2014-04-17, 18:45
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Utan förtroende fungerar inget bevis. David Hilbert, som jag skrev om tidigare, hade redan visat att han var en ovanligt duktig matematiker, men när han viftade med sitt trollspö och levererade ett enkelt bevis för ett teorem som generaliserade frågeställningar som andra matematiker jobbat med i åratal så kunde man inte tro honom. Detta trots att matematiska bevis anses vara verklig hårdvaluta.

Jag kan inte bevisa att Gud finns för människor som inte vill tro det och inte vill att andra ska tro det. Det är nästan som att försöka övertyga 'Eliza' och något och ständigt få samma standardsvar. Jag har inte makt att visa något om Gud för dem som absolut inte vill tro och de som har den makten vill inte ge dem bevis.

Men det finns andra användare med liknande erfarenheter och vi förstår säkert varandra någotsånär när vi skriver hur Gud visat sin existens för oss och Flashback är inte bara för tvivlare.

Om man inte förstår sig på matematik så förstår man sig inte på matematiska bevis och om man inte förstår Guds budskap så ser man inga bevis för Guds existens.

Har du empiriskt bevis för Gud eller inte? Ingen här behöver vilja tro på Gud, tro är idioti. Att acceptera Gud efter att bevis lagts fram kan de flesta ateister som debatterar här göra.
Citera
2014-04-17, 19:11
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Har du empiriskt bevis för Gud eller inte? Ingen här behöver vilja tro på Gud, tro är idioti. Att acceptera Gud efter att bevis lagts fram kan de flesta ateister som debatterar här göra.
Hur många dagar finns det.. ja eller nej?

Askeme pratar väl snarare om introspektion dvs inre erfarenheter inte om empiriska bevis för Gud sådana finns inte och det är ingen som påstår annat heller du sparka in en öppen dörr.
Citera
2014-04-17, 19:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Askeme pratar väl snarare om introspektion dvs inre erfarenheter inte om empiriska bevis för Gud sådana finns inte och det är ingen som påstår annat heller du sparka in en öppen dörr.

Helt korrekt. Jag-vet-allt-med-den-magiska-formell "det finns ingen skillnad mellan subjektivt och objektivt" försökar stoppa ner sin "introspektion" i halsen på andra.

Och du är naiv nog till att kliva på den vagnen.
Citera
2014-04-17, 19:23
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Hur många dagar finns det.. ja eller nej?

Om inte sådana finns, ska han inte påstå att han har bevis. Så enkelt är det.
Citera
2014-04-17, 19:45
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Om inte sådana finns, ska han inte påstå att han har bevis. Så enkelt är det.
Nja inte riktigt så enkelt.

Hur definiera du ordet bevis är det bara slutledningar som bygger på empiriska erfarenheter som räknas som bevis?
Citera
2014-04-17, 20:04
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Nja inte riktigt så enkelt.

Hur definiera du ordet bevis är det bara slutledningar som bygger på empiriska erfarenheter som räknas som bevis?
Evidens, empiri, fakta, belägg, följer vetenskaplig metod osv.
Citera
2014-04-17, 20:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Gud är inte en vetenskaplig hypotes som kan verifieras eller falsifieras med experiment. För att experiment ska kunna upprepas krävs att människor har makt över och kontrollerar fenomenet. Men människor har ingen makt över Gud.

Tro är inte idioti även om det kan verka så. Jag tror inte på standardmodellerna, varken den kvantfysikaliska eller den kosmologiska, och är omöjlig att övertyga när det gäller det ena beviset eller det andra för den ena partikeln eller den andra.

Inte heller tror jag på filosoferna. Deras idéer går in genom det ena örat och ut genom det andra. Jag skrattar åt de filosofiska systemen och är helt enkelt inte kontaktbar. Men jag har inget emot att man samlar kunskap i standardmodeller eller diskuterar filosofiska system.

Med dem som inte vill tro på en makt högre än människan är det värre. De är inte kontaktbara och bryr sig inte om Guds budskap. Om de försökte förstå budskapet i stället för att förlöjliga det, så skulle de få bevis. Men inga bevis i den meningen att alla måste tro på det!

Alla borde kunna hålla med om att det skulle vara svårt att övertyga Eliza om något, men människor som inte förstår att de är något utöver elektrokemiska processer är inte mycket lättare att övertyga.

