Citat:
Tack för svar.Det stämmer bra att en för liten kruka hämmar tillväxten, men med tre fröpåsar så kommer inte tre 12L krukor räcka särskilt långt, så har du möjligheten att ha både krukor och balkonglådor så tycker jag att du ska ha det.
Du kommer själv märka om krukorna hamnar i skuggan (där det förövrigt går att odla). Gör de det så är det bara att ställa upp dem på en bänk. Ett till plus med att ställa krukorna på en bänk är att de får mer vind på sig, vilket stärker stjälken och minskar din arbetsbörda när du inte behöver stylta upp dina växter.
Så för att summera tycker jag att du ska satsa på de stora krukorna i första hand. Och egentligen fler stora krukor före en balkonglåda, men vem har hela balkongen full med vallmo egentligen? Lite camouflage sallad i balkonglådan kan vara en god idé.
Ligger balkongen i söderläge så får du passa dig så växterna inte torkar ut, särskilt under groperioden. Risken för torka är lägre ju större krukan är. Se till att välja så ljusa krukor som möjligt för att minimera värmen som absorberas.
Var det dig jag pratade om pallkragar med? Slog mig nu att jag glömde mäta dem.. Om du är intresserad kan jag springa ut och göra det nu.
Du kommer själv märka om krukorna hamnar i skuggan (där det förövrigt går att odla). Gör de det så är det bara att ställa upp dem på en bänk. Ett till plus med att ställa krukorna på en bänk är att de får mer vind på sig, vilket stärker stjälken och minskar din arbetsbörda när du inte behöver stylta upp dina växter.
Så för att summera tycker jag att du ska satsa på de stora krukorna i första hand. Och egentligen fler stora krukor före en balkonglåda, men vem har hela balkongen full med vallmo egentligen? Lite camouflage sallad i balkonglådan kan vara en god idé.
Ligger balkongen i söderläge så får du passa dig så växterna inte torkar ut, särskilt under groperioden. Risken för torka är lägre ju större krukan är. Se till att välja så ljusa krukor som möjligt för att minimera värmen som absorberas.
Var det dig jag pratade om pallkragar med? Slog mig nu att jag glömde mäta dem.. Om du är intresserad kan jag springa ut och göra det nu.

Så det är främst arean som är bra att tänka på än mängden jord, eller lite både och?
Jordmängden kanske först spelar roll när plantan väl växt till sig och börjar kräva mer jord?
Hur många frön bör varje 12 liters kruka få isåfall? 5-10 frön per kvadrat dm? 50-100 för en hel kruka?Och hur djupt ska de planteras?
Jag fick dem i en liten genomskinlig påse från Ebay. De var inte särskilt många, mycket små också.
Tror inte det var mig du pratade pallkragar med.
Citat:
När du skriver 3-4 st vallmo, syftar du på andel frön eller andel sorter?Körde 3-4 st vallmo i 5-literskrukor för några år sedan men funkade inte bra. Tycks inte trivas speciellt bra tillsammans då en av växterna alltid tycks ta överhanden och kväva resten som blir små och obetydliga. Så blev det iaf i mitt expriment. Någon annan kanske har andra erfarenheter...
Har fått betydligt bättre resultat när varje växt fått sin egen kruka på tom så små dimensioner som 1,5Liter.
Vallmo innehåller ju alkaloider så det går utmärkt att gödsla på med ett kväverikt gödsel. Alkaloider älskar kväve! Ett exempel på ett kväverikt gödsel som dessutom är helt gratis är Guldvatten.
Trehundra frön i en 12-literskruka kommer att resultera i att du sått en inihelvetes tät gräsmatta som INTE kommer att resultera i något opium!
Har fått betydligt bättre resultat när varje växt fått sin egen kruka på tom så små dimensioner som 1,5Liter.
Vallmo innehåller ju alkaloider så det går utmärkt att gödsla på med ett kväverikt gödsel. Alkaloider älskar kväve! Ett exempel på ett kväverikt gödsel som dessutom är helt gratis är Guldvatten.
Trehundra frön i en 12-literskruka kommer att resultera i att du sått en inihelvetes tät gräsmatta som INTE kommer att resultera i något opium!
Intressant det där med den starka kväver de svagare. Naturen är grym och väldigt konkurrenskraftig.

Guldvatten, snackar vi utspädd urin? Haha. Jag kör med vanlig planteringsjord, tror den är välberikad med kväve.
Så hur många krukor bör jag köpa in för att utnyttja dessa 300?
Det där med att få upp krukorna i höjd med vinden blir det svåra då jag inte har några extra bord till det. Men man kanske kan borra i krukan och sätta en kedja hängandes från räcket?
Senast redigerad av ManJuice 2014-04-12 kl. 21:40.
Senast redigerad av ManJuice 2014-04-12 kl. 21:40.