2014-04-17, 13:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Isåfall var det djävulskt skickligt, för ögonskenligen var ju affektresonemangen till för att visa att det inte var den aspige KJ utan den hetlevrade MB som var den sannolike mördaren, och så kom dråpsresonemanget bara in alldeles en passant på slutet.

Men så duktig att han hade lyckats med det reptricket om inte hans affektresonemang hade fått ett receptivt auditorium i den föreliggande rättens sammansättning är han nog inte.

Det var skickligt av TO ja, en undermedveten påverkan som kunde ha lett till ett frikännande.
Citera
2014-04-17, 13:57
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag kan hålla med MrFold i att det har förts ett sammanhängande resonemang kring de fakta som har presenterats. HR ska ha credit för det! De har lyckats förmedla ett helhetsperspektiv. Något som TR enl min mening misslyckades med.

Att jag som privatperson och lekman inte kan hålla med HR i vissa antaganden och bedömningar är en annan sak. Bara för att ta ett ex: man bedömde att VB inte skulle göra sig besväret att promenera 5 km (via Lejonbacksvägen) bara för att komma i kontakt med MB. Hon hade ju dessutom beställt mat och efterrätt vid hemkomsten. Kan tyckas vara ett vettigt resonemang! Men.. vad man kunde ha lagt större vikt vid här är att även VB var av en sk säregen sort. Förutom en tydlig känslomässig impulsivitet var hon besatt i en man som tidvis tog över hennes hjärna. VB var en äkta stalker, inget snack om den saken!

Spelar ingen roll om hovrätten lyckats formulera ett välljudande, sammanhängande resonemang när resonemanget tar sina utgångspunkter i fel förutsättningar, omständigheter och därmed landar i felaktiga slutsatser ..
Citera
2014-04-17, 14:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Om bevisgraden +1 vore helt värdelös skulle den öht inte existera på SKL:s skala, utan inkluderas i 0. Ett tekniskt bevis med graden +1 kan naturligtvis inte ensamt användas för att fälla en tilltalad. Men om det är ett oberoende bevis, kan det mycket väl användas som stödbevisning.

Stödbevisning ja. Då bör den också användas som just stödbevisning. Och inte som mera hållbart än vad det verkligen är. Jag menade inte att bevisvärdet i sig är värdelöst utan att tejprullen faktiskt kan vara irrelevant i realiteten.
Citera
2014-04-17, 14:08
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Stödbevisning ja. Då bör den också användas som just stödbevisning. Och inte som mera hållbart än vad det verkligen är. Jag menade inte att bevisvärdet i sig är värdelöst utan att tejprullen faktiskt kan vara irrelevant i realiteten.
Då är vi helt överens. Det finns många som påstått att tejpen inte betyder något alls. Och det är det jag tycker är felaktigt.
Citera
2014-04-17, 14:17
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag kan heller inte juridik. Men som du skriver så bör väl +1 räknas som stödbevisning. Varken mer eller mindre.

Citat:
Om bevisgraden +1 vore helt värdelös skulle den öht inte existera på SKL:s skala, utan inkluderas i 0. Ett tekniskt bevis med graden +1 kan naturligtvis inte ensamt användas för att fälla en tilltalad. Men om det är ett oberoende bevis, kan det mycket väl användas som stödbevisning.
Nu ska man inte bara titta på skalan utan även på hur SKL kom fram till sin bedömning.

Enligt TR:s aktbilaga 130 konstateras att tejpen på rullen och tejpen i håret är mycket lika, sannolikt samma typ. Därefter har två tekniker försökt att gradera hypotesen att tejpen i håret kommer från rullen. En tror att mindre än var sjätte rulle ser ut så här, den andre tror inte att var sjätte rullle ser ut som tejpbitarna. Därför sätts grad +1.

Men det finns ingen utredning av vad för slags tejp det är. Mycket talar för att det är NLL:s tejp, och att den är mycket spridd i Norrbotten. Det ökar sannolikheten för att tejpen kommer från en annan, likadan rulle.

Dessutom finns det omständigheter som talar för att det inte är KJ:s tejp. KJ identifierade visserligen tejpen, men från ett foto, och det är svårt. KJ röker tejpen, och det gör man hellre med papperstejp än plasttejp som detta är. Dessutom i den gamla SAAB:en hittades annan tejp, och SAAB:ens ägare anger annat tejpmärke. Vidar uppger KJ en annan plats för rullen än platsen den hittades på.

