2014-04-19, 12:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Du verkar inte tro att man kan göra husrannsakan på flertal adresser samtidigt. MB togs t ex. in på förhör. Han var inte fri att gå från detta, förrän åklagaren sagt så. I det steget hade åklagaren lätt beslutat om en husrannsakan. Människorov, öppnar upp lagutrymme pga offrets ev. belägenhet gällande liv och lem.
Hovrätten var knappast inblandat vid tidpunkten.

Har vi inte tröskat igenom detta redan? Jag är 99% säker på det. Men du och andra har teflonminnen för detta.

Berg togs in för förhör med stöd av bestämmelserna i Rättegångsbalkens 23 kapitel. Vem som helst - misstänkt eller ej - kan hållas kvar upp till tolv timmar med stöd av de reglerna. För att gå vidare med anhållande och ev. husrannsakan krävs skälig misstanke (24 resp 28 kapitlet). Det är inte samma sak.

Den andra lag du syftar på är lagen om skydd mot olyckor. Den kan inte användas när offret redan är dött och jag uppenbarligen ansåg man sig inte ha grund att använda den innan mot vare sig KJ eller MB. Man hade knappast heller skäl att tro att någon av dem kunde ha henne inspärrad i bostaden och spaning gav ju inte heller något som indikerade att hon hölls fången på annan plats.
Citera
2014-04-19, 12:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Källa på att domstolen inte kan döma för vållande till annans död om det ryms inom gärningsbeskrivningen och åklagaren inte har åtalat för det?
Fast om det ryms inom gärningsbeskrivningen har åklagaren åtalat för det. Det är liksom ingen grej man missar i förbiseende. Det är möjligt att det teoretiskt går att skriva en gärningsbeskrivning som omfattar mord och vållande till annans död och åtala för gul lök, men det vet jag inte, för det är inte sånt som nånsin händer.

Citat:
Vad skulle Fnurra-pa-traden ha för rimlig anledning att tramsa för ett nederlag som inte är faktum?
I praktiken är det ett faktum, och det inser h*n förmodligen.
Senast redigerad av Hamilkar 2014-04-19 kl. 12:52. Anledning: Citatreparation
Citera
2014-04-19, 12:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
delvis fast DNAt på VBs vad går fortfarande att matcha och det skulle kunna vara avgörande!!

Vem menar du skulle ställa upp på ett DNA-prov i det här läget ?
Citera
2014-04-19, 12:43
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
delvis fast DNAt på VBs vad går fortfarande att matcha och det skulle kunna vara avgörande!!
Hur menar du då. Man har en träff på KJ som enligt dig inte betyder något. Hur skulle en träff på någon annan då kunna vara avgörande?
Senast redigerad av Clavell 2014-04-19 kl. 12:45.
Citera
2014-04-19, 12:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Han förhördes som "Annan" enligt RB 23:6.

Då kan man hållas kvar 6 timmar (+ ytterligare 6 timmar om det är av synnerligen vikt för utredningen).
Så länge man förhörs. Men så fort förhöret avslutas, är man fri att gå. (RB 23:9, inte 23:6, om vi ska vara petiga.) För att man ska kunna kvarhållas efter förhöret, krävs alltså ett beslut att anhålla, gripa eller (i enlighet med RB 23:9, 4 st) ta i förvar.

Citat:
Förhöret tog 3 timmar och 45 minuter.

Under denna tid var han som sagt inte fri.

Åklagarens beslut kan bara förklaras på två sätt:

1. Det handlade om huruvida MB skulle hållas för att fortsatta, kompletterande förhör under den tid som polisen hade till sitt förfogande.
Ja, det är det rimliga: Har vi frågat honom om allt vi vill så länge? Ja. Då släpper vi honom.

Citat:
2. Man hade diskuterat om man skulle delge MB misstanke om brott beroende på vad som framkom.

