2014-04-17, 16:19
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Varför får man ha en förening för enbart kvinnor/män, men inte för enbart vita eller svarta? Var ligger logiken i detta.
Finns det inte någon förening för afrikanska inflyttade eller nåt sånt.

I och för sig finns det ju vita afrikaner också.
Citera
2014-04-17, 18:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Varför får man ha en förening för enbart kvinnor/män, men inte för enbart vita eller svarta? Var ligger logiken i detta.
Får man inte?

Jag är rätt så övertygad om att du kan ange kriterier som begränsar etnicitet/ursprung också. Behöver till exempel en finsk förening släppa in andra medlemmar än sådana som har någon anknytning till Finland?

I princip tror jag att du om du är i linje med verksamhetsplanen - dvs det föreningen skall syssla med - så kan du ha vilka kriterier som helst, däremot kan du inte formulera dig hur som helst i stadgarna.

Hembygdsförening - öppen för alla som har släktband på byn från 1700-talet och framåt, blir ganska uteslutande utan att vara olaglig.

"Endast svenskar - inga blattar" .. är en klart olaglig formulering..

Afrikansk förening för sverige-afrikaner, kommer inte utesluta på grund av färg - men definitionen av "sverige-afrikaner" kan göras så att den utesluter alla utan ursprung i Afrika.. t ex.
Citera
2014-04-18, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Som Frimurarorden och liknande sysslar med menar du? Eller?

https://www.frimurarorden.se/om-frimurarorden/

Alla män är inte välkomna heller. Judar, muslimer, buddhister och hinduer är inte välkomna.
Citera
2014-04-18, 00:48
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraAllt
Såg precis denna pressrelease: http://geekgirlmeetup.com/forening/2014/04/16/pressrelease-geek-girl-meetup-2014-makeit%E2%80%A8/
Tydligen är det endast kvinnor som är välkomna till detta arrangemang!

Hur kan det vara okay för kvinnor att ha arrangemang där män inte är välkomna?
Har inte vi lagar som säger att sådana arrangemang är olagliga? Jämställdhet och diskrimineringslagen täcker väl dessa frågor?
Hur hade det sett ut om det hade varit män som arrangerat det hela och valt att endast ge män tillträde?

Ja, tjejer och kvinnor har spottat och fräst efter geeks i minst 20 år. Nu har de sedemera insett att geeks är coola, de är med i de stora sammanhangen och tjänar de stora pengarna. Då blir geeken, som slitit i tysthet i garaget i 20 år, och aldrig ens fått lukta fitta, plötsligt högintressanta.

Geek Girl Meet up är bara en avundsjuketävling, som aldrig kommer någon vart. Det handlar om svartsjuka... Att män inte har tillträde har ju en enkel förklaring: kvinnorna klarar inte konkurrensen...

Wow brudar! Jag är djupt imponerad! Not...
Senast redigerad av WordWarrior 2014-04-18 kl. 00:52.
Citera
2014-04-18, 01:12
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Om man inte tycker det är diskriminerande kan man alltid göra det berömda invandrartestet. Byt ut "män" mot "invandrare" och hör om det låter rasistiskt. Gör det det, så är det diskriminerande.
Citera
2014-04-18, 13:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangart
Alla män är inte välkomna heller. Judar, muslimer, buddhister och hinduer är inte välkomna.
Alltså kan man utesluta genom att ställda kriterier för deltagande...
Citera
2014-04-18, 13:37
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Alltså kan man utesluta genom att ställda kriterier för deltagande...

Vad skulle hända om vi hade ett manligt "Geek Meet" där kvinnor inte fick deltaga? Jag tror du inser svaret på detta. Det här landet är behäftat med allvarliga problem.
Citera
2014-04-18, 14:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Vad skulle hända om vi hade ett manligt "Geek Meet" där kvinnor inte fick deltaga? Jag tror du inser svaret på detta. Det här landet är behäftat med allvarliga problem.

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1986249/Kvinnor-pa-vag-inta-manliga-bastioner.html
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article691604/Plantering-endast-foumlr-maumln.html
Citera
2014-04-18, 14:36
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article1986249/Kvinnor-pa-vag-inta-manliga-bastioner.html
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/article691604/Plantering-endast-foumlr-maumln.html

Nu bekräftar du ju vad jag precis sa. Om män skapar egna forum så blir det genast rubriker och gap och skrik om kvinnodiskriminering.
Citera
2014-04-18, 14:49
Medlem
Citat:
Nu bekräftar du ju vad jag precis sa. Om män skapar egna forum så blir det genast rubriker och gap och skrik om kvinnodiskriminering.

Det såg jag väl ändå inget av.
I ena fallet kändes det mest som de själva funderade över hur det alls blivit så. "Historiskt bara det blev så". Det går säkert att lösa för dem.

I andra fallet tror jag inte kvinnorna direkt bryr sig.
"Coolt, en grupp gubbar som gör något kul ihop.. vill vi kan vi göra en likadan grupp för oss gummor."
Citera
2014-04-18, 14:51
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av decent
Det såg jag väl ändå inget av.
I ena fallet kändes det mest som de själva funderade över hur det alls blivit så. "Historiskt bara det blev så". Det går säkert att lösa för dem.

I andra fallet tror jag inte kvinnorna direkt bryr sig.
"Coolt, en grupp gubbar som gör något kul ihop.. vill vi kan vi göra en likadan grupp för oss gummor."

Feminismen grundar sig i avundsjuka.
Citera
2014-04-18, 14:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Var ser du något gap och skrik om kvinnodiskriminering i de artiklarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in