2014-04-17, 23:27
Bannlyst
10 mg är ingenting, och brukar tas i kombination med en större dos av t ex Concerta vid medicinering. Du får nog inte så mycket effekt av den. Speciellt om du ska knarka på den.
Citera
2014-04-17, 23:39
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
Är det risk att jag blir psykotisk? Har haft några psykoser tidigare nämligen :/

Kommer jag få fokus tror du, så jag kan koncentrera mig på en och samma sak och få ut något av det jag gör typ? Tycka om det typ? ^^

Hur är ditt kaos typ? Vet inte om det är samma kaos som jag själv upplever osv.. :O

Sista problemet är väl att det egentligen inte är min medicin och vet inte hur reaktionen blir om jag blir upptäckt haha! Dock är det ju ingen som tar de, en familjemedlem fick de av en men har inte vågat prova de, så de ligger ju bara liksom, men tyvärr är det tabletter och då märks det ju om någon är borta? Haha..

Nä...Ritalinet kommer inte ge någon psykos. Inte med den mängden. Psykoser kommer när man varit igång på det överdrivet mycket några dagar och man slutar ta det. Och då är det för att hjärnan varit på överstyvt höga varv och dessutom utan sömn och mat. Och oftast om man missbrukat under lång tid. Det tog en hel del år innan mina första psykoser kom.

Svårt att beskriva kaos, men...jag har tex inte någon jävla ordning nånstans med nånting.Betalda och obetalda räkningar ligger i samma högar över hela överallt. Skiter i/glömmer deklarera i tid. Om jag ska iväg nånstans så kommer jag aldrig iväg nån jävla gång för allt som ska göras innan jag kan åka. Och när jag väl kommer iväg så har jag glömt hälften av vad jag skulle ha haftt med mig. Men jag har med mig en massa annan skit som jag inte har nån nytta av men som "kan vara bra att ha med sig". Och överjävligt svårt för att prioritera rätt.

Har väl hittat strategier för att utåt verka sansad. Jobbar tex. strukturerat och effektivt. Men det är ett organiserat kaos. Och enormt energikrävande. Det organiserade kaoset är något som bara jag begriper och stör någon det kaoset så kommer jag av mig helt

Ja, det finns mycket mer än så,men ungefär så. Och mycket mer.
Citera
2014-04-18, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fladdran
Med andra ord är det onödigt att testa?

Nu menar jag inte att jag testar för att få världens rus, utan för att testa om jag blir "normal" på de, mer
Nja, testa är ju inte farligt. Men det är nog svårt att avgöra själv om man blir "normal". Jag var diagnostiserad ett tag med ADD (jag har bl.a Aspergers nu), men märkte ingenting på 20 mg's tabletter. Jag tror att när man börjar med centralstimulantia, typ metylfenidat eller amfetamin, så bör man vara "övervakad" av psykiatrin.
Citera
2014-04-18, 00:23
Medlem
m0nkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Tycker du borde ta runt 30-50 MG som ett minimum. Vill du dock ha något märkbart "rus" så borde du ta 200-250MG kanske.

Jag har läst lite i tråden om metylfenidat och det verkar som att det finns olika typer av ritalin.

Jag kan ha missuppfattat allt så rätta mig gärna om jag har fel, för detta vill jag ha lite koll på.

Jag har testat ritalin på fyllan ett par gånger. Då har jag tagit 2st 10mg tabletter och en del
alkohol. Efter detta omvandlas metylfenidatet till etylfenidat och jag blir pigg och nåt så helt
fantastiskt pratglad.

Jag har svårt att se mig ta mer än detta.

Nykter, och således påverkad av metylfenidat har jag aldrig varit. Men 30-50mg låter ändå mycket.

Däremot vet jag att de som skrev om depottabletter eller kapslar (detta kan jag ha blandat ihop lite) tog en ganska stor mängd milligram.

Det kan inte vara så att dessa tabletter som verkar skicka ut all verkan på en gång är mer effektiva och att det därför inte behövs en större mängd? Eller har du testat?
Citera
2014-04-18, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0nkee
Jag har läst lite i tråden om metylfenidat och det verkar som att det finns olika typer av ritalin.

Jag kan ha missuppfattat allt så rätta mig gärna om jag har fel, för detta vill jag ha lite koll på.

Jag har testat ritalin på fyllan ett par gånger. Då har jag tagit 2st 10mg tabletter och en del
alkohol. Efter detta omvandlas metylfenidatet till etylfenidat och jag blir pigg och nåt så helt
fantastiskt pratglad.

Jag har svårt att se mig ta mer än detta.

Nykter, och således påverkad av metylfenidat har jag aldrig varit. Men 30-50mg låter ändå mycket.

Däremot vet jag att de som skrev om depottabletter eller kapslar (detta kan jag ha blandat ihop lite) tog en ganska stor mängd milligram.

Det kan inte vara så att dessa tabletter som verkar skicka ut all verkan på en gång är mer effektiva och att det därför inte behövs en större mängd? Eller har du testat?

Du är inne på rätt spår. 10mg tabletterna utsöndras direkt, kapslarna är modifierade så dessa måste man krossa innehållet och snorta, concerta (depot tabletter) är ett helvete då man får skala dom och krossa och meka eller ta det som medicin.
Citera
2014-04-18, 12:27
Medlem
m0nkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Du är inne på rätt spår. 10mg tabletterna utsöndras direkt, kapslarna är modifierade så dessa måste man krossa innehållet och snorta, concerta (depot tabletter) är ett helvete då man får skala dom och krossa och meka eller ta det som medicin.