Jag tror på det första alternativet, just eftersom KJ hade delgivits misstanke vid tvåtiden dagen innan.
Det är ett bra skäl, men inte ens om man hade diskuterat om MB skulle delges misstanke hade åklagaren behövt vidta ett positivt beslut att han skulle släppas efter avslutat förhör, vilket ytterligare styrker att det var 1) det handlade om.
Citera
2014-04-19, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Du verkar inte tro att man kan göra husrannsakan på flertal adresser samtidigt. MB togs t ex. in på förhör. Han var inte fri att gå från detta, förrän åklagaren sagt så. I det steget hade åklagaren lätt beslutat om en husrannsakan. Människorov, öppnar upp lagutrymme pga offrets ev. belägenhet gällande liv och lem.
Hovrätten var knappast inblandat vid tidpunkten.
Det finns två sorters husrannsakan. Personell och reell. Personell används om man söker efter en person som ska gripas eller dylikt. Reell får göras för att exempelvis säkra bevis och görs regelmässigt i hemmet hos någon som är skäligt misstänkt. Det får också göras där någon greps, där brottet begicks eller "Det förekommer synnerlig anledning att tro att föremål som får tas i beslag finns där eller att annan utredning om brottet kan vinnas där." Synnerlig anledning är strängare krav än skälig misstanke, så det är ett minimikrav. Det är endast mot KJ skälig misstanke förelegat.
Citera
2014-04-19, 13:11
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag brukar inte ha fel och jag har troligtvis inte fel i det här fallet heller. Domen är felaktig beroende på att inblandade i olika rättsfunktioner inte har förstått det här. Jag tror att man utgått ifrån att det här är ett fall man sett förr och är van vid, och då åker man av vägen ganska snabbt.

Har sett dig i andra trådar tidigare, du är ju känd för att ha fel hela tiden. Så folk gör narr av dig. Men iaf, utveckla gärna det understrukna?
Citera
2014-04-19, 13:27
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Har sett dig i andra trådar tidigare, du är ju känd för att ha fel hela tiden. Så folk gör narr av dig. Men iaf, utveckla gärna det understrukna?

Så pass .. Kan du ge ett enda exempel på detta ?

Edit: Jag har rätt även i Palmetråden, och det vet jag att många ogillar ..
Citera
2014-04-19, 13:32
Medlem
Suttit på flyg och lyssnat på olika förhör från både TR och HR istället för musik, kanske lite nördigt men fallet är onekligen intressant.

Försöker hitta i FUP och ljudförhör överskottsinfo och signaleringslistor mm. som skulle kunna göra att man hittar en möjlig mordplats och styckplats.

Får en känsla av att det börjar brännas ikring 16 maj och mot dygnet 17 maj för dömd GM. Något måste ske för jag tror att eventuella verktyg, kläder etc. fanns på en plats där GM ansåg att detta måste bort och flyttas annars knyter det mig till brottet.
Kan sms från MPS om nytt sök triggat flytten av kvarlevor och persedlar mm från lagringsplats (vet att lagringsplats är ett i sammanhanget brutalt ord men hittar inget annat lämpligt ord).

Jag är aningen övertygad att det finns svar i just överskottsinformationen i FUP samt även i ljudförhören som finns från TR och HR.

Att föräldrarna hade koll på KJ är bara efterhandskonstruktion, de hade lika lite koll på honom som man har på sin egen katt och dess förehavanden.
Citera
2014-04-19, 13:37
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Edit: Jag har rätt även i Palmetråden, och det vet jag att många ogillar ..

Håll dig till ämnet, och svara gärna på min fråga.

ja du är populär i palme tråden inte så konstigt.

'
Citera
2014-04-19, 13:44
Medlem
Citat:

Ett ganska fräscht exempel är ju att du nyss skrev att ingen omutad domstol skulle döma för dråp. Men å andra sidan är det kanske underförstått då att domstolen varit mutad. Du har ju aldrig fel. Förlåt mig, det var inget.
Citera
2014-04-19, 14:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Ett ganska fräscht exempel är ju att du nyss skrev att ingen omutad domstol skulle döma för dråp. Men å andra sidan är det kanske underförstått då att domstolen varit mutad. Du har ju aldrig fel. Förlåt mig, det var inget.

Nej, hovrätten i Umeå var inte mutad - men den var mer okunnig på det här området än jag i mina värsta farhågor kunde föreställa mig. Fattas bara att Högsta domstolen viker ner ansökan om prövningstillstånd så är "Fallet Vatchareeya Bangsuan" över ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-04-19 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in