2014-04-19, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Jag tror att du kan ha rätt. Om man utgår från vad du säger är sant, så bör mord- ocfh styckplats i så fall ligga i, eller i närheten av det område som MPS var på väg att söka i. Ett sådant scenario ger ett begränsat antal möjligheter i området - gammelängsfortet, mjösjöberget, skjutbanan, gula huset, röda förrådet, svedjefortet, skyttevärn och några förråd som tidigare inte nämnts i tråden men som finns i området, två av dessa rätt nära gula förrådet. Om avsikten har varit att sprida ut verktyg och andra föremål i syfte att dölja mord- och styckplats så bör denna plats vara på ett förhållandevis kallt ställe. Främsta skälet är rättsläkarens utlåtande om att kroppen har legat minst 6 dagar (17 maj). Enligt honom går det inte, utifrån fluglarvtillväxt, skilja på huruvida mordet har inträffat 4 maj eller tio dagar senare, sedan var oddsen lägre, men minst 6 dagar innan, inte mindre. Benen som hittades i gula huset visar att dessa har legat på ett kallt, svalt ställe som gör att detta avviker så tillvida att de inte har legat mer än ett dygn, dvs utlagda 19-20 maj. Om delarna har förvarats på samma ställe och avsikten var att flytta delarna innan MPS så har KJ inte hunnit flytta mer än torso. Detta låter då lite konstigt att välja en plats som FP 2 då kroppen uppenbarligen kommer att upptäckas, likaså gäller vid ett resonemang kring benen. Likafullt valdes FP 2. Det blir liksom inte rimligt att flytta torso, men inte benen om själva avsikten var att undkomma MPS eftersök, framförallt inte om förvaringsplatsen var i området. Min slutsats av det hela är att mord- och styckplats en plats, men torso har flyttats till FP 2, innan vetskapen om MPS eftersök (gissning så klart), medan benen mycket väl kan ha förvarats i korven, skyttevärnet vid fortet. Omm detta är sant så bör dock mord- och styckplats inte vara allt för långt från denna plats, dvs i området kring familjehemmet, vägen upp till fortet, förråden, skogen, skyttevärn, fort, hus eller annat, ett släp, eller något, men i området.

Oavsett vilket, jag tror som du att det går att ta reda på vart mord- och styckplats var, med stöd av FUP, slask och lite letande.
intressant! Ni får bli hjältar i efterhand och ge er ut på jakt. hade jag varit KJ hade jag använt mig av ett ställe som jägare har till hantering av sina byten. Om det hade varit lite gömt.
Citera
2014-04-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
intressant! Ni får bli hjältar i efterhand och ge er ut på jakt. hade jag varit KJ hade jag använt mig av ett ställe som jägare har till hantering av sina byten. Om det hade varit lite gömt.
Hade det varit du så hade du kommit undan med mord. Vilken normalt funtad människa väljer att lägga torso under stenar och ben i ett gult ödehus om avsikten är att komma undan med mord?
Citera
2014-04-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Nej, hovrätten i Umeå var inte mutad - men den var mer okunnig på det här området än jag i mina värsta farhågor kunde föreställa mig. ..

Du menar alltså att du besitter en förmåga att bedöma det? Det är snudd på förtal av de som sitter i Hovrätten nämligen

" Den dömande avdelningen består av hovrättspresidenten, hovrättslagmannen, åtta hovrättsråd samt hovrättsassessorer och andra adjungerade ledamöter. Hovrättsråden är ordinarie domare. Hovrättsassessorerna är färdigutbildade domare som ännu inte fått ordinarie tjänst."
Senast redigerad av Remark 2014-04-19 kl. 19:11.
Citera
2014-04-19, 19:10
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Det här "Ha ha ha jaha nu dissar du mig. ha ha ha ha det bra och plugga hårt." (6 maj) kom MB ifrån alldeles för enkelt. En sensei, en mentor och tränare i kampsport, som gjort slut med sin älskarinna och som 2 maj kör henne hem. VB hade varit lugn och glad.
Ha, skulle hon acceptera det? Nej.
Hans trovärdighet hade varit högre om han t ex. skrivit "Hej! Förstår att du är sur på mig, men hade räknat med att du skulle komma på träningen" typ.
Nej, MB:s meddelande är för överhurtigt och känsloladdat. Krystat. Kanske en kontrast till en motsats, en efterkonstruktion för om det hade stämt att han hade avslutat relationen 2 maj med henne var ordvalet väldigt olämpligt 6 maj, om hon hade levt för tidpunkten. Lägg därtill hans ålder och med det förväntat förstånd. Borde inte polisen pressat honom mer gällande 2 maj kontra 6 maj? Jag tycker det.
Fattar inte hur han kunde räknas bort med allt föregående som talade till hans nackdel.
Det måste varit något inne på polishuset. Hur skumt som helst är vad det är.

Som ni ser har jag svårt att komma vidare och stampar fortfarande med allt obesvarat från slutet av april - maj 2013. Som åklagare hade jag anhållit MB, analyserat minsta vrå, bilar, katt och samtliga mobiler i hushållet.

Skrik inte ut era förbannelser nu..för idag kanske MB hade varit avskriven på riktigt. Eller inte..

