Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Jag kan heller inte juridik. Men som du skriver så bör väl +1 räknas som stödbevisning. Varken mer eller mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Om bevisgraden +1 vore helt värdelös skulle den öht inte existera på SKL:s skala, utan inkluderas i 0. Ett tekniskt bevis med graden +1 kan naturligtvis inte ensamt användas för att fälla en tilltalad. Men om det är ett oberoende bevis, kan det mycket väl användas som stödbevisning.
Nu ska man inte bara titta på skalan utan även på hur SKL kom fram till sin bedömning.
Enligt TR:s aktbilaga 130 konstateras att tejpen på rullen och tejpen i håret är mycket lika, sannolikt samma typ. Därefter har två tekniker försökt att gradera hypotesen att tejpen i håret kommer från rullen. En tror att mindre än var sjätte rulle ser ut så här, den andre tror inte att var sjätte rullle ser ut som tejpbitarna. Därför sätts grad +1.
Men det finns ingen utredning av vad för slags tejp det är. Mycket talar för att det är NLL:s tejp, och att den är mycket spridd i Norrbotten. Det ökar sannolikheten för att tejpen kommer från en annan, likadan rulle.
Dessutom finns det omständigheter som talar för att det inte är KJ:s tejp. KJ identifierade visserligen tejpen, men från ett foto, och det är svårt. KJ röker tejpen, och det gör man hellre med papperstejp än plasttejp som detta är. Dessutom i den gamla SAAB:en hittades annan tejp, och SAAB:ens ägare anger annat tejpmärke. Vidar uppger KJ en annan plats för rullen än platsen den hittades på.
Att VB:s DNA finns på två områden utan blod, i resp. utanpå rullen, och KJ:s DNA saknas helt, talar mot att det är KJ:s tejp, snarare för att det är VB:s tejp, vilket ger blodet en naturlig förklaring.
Så jag vill inte ens kalla det stödbevisning. Sammantaget vill jag sänka graderingen till 0 eller t.o.m. negativ.