2014-04-19, 21:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Nej, beslutet behövde aldrig fattas eftersom han inte krävde att få avbryta förhöret.
Enligt rättegångsbalken 23:7 krävs inte skälig misstanke för "hämtning till förhör utan föregående kallelse". Det räcker att förhöret är av synnerlig vikt för förundersökningen. Och nej, det hjälper inte att tacka nej, eftersom man får kvarhålla honom i sex timmar (eller ytterligare sex om det finns synnerliga skäl.)

Jisses! Vad kallas det då, när man inte är misstänkt men ändå är det? Misstänkt kan man vara utan att förankra det i juridiska termer. Det kan man bli först om informationen inte stämmer vid kontroll.
En utredning måste ju börja någonstans. Mobilavläsning med tillhörande mastningar, genomgång av dator, flertal förhör drabbade inte alla Boden-bor precis. MB behandlades inte som vem som helst vid tillfället, men plötsligt blev det stopp och han började strykas medhårs. Sedan dess har det skrattats och morsats i och utanför rättssal, t o m en bisarr handklapp med offrets mor hann han med, som om han vore vän med familjen. Den som utnyttjat hennes dotter endast för trångmål i byxorna och egoboostande.
Citera
2014-04-19, 21:23
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jisses! Vad kallas det då, när man inte är misstänkt men ändå är det? Misstänkt kan man vara utan att förankra det i juridiska termer. Det kan man bli först om informationen inte stämmer vid kontroll.
En utredning måste ju börja någonstans. Mobilavläsning med tillhörande mastningar, genomgång av dator, flertal förhör drabbade inte alla Boden-bor precis. MB behandlades inte som vem som helst vid tillfället, men plötsligt blev det stopp och han började strykas medhårs. Sedan dess har det skrattats och morsats i och utanför rättssal, t o m en bisarr handklapp med offrets mor hann han med, som om han vore vän med familjen. Den som utnyttjat hennes dotter endast för trångmål i byxorna och egoboostande.

Nej nej, misstänkt behöver inte ha med saken att göra. Det gäller vittnen eller vem som helst som kan ha något att tillföra utredningen också. Busschaufför, Pizzabagare, Skolpersonal m.m.
Citera
2014-04-19, 21:24
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KJ har en bekräftad funktionsnedsättning, men är ju på inget sätt intelligensbefriad.

1. Varför förlägga kroppsdelar i närheten av hemmet när hela Norrlands skogar är tillgängliga för en person som har bil?

2. I ett område han frekvent varit i?

3. Delta i MPS i samma område?

Som gör att allt pekar på just han själv som gärningsman?

OK. Det är fullt möjligt. Och att det är just det som binder honom till gärningen ...

Men om han skulle vara så osedvanligt korkad, borde man då inte funnit mord- och styckplats liksom vapen i samma område? Kläder, VBs mobil, textböcker mm?

Det går inte ihop för mig.

Kanske för att han har låg intelligens och var stressad. Varför han går med i söket, är väl för att försöka smita iväg och rätta till misstagen han gjorde med kroppsdelarna. Killen var nog halvt panikslagen inombords. Men jag håller med, det är jävligt märkligt.
Citera
2014-04-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Ja det är precis vad jag också tänker.
Benen placerades i ödehuset av en anledning.
Det var meningen att dom skulle hittas.

Vem kan ha placerat benen i Gula Huset? KJ hade tidigare undersökt Gula Huset och meddelat polisen det.
Undersökningen var inte, vad jag vet, känd för allmänheten. Vi vet inte om KJ berättat för någon annan än polisen om Gula Hus-besöket.
Det finns som jag kan se det tre alternativ:
1 MB: Hur skulle MB ha fått kunskap om KJ:s undersökning? De var väl inte närmare bekanta.
2. Någon av KJ:s kompisar. Förutsätter att KJ berättat om besöket. Varför skulle någon kompis göra så mot KJ? I alla fall bör den personen inte vara inblandad på något sätt i mordet eftersom KJ skulle kunna gola.
3. KJ själv: Varför är en bra fråga. Var det bara ett spel för honom? Brandplan som inte blev av?
Finns det några fler alternativ? Slumpen är nog inget alternativ.
Citera
2014-04-19, 21:31
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Vem kan ha placerat benen i Gula Huset? KJ hade tidigare undersökt Gula Huset och meddelat polisen det.
Undersökningen var inte, vad jag vet, känd för allmänheten. Vi vet inte om KJ berättat för någon annan än polisen om Gula Hus-besöket.
Det finns som jag kan se det tre alternativ:
1 MB: Hur skulle MB ha fått kunskap om KJ:s undersökning? De var väl inte närmare bekanta.
2. Någon av KJ:s kompisar. Förutsätter att KJ berättat om besöket. Varför skulle någon kompis göra så mot KJ? I alla fall bör den personen inte vara inblandad på något sätt i mordet eftersom KJ skulle kunna gola.
3. KJ själv: Varför är en bra fråga. Var det bara ett spel för honom? Brandplan som inte blev av?
Finns det några fler alternativ? Slumpen är nog inget alternativ.

