2014-04-17, 11:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag förstår hur du tänker, men här blottas också problemet med att uttala generell vägledning om sådant som i grunden rör värdering av bevis. HR i Bodenfallet använder i sin argumentation för valet av en mildare brottsrubricering det faktum att mördarens (dråparens om du så vill) personlighet (underförstått: hans neuropsykiatriska diagnoser) kan ha spelat in för att han råkat i ett affekttillstånd. Har Fredrik eller trollhättemördaren några sådana diagnoser att åberopa? Om inte så skiljer sig förhållandena åt på en väsentligt punkt och vi har ett typiskt exempel på varför HD historiskt sällan prövat denna typ av mål/frågeställningar.

Sen kan man ÖNSKA att det skulle vara möjligt att ge bättre vägledande principer i vissa frågor, men jag tror att justitieråden har bättre förståelse än vi för när det är möjligt och rimligt att göra.
Han var tillräckligt frisk för fängelse. Ifrågasätter du att han var tillräckligt frisk för att lämna en förklaring?
Citera
2014-04-17, 11:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jerka som sköt ihjäl Esa Rano 'fick' heller ingen förklaringsbörda på sig, men dömdes ändå av Hovrätten för Övre Norrland för mord - ett skott i huvudet.

Din slutsats av det...?
Jag kan inte läsa domen, din länk i den tråden är död.

I brist på annat drar jag slutsatsen att det gick att fastställa att det var mord, oavsett förklaring.
Citera
2014-04-17, 13:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han var tillräckligt frisk för fängelse. Ifrågasätter du att han var tillräckligt frisk för att lämna en förklaring?

Va? Det var väl inte alls det som hovrätten menade.

En person kan mycket väl vara "för frisk" för att dömas till rättspsykiatrisk vård, men fortfarande lida av mentala funktionsnedsättningar som kan vägas in i straffmätningen. Ser ingen motsättning i detta.

Men för denna tråd är huvudfrågan fortfarande: Led Fredrik (eller trollhättemördaren) av såna funktionsnedsättningar som kunde antas ha bringat dem i ett delvis okontrollberat affekttillstånd? Om inte så finns ingen sådan omständighet att åberopa. Du bör i sammanhanget notera att själva gärningen utan hänsyn till gärningsmannen själv - så långt HR ansåg sig kunna bedöma den - enligt den domen på s 20 längst ner "talar starkt för att gärningen ska bedömas som mord". Det finns därför ingen självklar diskrepans mellan domarna enligt min mening.
Citera
2014-04-17, 14:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
/.../ FS får förklaringsbörda efter det att man fastställt att han är skyldig, men innan eller i samband med att man resonerar om alternativa hypoteser.
Du bör läsa aktbil. 20 och förhöret med FS 131118. Detta förhör hölls för att FS skulle få möjlighet att – om han så ville – ändra inställning till brottet. Han tillfrågas då också om det är något han önskar förändra i sin berättelse innan huvudförhandlingen i hovrätten äger rum.

FS fick sedan i hovrätten möjligheten att själv inleda åklagarens förhör; innan denne började ställa sina frågor. Här kunde han (om än i grevens tid) ha passat på att ”förklara sig” – om det nu var något han tidigare undanhållit eller förvanskat, t.ex. att han och MJ lekt med pistolen under en av sina BDSM-lekar, eller att han kommit hem från sina gastar och upptäckt att MJ badade i blod varefter han känt sig tvingad att städa och dona för att inte riskera att få skulden för något som en alt. gm ställt till med. - Givetvis skulle en sådan sent påkommen förklaring ha föranlett domstolen att med utgångspunkt i FS:s berättelse värdera de i målet ingående indicierna inkl. fyndet i Svartedalen, FS:s tidigare utsagor, det raderade sms:et mm för att se om förklaringen kunde ha någon bärkraft.

Om FS i förhöret 131118 förklarat att dödsskottet varit ett vådaskott (eller om han haft någon annan förklaring) så hade också åklagaren getts möjlighet att justera sin gärningsbeskrivning (131128, aktbil. 14) om han funnit detta motiverat.

HR har i sin dom - och med ledning av de fakta och indicier som finns inkl. olyckshypotesen - funnit att övertygande bevisning talar för att fyndet i Svartedalen ej kan förklaras som resultatet av en olyckshändelse.
Senast redigerad av letsdoit 2014-04-17 kl. 14:38.
Citera
2014-04-17, 15:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Va? Det var väl inte alls det som hovrätten menade.

