Citat:
Ursprungligen postat av
Ass.Parade
Jag vet vad det finns för fördelar med höger respektive vänster samt nackdelar och jag delar inte kommunisternas tro på en löjlig "utopi". Sanningen är att det går inte att bygga ett drömsamhälle där alla mår bra men vi får sträva efter att majoriteten har det bra, därför är vänstern det bästa valet (sossarna alltså).
Få mig att ändra åsikt. Jag är öppen för allt, varför ska jag vara för höger politiken?
För det första har vi ingen högerpolitik att nämna i Sverige.
Sanningen är den att för att få individer att prestera bra, så måste det till individuella mål både på kort och lång sikt.
Om "alla skall ha det lika bra" så tar man bort incitamentet att prestera på topp, helt enkelt.
Därför krävs det i ett friskt samhälle att den som väljer karriär blir belönad mer än den som väljer ett enklare jobb.
Även många vänstermänniskor väljer karriär och fortsätter propagera för "utjämning på samhällsnivå" samtidigt som de promenerar från lägenheten på söder (3,5 miljoner) och dricker 50:- latte på kafé varje dag medans de sitter och jobbar på sin Macbook Pro för 23000:-, utan att på personlig nivå vilja dela med sig till sina medmänniskor av sina egna tillgångar. Dessa anser de sig då ha "förtjänat" antar jag.
Däri ligger kanske haken: En vänstermänniska med tillräckligt bakom pannbenet för att bli en offentlig person kommer troligen ha "lyckats i livet" och kommer då alltid att behöva försvara sig mot anklagelser om hyckleri.
Här på flashback får alla medverka på lika villkor och vänsterideologin är kanske svår att försvara under dessa förutsättningar?