2014-04-19, 14:26
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Egentligen inget förutom att dessa gör en egen tolkning av FUP och vad de själva tror sig vaskat fram.

MBoudine däremot kan bara hänvisa till sitt eget JAG.

Det ser jag inte alls stämma måste jag säga. Hur tolkar man badkar och begravningsbyrå eller familjen karate inblandade i FUP´? Det är ingen egen tolkning det är gissande. Teorier är inte förbjudna att ha och det är mycket påhopp på just en teoretiker, som inte skiljer sig från andra.

Eller egen tolkning av att blodet på KJs bil är rost? Är det tolkning?

Och när man påstår att dråp inte är mord, så är man ännu värre ute. Dråp är en mildare form av mord inget annat.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-04-19 kl. 14:32.
Citera
2014-04-19, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det ser jag inte alls stämma måste jag säga. Hur tolkar man badkar och begravningsbyrå eller familjen karate inblandade i FUP´? Det är ingen egen tolkning det är gissande. Teorier är inte förbjudna att ha och det är mycket påhopp på just en teoretiker, som inte skiljer sig från andra.

Eller egen tolkning av att blodet på KJs bil är rost? Är det tolkning?

Och när man påstår att dråp inte är mord, så är man ännu värre ute. Dråp är en mildare form av mord inget annat.

Haha ja okej, egna gissningar (fantasier) och valda delar av FUP som enligt egna ögon kan gå att sy ihop
Citera
2014-04-19, 14:43
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
MB ringde väl VB dom närmsta dagarna efter att hon försvann, Vilket kan tyckas konstigt då jag fått uppfattningen om att det va VB som hörde av sig till han hela tiden å han bara tyckte det va jobbigt med hennes 100 tal kontaktförsök per dag, Varför helt plötsligt börja ringa henne flera ggr när han borde njutit av tystnaden han skrev även på FB, Tror tom att åklagaren resonerade som så att han e oskyldig eftersom att han sökte kontakt med VB dom dagarna medans KJ inte gjorde det. I 99 fall av 100 känns det som att MB är GM om man ser på deras förhållande, Hoten om att avslöja, en AN som vet om det & en älskarinna som försvinner, SMS som inte går att återskapa allt pekar egentligen mot MB ändå är det han som avförs från utredningen först utan egentlig utredning då enl ÅK han aldrig varit misstänkt. Måste va 1:a gången i världshistorian då en 20+ år äldre älskare inte är misstänkt när älskarinnan försvinner.

Har ett vagt minne (någon ljudfil) att åklagarna bedömt att MB gett ett trovärdigt intryck och detta är en av anledningarna till att han inte var intressant som potentiell GM.
Finns kanske någon i tråden som kommer ihåg när detta var sagt?
Andra anledningar till att han inte skulle ha varit intressant är alibit AN och att han skulle ha skicka SMS 4/5 på kvällen när man tror att VB dödades. (FUP 928)
Dock finns bra med tid mellan dessa SMS att möta upp VB.

Efter att ha läst förhören, lyssnat på ljudfiler mm så skulle jag själv inte göra samma bedömning om den gubben.
Jag tror inte att AN är inblandad i VBs död... jag tror att hon är en sårad kvinna i en farlig relation.

SMS som MB skulle ha skickat på kvällen kan ha varit tidsinställda i förväg.

Att MB inte vet vad som sagts i de 87 sms som skickades mellan han och VB 2-4/5 låter väldigt påhittat. (FUP 918)

MB försöker inte kontakta VB en endaste gång sen han fått reda på att hon är försvunnen (FUP 917)
Han som säger att han kontaktar folk för att kolla om det är ok med dom om dom inte är på träningen.
Senast redigerad av Namibia1 2014-04-19 kl. 15:25.
Citera
2014-04-19, 15:22
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galaxie99
Vad pratar du om...de flesta mord sker i affekt såklart. Mord med planering kallas ÖVERLAGT MORD...ngt mer du undrade?

Du menar om jag är arg när jag mördar dig så är det inget mord-förmildrande omständighet. Om jag däremot inte är arg då är det mord menar du...är du på riktigt? Hur ska det avgöras i domstol om man var arg eller inte- man kanske spelar arg för att slippa bli dömd gör mord då...