Ahaa! Så när folk bara skrivit "depottabletter" har de menat concerta?

Det har ibland kommit upp i sammanhang där det diskuterats ritalin och jag har därför tolkat det
som att det varit ritalin depot.

Dessutom har folk i stort sett alltid pratat om kapslar de gånger det pratats ritalin. Är de
vanligare än tabletterna?

Vad tror du om mängden vi diskuterade?

Någon som vet hur AT'n är om man tar metylfenidat? Efter en kväll på etylfenidat så blir dagen
efter helt jävlig.

Jag passar på att fråga då du trots allt bor i denna del och kanske har koll.

Alla andra får mer än gärna också svara.
Citera
2014-04-18, 12:53
Moderator
kvm3s avatar
Tråden Vad händer om jag tar ritalin 10mg? infogad.

/Mod
Citera
2014-04-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m0nkee
Ahaa! Så när folk bara skrivit "depottabletter" har de menat concerta?

Det har ibland kommit upp i sammanhang där det diskuterats ritalin och jag har därför tolkat det
som att det varit ritalin depot.

Dessutom har folk i stort sett alltid pratat om kapslar de gånger det pratats ritalin. Är de
vanligare än tabletterna?

Vad tror du om mängden vi diskuterade?

Någon som vet hur AT'n är om man tar metylfenidat? Efter en kväll på etylfenidat så blir dagen
efter helt jävlig.

Jag passar på att fråga då du trots allt bor i denna del och kanske har koll.

Alla andra får mer än gärna också svara.

Oftast, men som jag har förstått det så har kapslarna även depot effekt. Vilket gör att det utsöndras över en tid.

Kapslar, tabletter och concerta är lika vanligt mer eller mindre. Tabletter och kapslar är populärare hos pundare då det är lättare att bruka.

ATn kan vara dryg, men den är inte som tjack direkt.

20mg är nog lägsta dos med alkohol, utan alkohol behöver man mer. Typ 40-80mg. Att man ska behöva 200mg för ett rus är bara okunskap och slöseri. Brukar kunna behövas med concerta dock.
Citera
2014-04-18, 13:56
Medlem
m0nkees avatar
Tack för infon.
Citera
2014-04-18, 14:49
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner

20mg är nog lägsta dos med alkohol, utan alkohol behöver man mer. Typ 40-80mg. Att man ska behöva 200mg för ett rus är bara okunskap och slöseri. Brukar kunna behövas med concerta dock.
Så du menar att alkoholen boostar metylfenidatet
Behöver käka mer ritalin desto mer jag dricker(annas blir jag seg o deckar typ)
Citera
2014-04-18, 17:50
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Så du menar att alkoholen boostar metylfenidatet
Behöver käka mer ritalin desto mer jag dricker(annas blir jag seg o deckar typ)
Dricker du alkohol tillsammans med metylfenidat så omvandlas de till etylfenidat i kroppen och du blir mer speedad än vad du blir på enbart metylfenidat. Så ja, man kan säga att alkohol boostar metylfenidat
Citera
2014-04-18, 18:12
Medlem
Kass effekt av Ritalin, what to do?

Blev diagnostiserad med ADHD, Asperger och recidiverande depression för ett litet tag sedan. Min läkare började med att skriva ut Ritalin 20mg. Viktigt att tillägga är att jag är en väldigt trött människa, såpass att det hindrar mig ifrån jobb och all form av produktivitet.

20mg på morgonen, vid behov 20mg senare under dagen.

Effekt; Mild molande oro efter 30 minuter som varade resten utav dagen. Blev rejält mycket tröttare samt grötigare i skallen. Mycket mild motivationshöjning som varade under en timme, men för trött för att utnyttja den. Jobbig ångestdipp på kvällen, värre än vanligt.

Med andra ord så fick jag ingen god effekt alls. Provade att ta 10mg tre gånger om dagen istället. Mindre trött (men fortfarande tröttare än vanligt), men kände ingen som helst positiv effekt på motivation, koncentration eller klarhet i huvudet.

Fick inga bieffekter såsom förlorad aptit, tremor eller tics.

Vid andra mötet så berättade jag detta för min läkare varpå han föreslog höjning till 70mg om dagen. 30mg på morgonen, 20mg vid lunch, 20mg på eftermiddagen.

Effekt; En lite mer markerad genomlöpande ångest. En timme ungefär mellan 11-12 med viss motivation. Ännu tröttare. Grötigheten i huvudet kvarstod.

Fortfarande ingen negativ effekt på aptit och motorik.

Vad är nästa steg?

Min läkare vill "löpa Ritalin-spåret ut" och sedan prova Atomoxetin (Strattera). Med min ganska grova depression i grunden så är jag oerhört skeptisk till detta. Och utan den dopaminerga komponenten så undrar jag vad som motiverar att prova Strattera? Voxra har jag provat tidigare utan riktig effekt.

Jag är väldigt nyfiken på varför jag blir så väldigt trött på Ritalin. Har googlat men inte hittat något mer än gissningar :<

Tack på förhand gott folk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in