2014-04-18, 12:17
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det tro jag inte. Jag tror inte heller att tejpen som hittades i KJ:s badrum är vävtejp. SKL köpte "sårtejp" för jämförelse.

Tveksamt. KJ använde nog inte sårtejp för att tejpa sladdar och arisoft-vapen, som han själv uppgav var vad han använt tejpen till. Fanns det några grejer han använt tejpen på de hittade under husrannsakan? Om inte, då är det med stor sannolikhet liktejpen.
Citera
2014-04-18, 12:19
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Reglerna kanske är sekretessade ?

Det kan vara så!

Eller också har jag egentligen stor kunskap om sekretessregler, men mitt överjag har belagt mitt undermedvetna med yppandeförbud om dessa!
Citera
2014-04-18, 12:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Tveksamt. KJ använde nog inte sårtejp för att tejpa sladdar och arisoft-vapen, som han själv uppgav var vad han använt tejpen till. Fanns det några grejer han använt tejpen på de hittade under husrannsakan? Om inte, då är det med stor sannolikhet liktejpen.
Tejprullen som hittades i badrummet är sårtejp. Om KJ använde annan typ av tejp så är det inte hans rulle.
Citera
2014-04-18, 12:23
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Tejprullen som hittades i badrummet är sårtejp. Om KJ använde annan typ av tejp så är det inte hans rulle.

Japp, jag reviderar. Det är sårtejp. Finns liknande på Jula. Hittades denna tejp på airsoft-vapen och sladdar hemma hos KJ? Som han faktiskt uppgav i förhör att det var vad han använt just denna tejpen till.
Citera
2014-04-18, 12:23
Medlem
Clavells avatar
Citat:
KJ kan väl ha haft mer än en rulle?
Citera
2014-04-18, 12:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
KJ kan väl ha haft mer än en rulle?
Klart han kan, men det är inte bevisat. Det är t.o.m. troligt att han hade en rulle någonstans, den som han använde och förväxlade med den på fotot, och att rullen på skåpet är VB:s.
Citera
2014-04-18, 12:29
Bannlyst
Citat:
Japp, jag reviderar. Det är sårtejp. Finns liknande på Jula. Hittades denna tejp på airsoft-vapen och sladdar hemma hos KJ? Som han faktiskt uppgav i förhör att det var vad han använt just denna tejpen till.
Sköt luftpistol som ung och innan tävlingar brukade jag tejpa vapnet med sårtejp. Gav ett bättre grepp och sög åt sig svetten om jag var nervös. Så jag kan tänka mig att han talar sanning om att han använt det till airsoftvapen. Dessutom är jag tämligen säker att han använt tejpen vid mordet.
Citera
2014-04-18, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Du kunde inte haft en bättre avatar. Du kommer in som en skadeglad skadeskjuten linus på linjen och hoppar på de som besitter kunskaper i tråden för att de, med ungefär samma ton som många alternativteoretiker har haft, haft en viss ton. Du försöker samla anhängare genom att gå in som en skyddare av dessa som fått mottaga denna "ton". Jag tycker dina inlägg är underhållande för du är påläst, det märks, men det vi diskuterat här är om han är skyldig eller om någon annan är det. Sen om folk medvetet försökt skapa trådsanningar genom totalt osanna poster så kan jag väl erkänna att vissa har använt en ton, från båda håll, som ibland varit lite väl överlägsen. Men det är väl det som är kul med detta forum?

Själv är jag glad att han är dömd för jag är hundraprocent säker på att han är skyldig. Jag kan tycka att man kunde gjort en bättre utredning men å andra sidan sitter jag inte inne med mer info än det som syns i FUP. Nackdelen med straffet är att det minskade chansen för att han efter några år bakom lås och bom skulle erkänna vad han gjort eftersom det är så lång tid kvar tills han ska ut ändå. Dessutom hoppas jag innerligt att det var en engångsförteelse och inte någonting som han fått smak på för att för sig själv visa att han duger åt någonting. Jag har en gnagande känsla av att han kommer vara farlig några år efter det att han kommit ut. Jag vet att många här inte tror det och jag hoppas de har rätt men om tolv år sitter vi kanske här igen i en annan tråd och diskuterar KJ igen.

Glad Påsk på er!

