2014-04-18, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Tejprullen som hittades i badrummet är sårtejp. Om KJ använde annan typ av tejp så är det inte hans rulle.
Det är synd att de inte redovisar om det hittat någon form av annan tejp i hela lägenheten, på vapen, sladdar eller liknande.
Jag tycker det måste vara troligt att de har hittat en annan typ av tejp, men väljer att lägga den i slasken eller inte ens redovisa detta, just för att hålla upp intresset för VBs tejprulle. Ja, jag kallar det VBs tejprulle, så länge enbart hennes spår fanns på den. Det mest troliga.
Det här är verkligen något att kontrollera för någon som kommer dra i detta fall i framtiden. Hitta den tejpen KJ påstår sig använt. Hitta tejpen som låg i Saaben. Hitta tejpbitar som verkligen använts av KJ på annat sätt.
Citera
2014-04-18, 12:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Att rullen låg hemma hos KJ räcker för att det skall ha ett visst bevisvärde. Och enligt mig ett ganska högt sådant. Men visst inget som hittas hos en GM behöver ju tillhöra GM. Inte ens när GM som i det här fallet påstår det själv. Frågan är bara hur många dömda vi skulle ha i Sverige om domstolarna tänkte på det sättet.
Jag tror vi skulle ha många korrekt dömda om domstolarna tänkte att den som har sitt DNA på ägodelen är den mest sannolika ägaren.
Citera
2014-04-18, 12:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det var i alla fall inte något planerat mord. Det var ju VB själv som tog kontakt med KJ och ville komma hem till honom. Det mesta tyder på att det var ett dråp i en blackout-situation för KJ.
Om jag inte har helt fel framfördes aldrig dråp som ett alternativ i TR av försvaret om TR skulle finna KJ skyldig?!.

Påståendet om att "dråpet" inte var planerat är en rejäl tankevurpa, och att VB tog kontakt med KJ för att plugga^^, på eget initiativ, tror jag också är feltänk - det fanns en anledning till att "någon" ville att hon skulle ta den kontakten och att KJ spelade förvånad när hon ringde 01:07 på natten mot den 4 maj, 2013.
Citera
2014-04-18, 12:58
Medlem
Vad händer nu?

Kommer någon av parterna driva frågan vidare? Är det över huvud taget troligt?
Citera
2014-04-18, 13:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Okej. Själv har jag tävlingskjutit med allt från 22 or till Magnum 358. Jag har aldrig använt, eller sett någon använda sårtejp på vapen.

Tävlingsskytte med "riktiga" vapen är inte vad KJ ägnade sig åt. Han lekte krig med vapenreplikor. Tejpen kan ha använts till maskering av vapen(snö), eller till att tejpa sladdar inuti vapnen.
Citera
2014-04-18, 13:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tror vi skulle ha många korrekt dömda om domstolarna tänkte att den som har sitt DNA på ägodelen är den mest sannolika ägaren.

+1

Det är de sannolikaste kan jag tänka mig. Resonemanget med bilen är av liknande karaktär. Ägaren till bilen med blod i bör ha med mordet att göra, det är vad domstolen och åklagaren menar.

Jag tror att det var VB tejprulle, finns ingenting som talar för att KJ har haft med rullen att göra, särskilt inte i samband med mord och styckning.

I övrigt kan konstateras att ägodelar till KJ vänner naturligt fanns i KJ bostad och bil, så varför inte en tejprulle.
Senast redigerad av OY 2014-04-18 kl. 13:09.
Citera
2014-04-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Påståendet om att "dråpet" inte var planerat är en rejäl tankevurpa, och att VB tog kontakt med KJ för att plugga^^, på eget initiativ, tror jag också är feltänk - det fanns en anledning till att "någon" ville att hon skulle ta den kontakten och att KJ spelade förvånad när hon ringde 01:07 på natten mot den 4 maj, 2013.
Källa på det, tack! I annat fall tolkar vi här på forumet det som din egen fantasi och vi är rätt kräsna här. Vi kan sådana här fantasier, både utan och innan.
Citera
2014-04-18, 13:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Källa på det, tack! I annat fall tolkar vi här på forumet det som din egen fantasi och vi är rätt kräsna här. Vi kan sådana här fantasier, både utan och innan.

Nej, du kan absolut ingenting om det här, du är en nolla av samma format och karat som de flesta här inne i ett fall av det här slaget - men tolkningsföreträde har ju vem som helst i tråden, så tolka som du känner dig bekväm med. Källa ? Ja, källan är jag i så fall, det här är min "bag" som jag skrivit några gånger tidigare.
Citera
2014-04-18, 13:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad händer nu?

Jag nästan räknar med att åklagarna kommer att göra ett försök - domen är felaktig.
Citera
2014-04-18, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad händer nu?

Åklagarens utvecklingscentrum i Stockholm sitter säkert redan och letar efter möjligheter att få prövningstillstånd. Jag skulle inte alls bli förvånad om riksåklagaren skickar in en "går-det-så-går-det"-överklagan. Det jag misstänker att man skulle kunna hävda behöver vägledning är HR:s tolkning att brottet dråp bör avskaffas, samtidigt som KJ döms för det, samt om det är möjligt för domstolen att leta upp förmildrande omständigheter som inte åberopats. Om det kommer lyckas? Med mycket stor sannolikhet inte.
Advokat Olsson kommer säkert att skicka in en överklagan i den trygga förvissningen om att den kommer att avslås med vändande post. Han är sannolikt den gladaste tuppen i hönsgården idag, som fick det hela till dråp. Men klienten är säkert betydligt mindre nöjd med att få sitta drygt 6,5 år, så därför får Olsson mot bättre vetande överklaga.
Citera
2014-04-18, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, du kan absolut ingenting om det här, du är en nolla av samma format och karat som de flesta här inne i ett fall av det här slaget - men tolkningsföreträde har ju vem som helst i tråden, så tolka som du känner dig bekväm med. Källa ? Ja, källan är jag i så fall, det här är min "bag" som jag skrivit några gånger tidigare.
Du har skrivit tidigare att detta är din bag, men inte klargjort varför. Det vore intressant. Glad påsk!
Citera
2014-04-18, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
JJ ljuger helt uppenbart om KJ och hans vistelsetider i familjehemmet. KJ mobil kopplar upp lite här och var men JJ påstår att KJ har varit hemma och har ingen förklaring om varför sonens mobil kopplar upp på andra ställen. En annan besynnerlig grej som i och för sig kan ha en naturlig förklaring, men ändå, är att JJ säger att KJ var med honom till Beijer och köpte prylar till släpet. Varför kopplar då inte KJ mobil upp sig mot master i närheten av Beijer? Eller gör den det? Inte vad jag kan komma ihåg. Varför vidhåller JJ att KJ var hemma trots bevis om att KJ mobil varit på andra platser? Skulle någon annan tänkas ha lånat KJ mobil? Inte om man får tro JJ som påstår att KJ sov i sitt rum vid aktuella tidpunkter. Orkar inte räkna upp alla JJ bloopers, men i mina ögon så ljuger han och har rättat till sin historia utgående från vad som framgår i samtalslistor, mastuppkopplingar, m.m.

Det är känd problematik, därav svärs ingen vittnesed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in