2014-04-19, 21:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Har ett vagt minne att jag läst att KJ anslöt sig/träffade WL direkt efter att han sökt av Gula huset.
WL var 17/5 vid gula huset.
KJ pratade även med Jannike kontinuerlig från ca 9/5 fram tills han häktades.
Jannike är vän med alla i klanen Berg.

Jann*ke har varit med på flera sök tillsammans med KJ. Du har alldeles rätt i att hon skulle kunna vara länken om nu MB har något med det här att göra.
Citera
2014-04-19, 21:56
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
För att klassas som mord eller dråp måste det vara överlagt. Annars är det vållande till annans död. Så det finns inget som heter "överlagt mord" per se. Alla mord är "överlagt mord".
Jag tror du blandat ihop överlagt med uppsåt. För att det skall vara mord eller dråp måste det finnas uppsåt.Saknas uppsåt är det vållande till annans död.
Citera
2014-04-19, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Ja det är precis vad jag också tänker.
Benen placerades i ödehuset av en anledning.
Det var meningen att dom skulle hittas.
KJ gillade att titta på Dexter. Styckmordet har vissa likheter med Dexters bror i säsong 1 - Ice Truck Killer, som exponerade ett tvättat fynd, exempelvis ben, huvud som skulle leda polisen till resten av kroppen. Dexter beundrade sin bror som han ansåg vara den perfekta styckmördaren. Låter som lite fantasy, men mot bakgrund av att KJ själv tipsar vänner om att exempelvis se filmen war games- at the end of the day, som handlar om ett gäng airsoftare som möter mördare, som först dödat hundar men ledsnat och ökat insatsen till att döda människor. Filmsekvenser utspelas i fort/bergrum och påminner om mordet på VB. Så nog tror jag att KJ fantiserade om mord utöver hans pratstunder med AB om hur man kommer undan med ett. Något som började in affekt, kan ha övergått till att utforska sitt eget inre där han har tagit chansen att pröva sina idéer. Så visst är det möjligt att benen placerades i ödehuset av en anledning.
Citera
2014-04-19, 22:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag tror du blandat ihop överlagt med uppsåt. För att det skall vara mord eller dråp måste det finnas uppsåt.Saknas uppsåt är det vållande till annans död.

Precis. Den juridiska termen "dolus" = uppsåt. Jmf. svenskans: "dolsk".
Citera
2014-04-19, 22:10
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KJ har en bekräftad funktionsnedsättning, men är ju på inget sätt intelligensbefriad.

1. Varför förlägga kroppsdelar i närheten av hemmet när hela Norrlands skogar är tillgängliga för en person som har bil?

2. I ett område han frekvent varit i?

3. Delta i MPS i samma område?

Som gör att allt pekar på just han själv som gärningsman?

OK. Det är fullt möjligt. Och att det är just det som binder honom till gärningen ...

Men om han skulle vara så osedvanligt korkad, borde man då inte funnit mord- och styckplats liksom vapen i samma område? Kläder, VBs mobil, textböcker mm?

Det går inte ihop för mig.
KJ är inte korkad, tvärt om.
Tror han ville hon skulle hittas och förmodligen även se det hela även om det förmodligen var omöjligt. (Kan se honom sitta i en buske, upphetsad, iklädd kamouflage-mundering och målad som den commander han är och tittade på när VB hittades, vem vet.)
Jag får det till att han var ute efter spänningen i det hela och att komma undan, lura polisen. För honom var/är det en kattoråtta-lek och jag tror inte han förstår alvaret i leken och varför han blivit dömd överhuvudtaget. På det sättet är han korkad.
Sen tror jag han resonerat som så, han väljer en plats som han absolut Inte skulle valt om han var skyldig för att komma undan på det viset. Vilken mördare lägger kvarlevor på en plats som kan knytas till mördaren? Omvänd psykologi.

Tycker domen var utförlig och bra. Han ska vara skyldig till mord på livstid men viktiga bitar saknas, I TR hade han en katastrof-försvarare och i HR Sveriges bästa. Domen var inte oväntad. Inte alls. Det är en rättvis dom med rättvist försvar vilket han inte hade i TR. Han är fortfarande skyldig utefter de bevis som finns.
ÅK saknade nån liten pusselbit och det stod och vägde över mot mord men inte helt. Jag hoppas det prövas i HD och att ÅK hinner få mer kött på benen tills dess. KJ har mördat och styckat VB och sedan skändat henne. Han förtjänar livstid inget annat.

