2014-04-19, 13:56
Bannlyst
The secret adventures of Tom Thumb.

Det var en sorts leranimation från manga video, med levande mänskor och ler dockor om vartannat. Ett människo par får ett barn som bara är en liten pyssling, men myndigheterna kommer och omhändertar deras son för att utföra kemiska experiment på honom. Han lyckas rymma med hjälp av ett missbildat försöksdjur och kommer i kontakt med en pyssling klan som ligger i krig med människorna (jättarna).

Underbar filmkonst, svår att beskriva, som en märklig dröm ungefär.

Den får 8 av 10 möjliga av mig.
Citera
2014-04-19, 14:56
Medlem
upperkatts avatar
Ernest & Bertram. Ganska bra film. 5/10.
Citera
2014-04-19, 14:58
Medlem
MrSvarts avatar
Alien. Jag tycker miljöerna är charmiga osv, det bör vara min typ av film, älskar äldre scifi rullar men denhär tycker jag är långtråkig.
Citera
2014-04-19, 15:44
Medlem
BigLouies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Confessions of a Serial Killer (1985)
Bra film och lite av en slowburner, den tar god tid på sig att berätta historien medan den blandar och ger, inte lika bra som Henry - Portrait of a Serial Killer men inte långt ifrån.

3/5
Är portrait of a serial killer riktigt bra? Lika rå som det sägs?

Blivit dåligt med filmtittandet senaste veckorna, skyller väl på plugg som vanligt. Ska försöka att se en hel del film nu under lovet.
Men blev i alla fall The grand budapest hotel på bio i torsdags. Rolig film med vissa scener som var riktigt häftigt gjorda, blev samtidigt lite rörig med lite konstigt berättande och tidshoppning ibland. Fantastiskt skådespeleri såklart med en rollista som skulle göra vilken regissör som helst avundsjuk. Kul att se George Clooney göra en halv sekunds-cameo som en av tyskarna i hotellkorridoren.
En stark 7/10 ger jag den efter att ha låtit den sjunka in lite
Citera
2014-04-19, 16:06
Medlem
Dr.Feelgood.s avatar
[quote=BigLouie|48446678]Är portrait of a serial killer riktigt bra? Lika rå som det sägs?

Den är ganska skitig, mörk och dyster men om den är så rå vet jag inte. Sevärd helt klart.
Citera
2014-04-19, 16:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Feelgood.
Den är ganska skitig, mörk och dyster men om den är så rå vet jag inte. Sevärd helt klart.

Ser man den oklippta versionen av filmen så är den väl lite rå, kanske inte lika rå som en del andra filmer ifrån samma tidsperiod men finns ju ett mord som etsar sig fast i minnet.
Citera
2014-04-19, 16:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvart
Alien. Jag tycker miljöerna är charmiga osv, det bör vara min typ av film, älskar äldre scifi rullar men denhär tycker jag är långtråkig.

Alien är perfekt som film på det viset att den är just långsam och bygger upp en utsatthet med klaustrofobi och ingen utväg ifrån hotet då alla befinner sig på ett skepp mitt ute i rymden, med en främmande varelse ombord. Aliens (tvåan) är bra men det blev en actionfilm helt och hållet mycket tack vare att James Cameron stod vid rodret och hela utsattheten försvann (nästan) förutom i vissa, små avseenden. Alien är och förblir en milstolpe i filmhistorien, både som rysare och som sci-fi, en film som man kanske lär sig att uppskatta mera för vad den egentligen är med tiden då man kan bortse ifrån att det är en slowburn-rysare och går sakta men säkert framåt.
Citera
2014-04-19, 16:32
Bannlyst
Citat:
Alien är perfekt som film på det viset att den är just långsam och bygger upp en utsatthet med klaustrofobi och ingen utväg ifrån hotet då alla befinner sig på ett skepp mitt ute i rymden, med en främmande varelse ombord. Aliens (tvåan) är bra men det blev en actionfilm helt och hållet mycket tack vare att James Cameron stod vid rodret och hela utsattheten försvann (nästan) förutom i vissa, små avseenden. Alien är och förblir en milstolpe i filmhistorien, både som rysare och som sci-fi, en film som man kanske lär sig att uppskatta mera för vad den egentligen är med tiden då man kan bortse ifrån att det är en slowburn-rysare och går sakta men säkert framåt.

Nja, Total Recall e väl ändå en bättre gämförelse när det gäller tidlös sci-fi action, eller jag kanske fått allt om bakfoten?? Storyn är iallafall grymt mycket bättre än Alien.
Citera
2014-04-19, 17:20
Bannlyst
Jag gillade 2:an däremot skarpt.. var det inte Drew Barrymore som gjorde en av sina barnroller i den förresten?
Citera
2014-04-19, 17:22
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugakuk
Jag gillade 2:an däremot skarpt.. var det inte Drew Barrymore som gjorde en av sina barnroller i den förresten?

Nej, hon är inte alls med i den.
Citera
2014-04-19, 17:26
Bannlyst
Citat:
Nej, hon är inte alls med i den.

Jaha, vem var det då?
Citera
2014-04-19, 17:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugakuk
Nja, Total Recall e väl ändå en bättre gämförelse när det gäller tidlös sci-fi action, eller jag kanske fått allt om bakfoten?? Storyn är iallafall grymt mycket bättre än Alien.

Total Recall är väldigt bra som film, i synnerhet kultförklarad sci-fi men orättvist att jämföra den med Alien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in