Har ett vagt minne att jag läst att KJ anslöt sig/träffade WL direkt efter att han sökt av Gula huset.
WL var 17/5 vid gula huset.
KJ pratade även med Jannike kontinuerlig från ca 9/5 fram tills han häktades.
Jannike är vän med alla i klanen Berg.
Senast redigerad av Namibia1 2014-04-19 kl. 21:36.
Citera
2014-04-19, 21:32
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Nej nej, misstänkt behöver inte ha med saken att göra. Det gäller vittnen eller vem som helst som kan ha något att tillföra utredningen också. Busschaufför, Pizzabagare, Skolpersonal m.m.

Jovisst, man blir kallad till förhör. Men MB blev hämtad och hans kommunikation beslagtogs och var först påspanad. Dock blev han avförd innan den analysen blev klar, innan något stod klart och gör fortfarande. T o m span-perioden kan ifrågasättas.
Citera
2014-04-19, 21:35
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
KJ har en bekräftad funktionsnedsättning, men är ju på inget sätt intelligensbefriad.

1. Varför förlägga kroppsdelar i närheten av hemmet när hela Norrlands skogar är tillgängliga för en person som har bil?

OK. Det är fullt möjligt. Och att det är just det som binder honom till gärningen ...

Men om han skulle vara så osedvanligt korkad, borde man då inte funnit mord- och styckplats liksom vapen i samma område? Kläder, VBs mobil, textböcker mm?

Får heller inte alls ihop det.

Personen / personerna som placerat ut kroppsdelar i huset har också gått in där.
Gm har mao tagit tid på sig. Renhet, noggrannhet, kontrollbehov, tvångsmässighet gällande placeringen. I närheten av fönstret.

Ingen hemlighet att MPS skulle söka av det området.
Citera
2014-04-19, 21:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Som jag tror mordeventet är upplagt har både mord och styckning skett i lokaliteter där allmänheten (inkl. 'kibba') inte har tillträde, och då spelar det ingen roll hur många hundägare och svampplockare som är ute och letar på sin fritid, eller hur många MPS-grupper som försöker beta av område efter område, efter bästa förmåga. KJ & Co tror jag hade räknat ut hur det här går till och därför kunde han i trygg förvissning, vid gripandet, påstå: "Ni har ingenting på mig .." Men allt sprack för KJ när hundarna markerade för lik i bakluckan på Sonatan, fast så länge KJ håller käften är övriga "hemma" med ett mord som i varje fall inte samtliga inblandade blev straffade för. Var man tre inblandade så är ju 2/3 "hemma" trots allt en ganska bra "utdelning". Jag tror det är så här det i grova drag ligger till.
Citera
2014-04-19, 21:37
Medlem
Citat:
Nederländerna.

http://plusbedrijf.com/i-c-de-langh-rijsw-0703992478
Nederländerna? Det finns ett mobilnummer där. På eniro så anges att numret troligen är ett kontantkortsnummer. Det är vanligt att mobilnummer förekommer i andra länder. KJ har uppgett numret på netlog och hade väl egentligen ingen anledning att ljuga i det fallet? Det är trots allt en slags kontaktsajt.
Citera
2014-04-19, 21:39
Medlem
Citat:
Har ett vagt minne att jag läst att KJ anslöt sig/träffade WL direkt efter att han sökt av Gula huset.
WL var 17/5 vid gula huset.
KJ pratade även med Jannike kontinuerlig från ca 9/5 fram tills han häktades.
Jannike är vän med alla i klanen Berg.
Själv lutar jag mest mot brandplanen som inte blev av. JJ sa ju att KJ var "eld". Kanske blev KJ avbruten på något sätt eller att han rent psykiskt inte orkade med torson.
Citera
2014-04-19, 21:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ja det är precis vad jag också tänker.
Benen placerades i ödehuset av en anledning.
Det var meningen att dom skulle hittas.

Med allra största sannolikhet skulle alla kvarlevor efter VB, utom händerna, brännas ..
Citera
2014-04-19, 21:42
Bannlyst
Citat:
Det har inget namn. Juridiskt misstänkt är man om man
*delges misstanke i ett förhör enl. Rättegångsbalken 24:8
*eller utsätts för tvångsmedlet anhålla på minst skälig misstanke
*eller där en polis bevittnar ett brott och frihetsberövar vederbörande utan föregående kontakt med åklagare, så kallat bemyndigadegripande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in