Att VB:s DNA finns på två områden utan blod, i resp. utanpå rullen, och KJ:s DNA saknas helt, talar mot att det är KJ:s tejp, snarare för att det är VB:s tejp, vilket ger blodet en naturlig förklaring.

Så jag vill inte ens kalla det stödbevisning. Sammantaget vill jag sänka graderingen till 0 eller t.o.m. negativ.
Citera
2014-04-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nu ska man inte bara titta på skalan utan även på hur SKL kom fram till sin bedömning.

Enligt TR:s aktbilaga 130 konstateras att tejpen på rullen och tejpen i håret är mycket lika, sannolikt samma typ. Därefter har två tekniker försökt att gradera hypotesen att tejpen i håret kommer från rullen. En tror att mindre än var sjätte rulle ser ut så här, den andre tror inte att var sjätte rullle ser ut som tejpbitarna. Därför sätts grad +1.

Men det finns ingen utredning av vad för slags tejp det är. Mycket talar för att det är NLL:s tejp, och att den är mycket spridd i Norrbotten. Det ökar sannolikheten för att tejpen kommer från en annan, likadan rulle.

Dessutom finns det omständigheter som talar för att det inte är KJ:s tejp. KJ identifierade visserligen tejpen, men från ett foto, och det är svårt. KJ röker tejpen, och det gör man hellre med papperstejp än plasttejp som detta är. Dessutom i den gamla SAAB:en hittades annan tejp, och SAAB:ens ägare anger annat tejpmärke. Vidar uppger KJ en annan plats för rullen än platsen den hittades på.

Att VB:s DNA finns på två områden utan blod, i resp. utanpå rullen, och KJ:s DNA saknas helt, talar mot att det är KJ:s tejp, snarare för att det är VB:s tejp, vilket ger blodet en naturlig förklaring.

Så jag vill inte ens kalla det stödbevisning. Sammantaget vill jag sänka graderingen till 0 eller t.o.m. negativ.
Källa på att tejpen kommer från NLL, tack!
Vad var det för tejpmärke?
Citera
2014-04-17, 14:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Isåfall var det djävulskt skickligt, för ögonskenligen var ju affektresonemangen till för att visa att det inte var den aspige KJ utan den hetlevrade MB som var den sannolike mördaren, och så kom dråpsresonemanget bara in alldeles en passant på slutet.

Men så duktig att han hade lyckats med det reptricket om inte hans affektresonemang hade fått ett receptivt auditorium i den föreliggande rättens sammansättning är han nog inte.

Aha, så det var ett resonemang inlindat i utpekandet av karatetränaren som gärningsman? Snurrigt.
Citera
2014-04-17, 14:26
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Då är vi helt överens. Det finns många som påstått att tejpen inte betyder något alls. Och det är det jag tycker är felaktigt.

Hade KJ och VB aldrig haft kontakt tidigare eller umgåtts hade tejprullen haft ett tungt bevisvärde, men nu, den kan ju ha kommit dit när som och hade den haft del i en ev. tejpning anser jag att rullen hade sett mer besvärande ut.
Rullen ska bort. Samma typ av rulle är inte samma rulle.
Citera
2014-04-17, 14:32
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Ett fiffigt teoribygge. Men för min egen del har jag svårt att svälja att det förekom tre tejprullar av samma sort och avrivna på samma speciella sätt i den här historien. 1. Tejpen på VB:s kropp. 2. Tejpen i KJ:s badrum som du menar tillhörde VB. 3. Tejprullen som KJ känns vid.
Citera
2014-04-17, 14:35
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Källa på att tejpen kommer från NLL, tack!
Vad var det för tejpmärke?
Mycket talar för att det är samma tejp, skrev jag. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-04-17, 14:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ett fiffigt teoribygge. Men för min egen del har jag svårt att svälja att det förekom tre tejprullar av samma sort och avrivna på samma speciella sätt i den här historien. 1. Tejpen på VB:s kropp. 2. Tejpen i KJ:s badrum som du menar tillhörde VB. 3. Tejprullen som KJ känns vid.
Rullen som KJ känns vid behöver inte vara av samma typ, som jag skrev finns det omständigheter som tyder på motsatsen. Rullen i KJ:s badrum och tejpen i VB:s hår är rivna i olika bredd.
Citera
2014-04-17, 14:39
Medlem
Citat:
Mycket talar för att det är samma tejp, skrev jag. (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Mycket talar för men det är inte säkert!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in