet inte står på god fot med Putin nu eftersom man öppet varnar för följderna för rysk ekonomi om konflikten fortsätter. Dessutom måste Putin/Kreml själva belasta ryska folket med extra utgifter om de vill undkomma effekter av dessa sanktioner, vilket kommer sänka deras popularitet.
Nu hade inte heller George W genomfört dina aggressiva förslag, och det är inte ens troligt att en vrålande Mc Cain hade fått med sig kongressen på dylikt vansinne. Som tur är.