Citat:
Ursprungligen postat av
MollysLips
Jag har inte suttit däremot har jag lång erfarenhet av att jobba på anstalt. Jag tittar på dina frågor och känner att de flesta frågor du ställer har väldigt många olika svar beroende på den som svarar samt vilken säkerhetsklass han/hon har varit på. Personal kan vara otroligt olika (det kan även jag som bara jobbat svara på), en del är riktiga svin som absolut inte borde arbeta med människor men några är riktiga eldsjälar som vänder ut och in på sig själva för att få allt att flyta på smidigt.
Gällande sysselsättning så har normalavdelningar sysselsättningsplikt, det innebär arbete eller skola i 8 timmar om dagen. Arbetsvägrar man får man rapport som kan leda till varningar. På öppna anstalter leder flera sådana varningar till knall och på slutna anstalter leder de oftast till dagar.
Jag har varit med om kampsportare/elitboxare etc. som har suttit och de har fortsatt att träna i den mån det går. Gymmen är ju inte utrustade för att bygga muskler direkt och på slutna anstalter är det ganska dåligt med gymtider. På öppna brukar man kunna träna varje dag. Boxningssäckar är borttaget från kv, det är möjligt att någon anstalt kan ha det kvar men man köper inte in nya. Vill man stå och boxas i luften finns det inget som hindrar, man är ensam och oövervakad minst 12 timmar/dygn på slutna anstalter.
Kanske skall tillägga till din information om träningsmöjligheter på sluten anstalt. Den är som du säger dålig, eller helt orimlig. Kroppen degeneraras kraftigt där.
Har du bra fys före en sluten, så har du mer eller mindre helt säkert en kontorsråttas fys efteråt.
Försöker du kompensera de dåliga träningsmöjligheterna på gym men att t.ex. tillverka egna vikter som du har på rummet. Kommer de troligtvis att konfiskeras på den rutinmässiga rumskollen.
Händer det fler gånger så kan även det leda till rapport och i förlängningen även dagar.
Skuggboxas har tillåtits också på rastgården såvitt jag vet. 1 timme per dag i rastgård om du är på sluten.
Såg en notis också om att öppna anstalter ev. har börjat låsa produktionen under dagtid så man inte kan gå ifrån utan att anmäla. Om det stämmer, så var öppen betydligt öppnare förr.
Men som sagt, på fritiden finns oftast möjlighet till gym eller annan fys aktivitet typ varenda kväll om du önskar.