Du skrev, som jag förstod dig, att ett mord som sker i affekt inte är en förmildrande omständighet. Inte speciellt begåvat resonemang av dig.
Citera
2014-04-19, 15:50
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galaxie99
Vad pratar du om...de flesta mord sker i affekt såklart. Mord med planering kallas ÖVERLAGT MORD...ngt mer du undrade?

Du menar om jag är arg när jag mördar dig så är det inget mord-förmildrande omständighet. Om jag däremot inte är arg då är det mord menar du...är du på riktigt? Hur ska det avgöras i domstol om man var arg eller inte- man kanske spelar arg för att slippa bli dömd gör mord då...

Alla mord är överlagda.
Citera
2014-04-19, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, i så fall fanns det ingen anledning att fatta beslutet. "Han är fri att gå, men jag beslutar det iaf". Enligt en uppgift i tråden hämtades han till förhöret.
Det är inte så det går till. OM han eller advokaten begärt att få gå hade åklagaren fått ta ställning till om han skulle frihetsberövas eller släppas. Detta hade naturligtvis protokollförts. Eftersom ingen begärde att han skulle få gå innan förhörsledaren ansåg att förhöret var slut, behövde inget sådant beslut fattas. För tydlighets skull förklarade fhl i slutet av förhöret att han var fri att gå, en något annat beslut hade inte fattats tidigare, eftersom det inte står i protokollet.
Citera
2014-04-19, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast om det ryms inom gärningsbeskrivningen har åklagaren åtalat för det. Det är liksom ingen grej man missar i förbiseende. Det är möjligt att det teoretiskt går att skriva en gärningsbeskrivning som omfattar mord och vållande till annans död och åtala för gul lök, men det vet jag inte, för det är inte sånt som nånsin händer.

I praktiken är det ett faktum, och det inser h*n förmodligen.
Nej, det går inte. I gärningsbeskrivningen för vållande till annans död måste sentensen "av oaktsamhet". Det går helt enkelt inte att kombinera med gärningsbeskrivningen för mord/dråp, som måste innehålla sentensen "uppsåtligen". Däremot går det givetvis att ha flera alternativa gärningsbeskrivningar som tingsrätten får ta ställning till. Oftast undviker åklagare detta, då domstolen oftast väljer det för gm lindrigaste alternativet.
Citera
2014-04-19, 17:18
Medlem
Brottsforums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, det går inte. I gärningsbeskrivningen för vållande till annans död måste sentensen "av oaktsamhet". Det går helt enkelt inte att kombinera med gärningsbeskrivningen för mord/dråp, som måste innehålla sentensen "uppsåtligen". Däremot går det givetvis att ha flera alternativa gärningsbeskrivningar som tingsrätten får ta ställning till. Oftast undviker åklagare detta, då domstolen oftast väljer det för gm lindrigaste alternativet.

Nej du har fel. En åklagare kan skriva att person A berövat person B livet med en kniv.

Det är både uppsåt och av oaktsamhet.
Citera
2014-04-19, 17:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Alla mord är överlagda.

Vad menar du med det?
Citera
2014-04-19, 17:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det är inte så det går till. OM han eller advokaten begärt att få gå hade åklagaren fått ta ställning till om han skulle frihetsberövas eller släppas. Detta hade naturligtvis protokollförts. Eftersom ingen begärde att han skulle få gå innan förhörsledaren ansåg att förhöret var slut, behövde inget sådant beslut fattas. För tydlighets skull förklarade fhl i slutet av förhöret att han var fri att gå, en något annat beslut hade inte fattats tidigare, eftersom det inte står i protokollet.
I så fall hade åklagaren lika gärna besluta om vad det var för väder. Beslutet påverkade inget. Om han hämtades till förhör, hade han kunnat tacka nej?
Citera
2014-04-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Suttit på flyg och lyssnat på olika förhör från både TR och HR istället för musik, kanske lite nördigt men fallet är onekligen intressant.

Försöker hitta i FUP och ljudförhör överskottsinfo och signaleringslistor mm. som skulle kunna göra att man hittar en möjlig mordplats och styckplats.

