2014-04-19, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Boendekostnaden för borätter visar som sagt betalviljan för lägenheter.

Tittar vi i Stockholm för det älskar ju folk att tala om, och någon senare ur högen sålda borätter.
Då hittar vi denna som gick för 1150 KSEK. Avgift 1980 per månad.

http://www.booli.se/bostad/lagenhet/varby+gard/lammholmsbacken+258/1607690

Det ger då ca 3.7 KSEK i månaden räknat på 2.5% kapitalkostnad för hela beloppet. Är nu det en orimlig boendekostnad för 37 kvm?
Skulle ni bo i tält hellre än hyra en lägenhet på 37 kvm för 3.7 i månaden?
Skulle ni tacka nej till ett förstahandskontrakt på en sådan lägenhet?

Jag antar att ni hellre bor i tält pga den astronomiska hyran på 3.7 KSEK.

Gromph går du i borgen för mitt lån?
Citera
2014-04-19, 12:13
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Det märks att de flesta av er inte förstår byggsektorn alls. Allt ni skyller på är hyresregleringen, som ska rädda framtiden och bygga fler bostäder. Det kommer aldrig att hända i vårt så hårt reglerade land där de största utgifterna för att bygga nytt ligger i avgifter, skatter och löner. Fråga vilken projekteringsbyrå som helst.

Jag vet, eftersom min egen pappa jobbar med projektering och har projekterat många av Stockholms byggnader, varav nybyggnationen av Åhlens.

Oavsett om det du säger stämmer så måste man börja någonstans. Det finns ingen anledning att vi ska ha kvar hyresregleringen och att ta bort den hjälper en bit på vägen bortsett från de hinder du tar upp.
Citera
2014-04-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable
Lån?
Tänker du låna till en hyra på 3.7 KSEK i månaden?

Alternativt lyckades du inte förstå vad jag skrev. Betalningsviljan för borätter visar var hyrorna hamnar vid marknadshyror.

Så frågan är om den hyran är, som Tammer insinuerar, så hög att 90% av bostäderna ska stå tomma.
Citera
2014-04-19, 14:25
Medlem
Feldherrnhalles avatar
Hur akut måste bristen bli innan det händer något, innan man verkligen från politiskt håll rannsakar sig själv och vidtar de drakoniska åtgärder som behövs? I Tel Aviv har folk tagit till gatorna i massiva protester, och det känns som att vi snart är där vi med.
Citera
2014-04-19, 15:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feldherrnhalle
Hur akut måste bristen bli innan det händer något, innan man verkligen från politiskt håll rannsakar sig själv och vidtar de drakoniska åtgärder som behövs? I Tel Aviv har folk tagit till gatorna i massiva protester, och det känns som att vi snart är där vi med.

Vi är långt ifrån där och det beror på att det bara är brist på underprissatta hyresrätter på attraktiva lägen.

De flesta har någonstans att bo trots allt...
Citera
2014-04-20, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Oavsett om det du säger stämmer så måste man börja någonstans. Det finns ingen anledning att vi ska ha kvar hyresregleringen och att ta bort den hjälper en bit på vägen bortsett från de hinder du tar upp.

Bara göra det. Men tro inte att det kommer att lösa bostadsbristen. Spelar ingen roll om 110 stockholmare säger upp sina kontrakt, 17 vietnameser bor i en tvåa och hyran nu för en central etta ligger på 17 000Kr. Ingen kommer att investera pengar i att bygga mer när de största lönsamhetshindren ligger i kostnaderna.

Vem skulle allvarligt öka lönen med 3000 Kr om man får betala 4000 Kr mer i skatt?
Citera
2014-04-20, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vi är långt ifrån där och det beror på att det bara är brist på underprissatta hyresrätter på attraktiva lägen.

De flesta har någonstans att bo trots allt...

Hur orkar du re-sampla dig själv konstant? Det finns alltså ingen brist, så studenterna från Kalmar kan utan problem fixa en lägenhet i Stockholm lagom till höstterminen då. Bra nyheter.

Men Erik får helt enkelt bo som inneboende hos kåta Britta, 62 i Järfälla och pendla halva dagen. För det finns ingen brist så länge han har ett rum att bo i.
Citera
2014-04-20, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Boendekostnaden för borätter visar som sagt betalviljan för lägenheter.

Tittar vi i Stockholm för det älskar ju folk att tala om, och någon senare ur högen sålda borätter.
Då hittar vi denna som gick för 1150 KSEK. Avgift 1980 per månad.

http://www.booli.se/bostad/lagenhet/varby+gard/lammholmsbacken+258/1607690

Det ger då ca 3.7 KSEK i månaden räknat på 2.5% kapitalkostnad för hela beloppet. Är nu det en orimlig boendekostnad för 37 kvm?
Skulle ni bo i tält hellre än hyra en lägenhet på 37 kvm för 3.7 i månaden?
Skulle ni tacka nej till ett förstahandskontrakt på en sådan lägenhet?

Jag antar att ni hellre bor i tält pga den astronomiska hyran p
å 3.7 KSEK.