Vad som nu händer om rampljuset släcks och ingen pratar om honom längre, han glöms bort. Han blir åter "ingenting". Då kommer förmodligen bekännelsen om sitt underverk - Mordet på Vatchateeya Bangusan. Men så tyst lär det aldrig bli. Inte här i tråden i alla fall. ;D
Citera
2014-04-19, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
KJ gillade att titta på Dexter. Styckmordet har vissa likheter med Dexters bror i säsong 1 - Ice Truck Killer, som exponerade ett tvättat fynd, exempelvis ben, huvud som skulle leda polisen till resten av kroppen. Dexter beundrade sin bror som han ansåg vara den perfekta styckmördaren. Låter som lite fantasy, men mot bakgrund av att KJ själv tipsar vänner om att exempelvis se filmen war games- at the end of the day, som handlar om ett gäng airsoftare som möter mördare, som först dödat hundar men ledsnat och ökat insatsen till att döda människor. Filmsekvenser utspelas i fort/bergrum och påminner om mordet på VB. Så nog tror jag att KJ fantiserade om mord utöver hans pratstunder med AB om hur man kommer undan med ett. Något som började in affekt, kan ha övergått till att utforska sitt eget inre där han har tagit chansen att pröva sina idéer. Så visst är det möjligt att benen placerades i ödehuset av en anledning.

Låter ju intressant om han sett War Games! Stora likheter med det här fallet.
Senast redigerad av Vierstein 2014-04-19 kl. 22:21.
Citera
2014-04-19, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KJ har en bekräftad funktionsnedsättning, men är ju på inget sätt intelligensbefriad.

1. Varför förlägga kroppsdelar i närheten av hemmet när hela Norrlands skogar är tillgängliga för en person som har bil?

2. I ett område han frekvent varit i?

3. Delta i MPS i samma område?

Som gör att allt pekar på just han själv som gärningsman?

OK. Det är fullt möjligt. Och att det är just det som binder honom till gärningen ...

Men om han skulle vara så osedvanligt korkad, borde man då inte funnit mord- och styckplats liksom vapen i samma område? Kläder, VBs mobil, textböcker mm?

Det går inte ihop för mig.

Lyssna på MassiF. hon är nära nyckeln.. hon liksom TO i HR är skicklig och jag tror att gåtan finns idessa förhör.. GM är givet men var och varför.. söka i förhör och områden där GM är väl förtrolig. Jag tror att mps annons att nya sök ger GM kalla kårar och då vill flytta kvarlevor, låter sjukt men så har GM resonerat..flytta nu för i hans värld så är han alltid oskyldig.
Citera
2014-04-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Jag tror styck- och förvaringsplats kan finnas i området runt väderkvarnshöjden. Varför? Han är bekant med området, finns massor med militära och avskilda platser. Massor av vägar. Ingen bor där och från KJ så kan du köra bil utan att åka in genom stan och bli stoppad av polis. Tror det är rätt nojjigt att köra bil genom stan med så pass känslig last.

Mycket talar väl för att kroppsdelar flyttats runt 18-20 maj. Har för mig att det är lite skumt tyst någon dag där i Kjs mobil samt att det finns någon uppkoppling från väderkvarnshöjden där också.

Men främst är det magkänsla.

Blir att knata omkring lite där i sommar.
Väderkvarnshöjden är ett bra alternativ som KJ själv nämner i förhör som det ställe som han hade valt om det var han. Vidare nämner han att det finns ett antal sjöar där som är lämplig att dumpa grejer i. Så visst. På tal om nojjig, inte blir man mindre nojjig av att först åka till väderkvarnshöjden för att senare frakta delarna därifrån ända till korven, gula huset och FP 2. Då blir man sannolikt mindre nojjig av att åka vägen förbi åberget norra, under väg 97 och vidare förbi fyragårdshöjden, ta av mot flarken, svänga vänster och parkera utanför förrådet, ta ut kroppen och lägga in den i skyttevärnet, korven som finns där bakom, vända tillbaka till föräldrahemmet och hälsa på DJ, WT, samla ihop ett antal grejer och återvända till skyttevärnet. Skulle gissa att sannolikheten att bli upptäckt är närmare noll än hundra. Det är precis det KJ uppger, bortsett från det där med skyttevärnet, att han åker den vägen någon gång efter att VB ska ha lämnat honom vid 21 tiden. Mörkret inföll ca 2130 så det är inte omöjligt att KJ väntade tills det blev tillräckligt mörkt innan han tog bilen och körde den vägen. Den som ljuger behöver oftast hålla sig så nära sanningen som möjligt för att verka trovärdig. Men som sagt, Väderkvarnen är intressant av många skäl, inte minst av att KJ ringer till polisen från det området i slutet av perioden 4-23 maj. Varför ringa därifrån?

