2014-04-17, 10:18
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Sid 13:

Innebär att en kvinnoförening får vända sig till endast kvinnor, en mansförening till enbart män osv...
Däremot får man inte diskriminera individer osakligt. T ex, du får inte vara med i vår kvinnoförening för du har fel färg .. etc..

Det är till och med så att man kan kräva åsikter för att få var med - du får endast vara med om du delar föreningens åsikter/värdegrund osv..
Det står inte i strid med att det råder åsiktsfrihet i Sverige ...

Nej, det kan det inte. Det är tillåtet att starta ideella föreningar som riktar sig mot avgränsade grupper.

Var ljuger de i sina stadgar?

Du förstår alldeles tydligt inte vad du läser. Du får självklart ställa krav på medlemmar, men krav på kön är diskriminering. Jag har inte valt att vara man.

Det står ju att den inte får vara diskriminerande. Du kan säkert diskrimineringsgrunderna?

Citat:
Det innebär att medlemsantagningen inte får ske på godtyckliga grunder eller vara diskriminerande.

Jag måste säga att försöken till att försvara den här diskrimineringen är ganska magstark. Folk som i vanliga fall talar om glastak och andra mycket luddiga "strukturer" för hur kvinnor förtrycks går hals över huvud och rotar i regelverk för ideella föreningar i sin jakt på bevis att man faktiskt får ställa krav på kön i en förening.
Senast redigerad av blown 2014-04-17 kl. 10:22.
Citera
2014-04-17, 10:32
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Du förstår alldeles tydligt inte vad du läser. Du får självklart ställa krav på medlemmar, men krav på kön är diskriminering. Jag har inte valt att vara man.

Det står ju att den inte får vara diskriminerande. Du kan säkert diskrimineringsgrunderna?

Jag måste säga att försöken till att försvara den här diskrimineringen är ganska magstark. Folk som i vanliga fall talar om glastak och andra mycket luddiga "strukturer" för hur kvinnor förtrycks går hals över huvud och rotar i regelverk för ideella föreningar i sin jakt på bevis att man faktiskt får ställa krav på kön i en förening.

Du har så rätt i allt du säger! Ladies Night är en annan företeelse vi bara måste göra allt för att stoppa i framtiden. Inte nog med att män nekas inträde till föreställningarna, kvinnor har inte rätt att delta i showen!
Citera
2014-04-17, 11:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Nej, det räknas inte som diskriminerande att ha föreningar för kvinnor/män/enbenta osv..

Riktar sig en förening till kvinnor så är det inte osakligt att ha kriteriet kvinna för medlemskap.

Citat:
Jag måste säga att jag tycker det är patetiskt hur män vill tränga sig in i olika kvinnoforum/organisationer, men själva får stora skälvan när kvinnor kräver tillträde till de rum där det faktiskt finns lagstöd och inte bara fantasier att luta sig mot...
Citera
2014-04-17, 11:23
Medlem
blowns avatar
Citat:
Nej, det räknas inte som diskriminerande att ha föreningar för kvinnor/män/enbenta osv..

Riktar sig en förening till kvinnor så är det inte osakligt att ha kriteriet kvinna för medlemskap.

Läser du inte det du själv länkar? Vill du kalla dig ideell förening och ha de fördelar en ideell förening har med skattelättnad, bidrag osv, så får du inte diskriminera.

Citat:
Jag måste säga att jag tycker det är patetiskt hur män vill tränga sig in i olika kvinnoforum/organisationer, men själva får stora skälvan när kvinnor kräver tillträde till de rum där det faktiskt finns lagstöd och inte bara fantasier att luta sig mot...

Jag har personligen ingenting emot diskriminering. Det är en del i äganderätten att få avhysa vem fan du vill på vilka lösa grunder du vill. Vad jag har problem med är hyckleri. Påstår man sig se jämställdhet som ett problem kan man inte själv diskriminera utifrån kön.
Citera
2014-04-17, 11:40
Medlem
Vill du ens vara där? Det verkar vad jag kan se vara ännu en del av personkulten kring Johanna Koljonnen. Kvinnan som trots sin påstått skyhöga intelligens ännu inte har presterat någonting mer än tomt prat och lite populärkultur.
Citera
2014-04-17, 11:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Läser du inte det du själv länkar? Vill du kalla dig ideell förening och ha de fördelar en ideell förening har med skattelättnad, bidrag osv, så får du inte diskriminera.
Nej, det är snarare så att DU förstår inte det du själv länkar till och läser.

