Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
Kanske lite hijack på denna tråd... men Stebe2...
Är inte det en något positiv omskrivning i din bemärkelse av vad du och jag har pratat om ganska länge?
Tycker det är väldigt tråkigt dock att du nu påstår att ateister är dom som har "defekta" hjärnor. Något jag aldrig påstod att religiösa har.
Helst när du påstod att ateister tycker och tänker precis som du beskriver fast tvärtom...
Jaja... där ser man vad saker och ting kan svänga...
Detta är ju lite OT i denna tråd. Så jag har tänkt föreslå att flytta denna diskussion till tråden du startade (som moderaterna tillät kanske som exempel på hur våra olika hjärnor tänker).
Och som du minns fick ju professor Dan Larhammar t o m med sig Expressen (tror jag det var) att skriva att Gud bar var ett hjärnspöke orsakad av en defekt på hjärnan.
I din tråd vänder jag även där på resonemanget att det kanske snarare är mer troligt att en mindre grupp av jordens befolkning som då är ateister har något problem med kopplingarna i hjärnan än att nästan hela jordens befolkning skulle ha denna defekt som professor Larhammar tror.
Men jag har funderat vidare på detta. Och eftersom människans hjärna är oerhört flexibel och formbar. Djur har ju många medfödda beteenden, instinkter och reflexer. Medan människan hjärna till stora delar formas genom inlärning och framförallt under unga år.
Om man där hindrar barn från att tänka fritt och öva sig att filosofera och tänka utanför boxen utan istället begränsar alla tankar att hållas inom de materialistiska ramar som vetenskapen tillåter.
Jag funderar faktiskt på om inte detta också är en stor orsak till att så många barn och ungdomar lider av olika slags depressioner. Tankar mår inte bra av att begränsas eller att stängas inne.
Jag brukar säga att det borde vara förbjudet att försöka montera ned och bygga igen "takfönstret" i barn sinne. Det kan behövas, speciellt när flera olyckor och ledsamheter drabbar en samtidigt.
Och barn behöver få träna i att stretcha sina tankar annars är det lätt att det kan bli rundgång.
Ska vi väcka liv i den andra tråden och fortsätta där?
Jag kopierar och klistrar in där. Fortsättning i tråden "Varför blir vissa religiösa och vissa inte?"
stebe2