Letade han spaden?
Citera
2014-04-19, 22:30
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jisses! Vad kallas det då, när man inte är misstänkt men ändå är det?
Den här killen måste vi titta lite grann på, typ. Men observera att man inte har tillgång till några juridiska tvångsmedel gentemot en sådan person. Det är det ni alternativtomtar vägrar att ta till er. Ni bygger upp någon sorts konspirationsteori om att MB alldeles i onödan skulle ha behandlats med silkesvantar, och när ni sedan får reda på att han har behandlas precis som han måste, för att rättegångsbalken inte tillåter det som ni hade velat, slår ni er bara för öronen och säger ä-ä-ä-ä så att ni inte hör nåt, och sen fortsätter ni glatt orera om hur illa utredningen har skötts, och hur mycket mer MB skulle ha klämts åt.
Citera
2014-04-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jann*ke har varit med på flera sök tillsammans med KJ. Du har alldeles rätt i att hon skulle kunna vara länken om nu MB har något med det här att göra.

Jag tror det stämmer. Jann*kes pojkvän stod hela tiden placerad utanför "sambandscentralen" - från morgon till kväll - så att personalen reagerade och tyckte det var märkligt. Han uppgav då att min flickvän är med i söket.

Men varför stod han där helt passiv - till synes - hela tiden? Flera dagar. Han kanske utgjorde en helt egen "sambandscentral"?

Vad vet jag?
Citera
2014-04-19, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Väderkvarnshöjden är ett bra alternativ som KJ själv nämner i förhör som det ställe som han hade valt om det var han. Vidare nämner han att det finns ett antal sjöar där som är lämplig att dumpa grejer i. Så visst. På tal om nojjig, inte blir man mindre nojjig av att först åka till väderkvarnshöjden för att senare frakta delarna därifrån ända till korven, gula huset och FP 2. Då blir man sannolikt mindre nojjig av att åka vägen förbi åberget norra, under väg 97 och vidare förbi fyragårdshöjden, ta av mot flarken, svänga vänster och parkera utanför förrådet, ta ut kroppen och lägga in den i skyttevärnet, korven som finns där bakom, vända tillbaka till föräldrahemmet och hälsa på DJ, WT, samla ihop ett antal grejer och återvända till skyttevärnet. Skulle gissa att sannolikheten att bli upptäckt är närmare noll än hundra. Det är precis det KJ uppger, bortsett från det där med skyttevärnet, att han åker den vägen någon gång efter att VB ska ha lämnat honom vid 21 tiden. Mörkret inföll ca 2130 så det är inte omöjligt att KJ väntade tills det blev tillräckligt mörkt innan han tog bilen och körde den vägen. Den som ljuger behöver oftast hålla sig så nära sanningen som möjligt för att verka trovärdig. Men som sagt, Väderkvarnen är intressant av många skäl, inte minst av att KJ ringer till polisen från det området i slutet av perioden 4-23 maj. Varför ringa därifrån?

Letade han spaden?

Följ från bostad och österut.. spelplatser..kunskap.. kännedom.. avsökta områden av GM och särskilt spelplats som blev inställt.. sök väg mellan spelplats och FP1 o FP2, sök där GM inte gått över ån efter vatten.. där tror jag gåtan finnes.
Citera
2014-04-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Lyssna på MassiF. hon är nära nyckeln.. hon liksom TO i HR är skicklig och jag tror att gåtan finns idessa förhör.. GM är givet men var och varför.. söka i förhör och områden där GM är väl förtrolig. Jag tror att mps annons att nya sök ger GM kalla kårar och då vill flytta kvarlevor, låter sjukt men så har GM resonerat..flytta nu för i hans värld så är han alltid oskyldig.

Varför flytta delarna och lägga dom framför nosen på MPS? Som då talar för att han är skyldig?

Det är frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in