Tonen har nog varit hård från båda håll.
Saken är den att det finns ett par som vill framhäva sin kunskapsexcellens på området, vilka i mångt om mycket numera är lika "rompehuggna" som åklagarna. Det är då man gör 100+ inlägg om att det enbart är skuldfrågan som intressant.

När man säger att det var ÅK som fick stryk, ja då skall det slätas över med än det ena än det andra.
Åtalet led fram till ett fiasko, den sk. kunskapsexcellensen visade sig vara ett luftslott.

Heder åt de som med kritiskt tänkande kunde se på saken på ett annat sätt. Inte sagt att det var rätt, jag tror själv att KJ är tokskyldig, men de tänker åtminstone ut saker själva och utifrån fallet, snarare än att hänge sig åt dammig statistik som i slutändan inte blev gällande.

Glad Påsk själv!
Citera
2014-04-18, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Tonen har nog varit hård från båda håll.
Saken är den att det finns ett par som vill framhäva sin kunskapsexcellens på området, vilka i mångt om mycket numera är lika "rompehuggna" som åklagarna. Det är då man gör 100+ inlägg om att det enbart är skuldfrågan som intressant.

När man säger att det var ÅK som fick stryk, ja då skall det slätas över med än det ena än det andra.
Åtalet led fram till ett fiasko, den sk. kunskapsexcellensen visade sig vara ett luftslott.

Heder åt de som med kritiskt tänkande kunde se på saken på ett annat sätt. Inte sagt att det var rätt, jag tror själv att KJ är tokskyldig, men de tänker åtminstone ut saker själva och utifrån fallet, snarare än att hänge sig åt dammig statistik som i slutändan inte blev gällande.

Glad Påsk själv!
Domstolen konstaterar att KJ bortom allt rimligt tvivel med direkt uppsåt dödat VB. De konstaterar också att det i princip är uteslutet att mordet gått till på något annat sätt än vad åklagaren hävdat.
Resultat: 10-0 till åklagarsidan.
Domstolen anser att KJ är så eljest att han ska få straffet mildrat till dråp. Förmodligen finns det inget åklagaren kunnat göra åt detta, men det är ändå en förlust jämfört med tingsrätten. Dessutom blev det ett maxstraff för dråp. Med tanke på straffskalan hade man lika gärna kunnat ge honom ytterligare en tokrabatt och landat på sex år.
Resultat: 3-0 till försvaret.

Sammantaget blir resultatet typ 10-3 till åklagarsidan och de som hävdat KJ:s skuld. Många har velat ha ett strängare straff än i tingsrätten (däribland jag, som skrev att jag hoppades men inte trodde på en skärpning) men det har snarare varit fråga om fromma förhoppningar än juridik.
Även jag önskar så klart en välsignad påsk!
Citera
2014-04-18, 12:42
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Sköt luftpistol som ung och innan tävlingar brukade jag tejpa vapnet med sårtejp. Gav ett bättre grepp och sög åt sig svetten om jag var nervös. Så jag kan tänka mig att han talar sanning om att han använt det till airsoftvapen. Dessutom är jag tämligen säker att han använt tejpen vid mordet.

Okej. Själv har jag tävlingskjutit med allt från 22 or till Magnum 358. Jag har aldrig använt, eller sett någon använda sårtejp på vapen.
Citera
2014-04-18, 12:44
Bannlyst
Citat:
Okej. Själv har jag tävlingskjutit med allt från 22 or till Magnum 358. Jag har aldrig använt, eller sett någon använda sårtejp på vapen.
Var rätt nervös vilket gav handsvett, så en skjutlärare gav mig tipset. Det funkade bra för mig. Dessutom har jag sett någon deckare där man tejpade mordvapnet för att inte avsätta fingeravtryck. Det har dock aldrig jag gjort.
Citera
2014-04-18, 12:44
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Klart han kan, men det är inte bevisat. Det är t.o.m. troligt att han hade en rulle någonstans, den som han använde och förväxlade med den på fotot, och att rullen på skåpet är VB:s.
Att rullen låg hemma hos KJ räcker för att det skall ha ett visst bevisvärde. Och enligt mig ett ganska högt sådant. Men visst inget som hittas hos en GM behöver ju tillhöra GM. Inte ens när GM som i det här fallet påstår det själv. Frågan är bara hur många dömda vi skulle ha i Sverige om domstolarna tänkte på det sättet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in