Jag ber en bön för dem, att det ska sippra in lite ljus i deras mörker, så att de blir kontaktbara.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-04-17 kl. 20:49.
Citera
2014-04-17, 21:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelska
Okej och bajs smakar gott. Mitt bajs är extra härligt, du borde smaka.

Jaså? Har jag hävdat det, att ateism är en tro? Det hade jag ingen aning om att jag gjort. Men vänta! Det hade jag inte!

Så, varför ljuger du?

Förklara hur det har koppling till det jag skrev.

För tillfället vill jag inte spilla tid på att ge mig in på din trådrecensions- och liknande slingra-debatttaktiska manöver, men avvaktar en reaktion från dig på följande:

(FB) Hur gör vi forumet bättre? (metadiskussion)

där det kanske kan fastställas om du öht har en aning om vad debatt-vett är.
Citera
2014-04-17, 21:15
Medlem
BlackJewels avatar
Det var så scientologerna jobbade, startar med enkel.. typ den naiva telefonen med två plastmuggar med snöre emellan... och en lite fjäder som vippar.. alla stegen upp till finmekaniken, och sedan cern på det

då är gud m.a.o = teknik, varken mer eller mindre... mäniskan tekniska förmåga att linvistiskt också sedan länge imitera, t.ex kan man höra röster som är frammanipulerade.. inte ens teknik är tillförlitligt där certifikaten inte dertifierats och genomgått ordentlig muddring , iaf inte snart.. av de kollapser som skett var det inte bönen som "gick i uppfyllelse".. det är betydligt simplare än så.. men idioter brukar tro sig själv.
Citera
2014-04-17, 21:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Gud är inte en vetenskaplig hypotes som kan verifieras eller falsifieras med experiment. För att experiment ska kunna upprepas krävs att människor har makt över och kontrollerar fenomenet. Men människor har ingen makt över Gud.

Och denna hemmasnickrade ad hoc premiss legitimeras hur ....?

Citat:
Tro är inte idioti även om det kan verka så.

Vilket banala argumentationsfel däremot ofta är.

Citat:
Jag tror inte på standardmodellerna, varken den kvantfysikaliska eller den kosmologiska, och är omöjlig att övertyga när det gäller det ena beviset eller det andra för den ena partikeln eller den andra.

Surpriiiiise. Ännu en rond med kartesianism, solipsism, new-age feltolkning av Schrödinger's cat o.dyl. i anmarch.

Citat:
Inte heller tror jag på filosoferna. Deras idéer går in genom det ena örat och ut genom det andra. Jag skrattar åt de filosofiska systemen och är helt enkelt inte kontaktbar. Men jag har inget emot att man samlar kunskap i standardmodeller eller diskuterar filosofiska system.

Och återstår: Jag-vet-allting-om-Jesus "för det är bara så"-postulat? (1)

Citat:
Med dem som inte vill tro på en makt högre än människan är det värre. De är inte kontaktbara och bryr sig inte om Guds budskap. Om de försökte förstå budskapet i stället för att förlöjliga det, så skulle de få bevis. Men inga bevis i den meningen att alla måste tro på det!

Hur bra "förstår" DU "transmofoglyfiering av ambrojade"?

Citat:
Alla borde kunna hålla med om att det skulle vara svårt att övertyga Eliza om något, men människor som inte förstår att de är något utöver elektrokemiska processer är inte mycket lättare att övertyga.

Strawman; och se iövrigt (1).

Citat:
Jag ber en bön för dem, att det ska sippra in lite ljus i deras mörker, så att de blir kontaktbara.

Tackar, men för min del undanber jag mig att bli involverat i dina voodoo-aktiviteter.
Citera
2014-04-17, 21:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Tror du att du kan vara såpass intellektuellt hederlig, att du kan avstå från strawmen i din propaganda?

Ett litet hint: Du har KANSKE hört talas om filosofi?
Citera
2014-04-17, 21:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Hur bra "förstår" DU "transmofoglyfiering av ambrojade"?
Är inte så dum att jag kräver bevis för transmofoglyfiering av ambrojade.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tackar, men för min del undanber jag mig att bli involverat i dina voodoo-aktiviteter.
Om du tittar dig i spegeln i morgon bitti har det kanske mirakulöst skjutit ut ett litet skott med ett grönt blad från ditt huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in