Citat:
Jag har personligen ingenting emot diskriminering. Det är en del i äganderätten att få avhysa vem fan du vill på vilka lösa grunder du vill. Vad jag har problem med är hyckleri. Påstår man sig se jämställdhet som ett problem kan man inte själv diskriminera utifrån kön.
Ja, mäns hyckleri - bl a ditt eget här - är ett problem.
Citera
2014-04-17, 11:52
Medlem
blowns avatar
Citat:
Nej, det är snarare så att DU förstår inte det du själv länkar till och läser.

suck.

Citat:
Ja, mäns hyckleri - bl a ditt eget här - är ett problem.

Du får gärna se det som hyckleri att jag låter feminister smaka på sin egen medicin när de ägnar sig åt diskriminering. Rent objektivt är jag kanske att se som en hycklare när jag skenbart verkar mot diskriminering för att avslöja hur jävla korkat det är att inte låta folk anordna event och föreningar efter eget huvud, men alla metoder är tillåtna i krig och kärlek.

Den dagen man kan gå till DO för att man blir diskriminerad om man luktar illa eller inte tycker om att äta med kläder på kommer nog ganska många förstå min poäng.
Citera
2014-04-17, 13:51
Medlem
Så i slutändan borde vi bara inse att det inte är något olagligt diskriminerande här. Lika lite som Mensa behöver ta med mig bara för jag känner mig lite diskriminerad för att jag är för korkad.

Så länge vi gubbar för ha våra egna gubbhörnor utan att någon gnäller (tvingar fram förbud) är det ju inget problen här.

Nothing to see here. Move along.
Citera
2014-04-17, 13:57
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Sid 13:

Innebär att en kvinnoförening får vända sig till endast kvinnor, en mansförening till enbart män osv...
Däremot får man inte diskriminera individer osakligt. T ex, du får inte vara med i vår kvinnoförening för du har fel färg .. etc..

Varför får man ha en förening för enbart kvinnor/män, men inte för enbart vita eller svarta? Var ligger logiken i detta.
Citera
2014-04-17, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Varför får man ha en förening för enbart kvinnor/män, men inte för enbart vita eller svarta? Var ligger logiken i detta.

Det borde man väl nästan få ha så länge det är mätbart på något vis?
Känns dock som hudfärg kan bli rätt godtyckligt och beroende på vem som står i dörren och bestämmer för stunden.
Citera
2014-04-17, 14:25
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av decent
Det borde man väl nästan få ha så länge det är mätbart på något vis?
Känns dock som hudfärg kan bli rätt godtyckligt och beroende på vem som står i dörren och bestämmer för stunden.

Man kan väl resonera på samma sätt när det gäller kön också. Särskilt om man ska försöka krångla sig i igenom vårt samhälles sjuka syn på det hela. Vad händer med folk som är ett tredje kön, folk som saknar kön, folk med flera kön, folk som har bytt kön, folk som känner sig som ett annat kön, folk som vill byta kön men inte gjort det än, crossdressers och dylikt, det blir ju jättejobbigt.

Samma sak gäller ju om man försöker inkludera en speciell religion, åsikt, eller status av diverse slag.
Citera
2014-04-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Man kan väl resonera på samma sätt när det gäller kön också. Särskilt om man ska försöka krångla sig i igenom vårt samhälles sjuka syn på det hela. Vad händer med folk som är ett tredje kön, folk som saknar kön, folk med flera kön, folk som har bytt kön, folk som känner sig som ett annat kön, folk som vill byta kön men inte gjort det än, crossdressers och dylikt, det blir ju jättejobbigt.

Samma sak gäller ju om man försöker inkludera en speciell religion, åsikt, eller status av diverse slag.

Jag känner mig som en gubbe i alla fall så jag håller mig borta.
Men jag kan tänka mig att godtyckligt kan handla om att de kan sätta upp krav på att man är kvinna för medlemsak men sedan inte kan säga "nä, du har för stora fötter och det gillar inte jag, du får inte vara med".

Men visst, vad som är "kvinna" har väl också sin gråzon.
Nä jag får sitta hemma och titta på streamingen om jag bryr mig alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in