Citat:
Ursprungligen postat av
Award
Om jag inte minns helt fel så är invandrare överrepresenterade i våldsbrott medan svenskar tenderar istället att begå skattebrott/fifflar med ekonomiska grejer.
Om jag inte minns galet så blir invandrarna överrepresenterade även i skattebrott om man justerar för deras andel av befolkningen (vilket man bör göra, räkna absoluta tal när den ena gruppen är mycket större blir tokigt.). Våldsbrott och sexualbrott är de mer överrepresenterade inom dock.
Att svenskar är fan så många fler måste alltid tas med i beräkningen, svenskar kan begå majoriteten av brott inom en kategori samtidigt som invandrarna är överrepresenterade.
Angående sexualbrott mot barn måste man även fråga sig hur mycket det anmäls hos invandrare från kulturer med stark social kontroll, starka manliga auktoriteter, låg tilltro till svenska samhället/rättsväsende / polis e t c.
Citat:
Ursprungligen postat av
theodor.busse
Nja, där håller jag inte med - åtminstone inte när det gäller assistansbolag/friskolor etc.
Sexuella övergrepp mot
små barn känns nog däremot lite etniskt svenskt?
Disclaimer:
- Jag kan självklart ha fel.
- Det förekommer alltid undag.
Realisten undersökte detta. Det visade sig att invandrare var överrepresenterade i statistik över sexualbrott mot barn, speciellt grov våldtäkt:
https://www.realisten.se/2010/08/24/majoriteten_av_valdtakterna_begas_av_invandrare/
Jag hade gärna sett en bättre källa dock. Notera även att detta var enbart för 2008. Vore intressantare att se över en 5 års period, ÅTMINSTONE, helst längre.