En person kan mycket väl vara "för frisk" för att dömas till rättspsykiatrisk vård, men fortfarande lida av mentala funktionsnedsättningar som kan vägas in i straffmätningen. Ser ingen motsättning i detta.

Men för denna tråd är huvudfrågan fortfarande: Led Fredrik (eller trollhättemördaren) av såna funktionsnedsättningar som kunde antas ha bringat dem i ett delvis okontrollberat affekttillstånd? Om inte så finns ingen sådan omständighet att åberopa. Du bör i sammanhanget notera att själva gärningen utan hänsyn till gärningsmannen själv - så långt HR ansåg sig kunna bedöma den - enligt den domen på s 20 längst ner "talar starkt för att gärningen ska bedömas som mord". Det finns därför ingen självklar diskrepans mellan domarna enligt min mening.
Den citerade formuleringen hittar jag inte.

FS humör diskuteras inte i domen, men finns i utredningen. Han blir lätt arg.

Som jag ser det finns tre alternativ när gärningen anses bevisad, men inte brottsrubriceringen.
  1. Domstolen anser att den tilltalade har förklaringsbörda och dömer till den grövsta brottsrubriceringen
  2. Domstolen anser att åklagaren har bevisbörda och dömer till den lägsta bevisade brottsrubriceringen
  3. Domstolen gissar brottsrubriceringen
Hovrätten för Västra Sverige valde alternativ 1 eller 3 i Spekeröd och Trollhättan, Hovrätten för Övre Norrland valde alternativ 2. Det är en tydlig diskrepans.
Citera
2014-04-17, 15:31
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Den citerade formuleringen hittar jag inte.

FS humör diskuteras inte i domen, men finns i utredningen. Han blir lätt arg.

Som jag ser det finns tre alternativ när gärningen anses bevisad, men inte brottsrubriceringen.
  1. Domstolen anser att den tilltalade har förklaringsbörda och dömer till den grövsta brottsrubriceringen
  2. Domstolen anser att åklagaren har bevisbörda och dömer till den lägsta bevisade brottsrubriceringen
  3. Domstolen gissar brottsrubriceringen
Hovrätten för Västra Sverige valde alternativ 1 eller 3 i Spekeröd och Trollhättan, Hovrätten för Övre Norrland valde alternativ 2. Det är en tydlig diskrepans.

citatet kommer från Boden-domen.
Citera
2014-04-17, 15:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
citatet kommer från Boden-domen.
Det gör ingen skillnad. Det finns en väsentligt diskrepans mellan domarna, och HD bör reda ut vad som gäller.
Citera
2014-04-17, 15:39
Medlem
MrsMagoos avatar
HD har rett ut vad som gäller och det är stopp nu. Det är klart detta fallet, och HD kommer inte peta i denna Hovrättsdomen.,
Citera
2014-04-17, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
HR har i sin dom - och med ledning av de fakta och indicier som finns inkl. olyckshypotesen - funnit att övertygande bevisning talar för att fyndet i Svartedalen ej kan förklaras som resultatet av en olyckshändelse.

Sidhänvisning i domen, tack.
Citera
2014-04-17, 15:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det gör ingen skillnad. Det finns en väsentligt diskrepans mellan domarna, och HD bör reda ut vad som gäller.
Det kommer HD dock med all sannolikhet inte att göra, och det har både du och jag att leva med.
Citera
2014-04-17, 15:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du låter inte lika säker som du gör i den andra tråden.

Börjar du tvivla?
HD kommer inte att ta upp Marinadomen, och det var enbart den jag uttalade mig om i det äldre citatet. Sannolikheten är något större, men fortfarande mycket liten, för att de skulle ta upp Vatchareeyadomen. Om de tar upp Vatchareeyadomen, kommer detta inte att påverka påföljden för FS.
Citera
2014-04-17, 16:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Sidhänvisning i domen, tack.
Sid. 28 resp. 44 och 46. - Sammanfattningsvis: Fyndet inkl. fynden vid obduktionen, det faktum att FS inväntat MJ:s död utan att tillkalla hjälp samt de omfattande åtgärder han så metodiskt vidtagit efter hennes död talar med styrka för att FS skjutit MJ med uppsåtet att döda henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in