1. Bra att du efter tonvis av inlägg gått med på det!, denna utveckling bådar gått för framtiden!

2. Fast för att vara helt ärliga så ligger Vårby Gård i Stockholms absoluta periferi, det kan säkert vara ett bra ställe att bo på men det är en förort och exemplet säkerligen taget för att provocera trådens högerextrema debattörer. Så priset för ort, skick, storlek verkar vara högst marknadsmässigt - ett fullgott exempel på att det råder bostadsbrist även i förorternas periferi. En tråd om vårbygård (FB) Vårby Gård, stökigt? skriven av andra flashbackanvändare

3. Fast man måste ju räkna med 5% ränta över konjunkturcykeln. Däremot är det ett mycket bra exempel som du tagit upp!
Citera
2014-04-20, 08:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hur orkar du re-sampla dig själv konstant? Det finns alltså ingen brist, så studenterna från Kalmar kan utan problem fixa en lägenhet i Stockholm lagom till höstterminen då. Bra nyheter.
jag sa att det var brist på centrala och underprissatta hyresrätter, bland annat som studenter med en mager budget har råd att efterfråga. Eftersom jag pluggat i Sthlm vet jag om situationen, men jag har aldrig hört talas om en student som inte fått ett boende. Det brukar alltid ordna sig på ett eller annat sätt. Men ett billigt förstahandskontrakt kan man ju naturligtvis glömma.

Citat:
Men Erik får helt enkelt bo som inneboende hos kåta Britta, 62 i Järfälla och pendla halva dagen. För det finns ingen brist så länge han har ett rum att bo i.

Lite så är det.... Man får inte vara så kräsen som student. Varför ska andra betala för att studenter ska bo på bästa läge? Har man en liten budget får man hålla till godo med de bostäder som finns och passar ens ekonomi.
Senast redigerad av kurt-sune 2014-04-20 kl. 08:25.
Citera
2014-04-20, 08:58
Medlem
En nära släkting till mig köpte villa för tre år sedan. Säljer villan och har på de tre åren fått en vinst på närmare en miljon.

Inte illa pinkat.
Citera
2014-04-20, 09:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbannable

Du får spara ihop till din egen insats och köpa en lgh inom din budgetram. Om du köper en lgh i nynäshamn, kan du komma undan med ca 600 000 för en stor etta på 40 m^2.

Det blir 90 000 i insats det. Ska det vara så svårt att spara ihop?

Då har du alltså 510 000 i lån, vilket kostar 773,5 kr vid 2,6% ränta (dagens listpris) per månad efter skattereduktion. Sedan ska du betala en avgift till föreningen på kanske 2500. Då landar vi på en "hyra" på 3273,5 kr.

Delar du dessutom lgh med en polare och sätter upp en vägg så blir det halva den kostnaden dvs 1636,75 kr i hyra var, vilket är mycket låga boendekostnader för er båda. Och du gnäller om "bostadsbrist"!??!
Citera
2014-04-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Bra att du efter tonvis av inlägg gått med på det!, denna utveckling bådar gått för framtiden!
Det syftar på något, men framgår inte det minsta. Och eftersom jag inte haft anledning att ändra mig i något avseende så ter sig kommentaren osaklig och oseriös.

Citat:
2. Fast för att vara helt ärliga så ligger Vårby Gård i Stockholms absoluta periferi, det kan säkert vara ett bra ställe att bo på men det är en förort och exemplet säkerligen taget för att provocera trådens högerextrema debattörer.
Nja, jag skulle nog säga att kanske Gnesta mer är Stockholms periferi. Och dit är det en bit till.
Nu anade jag att någon gny över att det förvisso höll sig till länet men man vill bo mer centralt. Så jag försökte ta något lite mer mitt i högen. Därav platsen. Men Storstockholm sträcker sig till Tumba och Salem. Så det hade också gått. Och Österåker.
Vill man diskutera priserna på de mer populära platserna får man väl skapa en ny tråd om det.

Jag brukar som sagt kallas högerextrem så detta är inte det minsta för att provocera. Utan just för att beskriva boendekostnaden. Och ungefär var marknadshyrorna kommer att hamna. För att kompensera de som skriver de mest stolliga sakerna här som att man skulle höja hyrorna och ha 90% vakansgrad.

Citat:
Så priset för ort, skick, storlek verkar vara högst marknadsmässigt - ett fullgott exempel på att det råder bostadsbrist även i förorternas periferi.
Hur fick du en boendekostnad på 3.7 KSEK till bostadsbrist?

Citat:
En tråd om vårbygård

Tja, det är realiteten i dagens samhälle. Och det verkar inte skrämma folk. Södermalm är populärt trots att det är där man hittar platserna med högst brottslighet.

Citat:
3. Fast man måste ju räkna med 5% ränta över konjunkturcykeln.
Nu var det boendekostnaden jag pekade på. Dvs vad för hyreskostnader vi skulle få med marknadshyror. Och jag har lite svårt att se att de är så avskräckande.

Skulle räntan krypa upp är det inget som säger att boendekostnaden skulle stiga, för nyköpta objekt. Precis som priset på köpta objekt stigit när räntan fallit så kommer rimligen priset falla om ränta stiger. Det är boendekostnaden man betalar och betalningsviljan stiger knappast för att räntan stiger.
Senast redigerad av Gromph 2014-04-20 kl. 10:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in