Han var mest i relation med VB jämfört med KJ, hade mer att vinna/förlora, ville bli av med henne, hade hotat, stängt av henne på klubbens forum, VB var påträngande när det inte passade MB, har en fru som hatade henne (officiellt) som dessutom mordhotat VB (hörsägen)..men samtidigt kört runt henne långa omvägar, nyttjat hennes kropp efter lust och behag, "gömt" henne under alias, upprätthållit kontakter med henne på allehanda plan.
Det var pågående när VB försvann och det var hett!
Citera
2014-04-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky

Jag tror styck- och förvaringsplats kan finnas i området runt väderkvarnshöjden. Varför? Han är bekant med området, finns massor med militära och avskilda platser. Massor av vägar. Ingen bor där och från KJ så kan du köra bil utan att åka in genom stan och bli stoppad av polis. Tror det är rätt nojjigt att köra bil genom stan med så pass känslig last.

Mycket talar väl för att kroppsdelar flyttats runt 18-20 maj. Har för mig att det är lite skumt tyst någon dag där i Kjs mobil samt att det finns någon uppkoppling från väderkvarnshöjden där också.

Men främst är det magkänsla.

Blir att knata omkring lite där i sommar.
Citera
2014-04-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Jag tror styck- och förvaringsplats kan finnas i området runt väderkvarnshöjden. Varför? Han är bekant med området, finns massor med militära och avskilda platser. Massor av vägar. Ingen bor där och från KJ så kan du köra bil utan att åka in genom stan och bli stoppad av polis. Tror det är rätt nojjigt att köra bil genom stan med så pass känslig last.

Mycket talar väl för att kroppsdelar flyttats runt 18-20 maj. Har för mig att det är lite skumt tyst någon dag där i Kjs mobil samt att det finns någon uppkoppling från väderkvarnshöjden där också.

Skadar väl inte att knata omkring där men personligen tror jag inte mord- och styckplats finns i närheten av fynden. Tvärtom.

Jag kan inte riktig släppa tanken på varför delarna dök upp just där och då?

Om dom inte hade hittats, vad skulle polisen då vidtagit för åtgärder? Vad hade varit nästa åtgärd?

Där tror jag lösningen finns

Att fynden fanns i ett område nära den nu dömde och att det var ett för honom välkänt område var icke obekant - icke heller att han deltog i söken med MPS.

Har jag någon fakta som stödjer detta? Inte mer än FUP, ljudupptagningarna från TR och HR, som jag pusslat ihop på ett annat sätt. Värde troligen försumbart.

Men jag kan inte låta bli att undra.
Senast redigerad av Remark 2014-04-19 kl. 19:42.
Citera
2014-04-19, 19:38
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skadar väl inte att knata omkring där men personligen tror jag inte mord- och styckplats i närheten av fynden. Tvärtom.

Jag kan inte riktig släppa tanken på varför delarna dök upp just där och då?

Om dom inte hade hittats, vad skulle polisen då vidtagit för åtgärder? Vad hade varit nästa åtgärd?

Där tror jag lösningen finns.

Har jag någon fakta som stödjer detta? Inte mer än FUP, ljudupptagningarna från TR och HR, som jag pusslat ihop på ett annat sätt. Värde troligen försumbart.

Men mycket svårt att släppa, trots att någon helt annan nu är dömd i två instanser.
Citera
2014-04-19, 19:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica

Du kan väl hojta till om du råkar snubbla över en höftkula. Med händerna på hjärtat, tror du verkligen att det finns något att hitta, och om du hittar något, vad förändrar det?
Citera
2014-04-19, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Men mycket svårt att släppa, trots att någon helt annan nu är dömd i två instanser.

Jag har samma problem med det som du. Det är irriterande, men det är något som inte stämmer i historien. Som jag inte kan sätta fingret på. Men svaret finns nog att finna i FUP.
Citera
2014-04-19, 20:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du menar alltså att du besitter en förmåga att bedöma det? Det är snudd på förtal av de som sitter i Hovrätten nämligen

" Den dömande avdelningen består av hovrättspresidenten, hovrättslagmannen, åtta hovrättsråd samt hovrättsassessorer och andra adjungerade ledamöter. Hovrättsråden är ordinarie domare. Hovrättsassessorerna är färdigutbildade domare som ännu inte fått ordinarie tjänst."

Ja, jag kan utan vidare påstå att jag har en helt annan och större förmåga att bedöma det här än vad domstolarna besitter.

Edit: Eftersom du inte verkar särskilt bekant med juridik rent allmänt, och troligtvis inte heller vad gäller förtalsmål, så tror jag inte du överhuvudtaget är kompetent att avgöra vad som är förtal eller inte.
Citera
2014-04-19, 20:14
Medlem
By the way, KJ uppger på netlog (för något år sedan) att vänner kan kontakta honom på mobilnummer:0703992478. Hittar inte numret i FUP, är det någon som vet något om detta?
Citera
2014-04-19, 20:22
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
By the way, KJ uppger på netlog (för något år sedan) att vänner kan kontakta honom på mobilnummer:0703992478. Hittar inte numret i FUP, är det någon som vet något om detta?

Nederländerna.

http://plusbedrijf.com/i-c-de-langh-rijsw-0703992478
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in