Får en känsla av att det börjar brännas ikring 16 maj och mot dygnet 17 maj för dömd GM. Något måste ske för jag tror att eventuella verktyg, kläder etc. fanns på en plats där GM ansåg att detta måste bort och flyttas annars knyter det mig till brottet.
Kan sms från MPS om nytt sök triggat flytten av kvarlevor och persedlar mm från lagringsplats (vet att lagringsplats är ett i sammanhanget brutalt ord men hittar inget annat lämpligt ord).

Jag är aningen övertygad att det finns svar i just överskottsinformationen i FUP samt även i ljudförhören som finns från TR och HR.

Att föräldrarna hade koll på KJ är bara efterhandskonstruktion, de hade lika lite koll på honom som man har på sin egen katt och dess förehavanden.
Jag tror att du kan ha rätt. Om man utgår från vad du säger är sant, så bör mord- ocfh styckplats i så fall ligga i, eller i närheten av det område som MPS var på väg att söka i. Ett sådant scenario ger ett begränsat antal möjligheter i området - gammelängsfortet, mjösjöberget, skjutbanan, gula huset, röda förrådet, svedjefortet, skyttevärn och några förråd som tidigare inte nämnts i tråden men som finns i området, två av dessa rätt nära gula förrådet. Om avsikten har varit att sprida ut verktyg och andra föremål i syfte att dölja mord- och styckplats så bör denna plats vara på ett förhållandevis kallt ställe. Främsta skälet är rättsläkarens utlåtande om att kroppen har legat minst 6 dagar (17 maj). Enligt honom går det inte, utifrån fluglarvtillväxt, skilja på huruvida mordet har inträffat 4 maj eller tio dagar senare, sedan var oddsen lägre, men minst 6 dagar innan, inte mindre. Benen som hittades i gula huset visar att dessa har legat på ett kallt, svalt ställe som gör att detta avviker så tillvida att de inte har legat mer än ett dygn, dvs utlagda 19-20 maj. Om delarna har förvarats på samma ställe och avsikten var att flytta delarna innan MPS så har KJ inte hunnit flytta mer än torso. Detta låter då lite konstigt att välja en plats som FP 2 då kroppen uppenbarligen kommer att upptäckas, likaså gäller vid ett resonemang kring benen. Likafullt valdes FP 2. Det blir liksom inte rimligt att flytta torso, men inte benen om själva avsikten var att undkomma MPS eftersök, framförallt inte om förvaringsplatsen var i området. Min slutsats av det hela är att mord- och styckplats en plats, men torso har flyttats till FP 2, innan vetskapen om MPS eftersök (gissning så klart), medan benen mycket väl kan ha förvarats i korven, skyttevärnet vid fortet. Om detta är sant så bör dock mord- och styckplats inte vara allt för långt från denna plats, dvs i området kring familjehemmet, vägen upp till fortet, förråden, skogen, skyttevärn, fort, hus eller annat, ett släp, eller något, men i området.

Oavsett vilket, jag tror som du att det går att ta reda på vart mord- och styckplats var, med stöd av FUP, slask och lite letande.

Edit: En variant vore om FP 2 är styckplats, benen flyttades till korven/skyttevärnet och göms i trappen som är vattenfylld, hackar hål i isen och trycker in benen. Avsikten kan ha varit att även flytta på tosro men jobbet kommer av sig av någon anledning. I stället försöker KJ att täcka över torso med sten och grenar och låter den ligga kvar på platsen. När sedan ryktet går att MPS är på väg att söka i området flyttas benen återigen, denna gång till gula huset. KJ kan ha satt hoppet till att han tidigare hade sagt att stället är tomt, eller så ville han bara ha ett slut på sökandet. Det regnade under några dagar vilket kan ha spolat bort blod och annat som i annat fall skulle ha indikerat att FP 2 även var styckplats.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-04-19 kl. 19:07.
Citera
2014-04-19, 18:32
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad menar du med det?

För att klassas som mord eller dråp måste det vara överlagt. Annars är det vållande till annans död. Så det finns inget som heter "överlagt mord" per se. Alla mord är "överlagt mord".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in