2014-04-12, 21:36
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Det stämmer bra att en för liten kruka hämmar tillväxten, men med tre fröpåsar så kommer inte tre 12L krukor räcka särskilt långt, så har du möjligheten att ha både krukor och balkonglådor så tycker jag att du ska ha det.

Du kommer själv märka om krukorna hamnar i skuggan (där det förövrigt går att odla). Gör de det så är det bara att ställa upp dem på en bänk. Ett till plus med att ställa krukorna på en bänk är att de får mer vind på sig, vilket stärker stjälken och minskar din arbetsbörda när du inte behöver stylta upp dina växter.

Så för att summera tycker jag att du ska satsa på de stora krukorna i första hand. Och egentligen fler stora krukor före en balkonglåda, men vem har hela balkongen full med vallmo egentligen? Lite camouflage sallad i balkonglådan kan vara en god idé.

Ligger balkongen i söderläge så får du passa dig så växterna inte torkar ut, särskilt under groperioden. Risken för torka är lägre ju större krukan är. Se till att välja så ljusa krukor som möjligt för att minimera värmen som absorberas.

Var det dig jag pratade om pallkragar med? Slog mig nu att jag glömde mäta dem.. Om du är intresserad kan jag springa ut och göra det nu.
Tack för svar.

Så det är främst arean som är bra att tänka på än mängden jord, eller lite både och?
Jordmängden kanske först spelar roll när plantan väl växt till sig och börjar kräva mer jord?

Hur många frön bör varje 12 liters kruka få isåfall? 5-10 frön per kvadrat dm? 50-100 för en hel kruka?Och hur djupt ska de planteras?

Jag fick dem i en liten genomskinlig påse från Ebay. De var inte särskilt många, mycket små också.

Tror inte det var mig du pratade pallkragar med.
Citat:
Ursprungligen postat av annmaols
Körde 3-4 st vallmo i 5-literskrukor för några år sedan men funkade inte bra. Tycks inte trivas speciellt bra tillsammans då en av växterna alltid tycks ta överhanden och kväva resten som blir små och obetydliga. Så blev det iaf i mitt expriment. Någon annan kanske har andra erfarenheter...

Har fått betydligt bättre resultat när varje växt fått sin egen kruka på tom så små dimensioner som 1,5Liter.

Vallmo innehåller ju alkaloider så det går utmärkt att gödsla på med ett kväverikt gödsel. Alkaloider älskar kväve! Ett exempel på ett kväverikt gödsel som dessutom är helt gratis är Guldvatten.

Trehundra frön i en 12-literskruka kommer att resultera i att du sått en inihelvetes tät gräsmatta som INTE kommer att resultera i något opium!
När du skriver 3-4 st vallmo, syftar du på andel frön eller andel sorter?
Intressant det där med den starka kväver de svagare. Naturen är grym och väldigt konkurrenskraftig.

Guldvatten, snackar vi utspädd urin? Haha. Jag kör med vanlig planteringsjord, tror den är välberikad med kväve.

Så hur många krukor bör jag köpa in för att utnyttja dessa 300?

Det där med att få upp krukorna i höjd med vinden blir det svåra då jag inte har några extra bord till det. Men man kanske kan borra i krukan och sätta en kedja hängandes från räcket?
Senast redigerad av ManJuice 2014-04-12 kl. 21:40.
Citera
2014-04-12, 22:19
Medlem
BadkarsfilosofeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Tack för svar.

Så det är främst arean som är bra att tänka på än mängden jord, eller lite både och?
Jordmängden kanske först spelar roll när plantan väl växt till sig och börjar kräva mer jord?

Hur många frön bör varje 12 liters kruka få isåfall? 5-10 frön per kvadrat dm? 50-100 för en hel kruka?Och hur djupt ska de planteras?

Jag fick dem i en liten genomskinlig påse från Ebay. De var inte särskilt många, mycket små också.

Tror inte det var mig du pratade pallkragar med.

Intressant det där med den starka kväver de svagare. Naturen är grym och väldigt konkurrenskraftig.

Guldvatten, snackar vi utspädd urin? Haha. Jag kör med vanlig planteringsjord, tror den är välberikad med kväve.

Det där med att få upp krukorna i höjd med vinden blir det svåra då jag inte har några extra bord till det. Men man kanske kan borra i krukan och sätta en kedja hängandes från räcket?

Det är först och främst arean, ja. Jorden är ju bara ett medium med näring. Har du mycket jord i krukorna så får växterna mycket näring och vatten (eller en depå, snarare), men eftersom vallmo inte verkar vara så näringskrävande är det nog ingen större fara om man fokuserar mer på att sprida ut jorden för att få mer såplats.

Dra fingret en lite lätt på jorden så du får 2-5mm djupa skåror att så i. Ha ett par cm mellan skårorna och sprinkla ut frön lite lätt i skårorna och täck sedan över med jord och håll jorden fuktig tills de tittar upp. Får du frön över får du antingen spara dem eller så dem i en ny kruka/kommunrabatt.

Jag tar mig friheten att svara på resten av frågorna med.

3-4 plantor.

Ja, urin. Blomjord har gott med kväve, och vallmo är inte särskilt krävande. Debatten kring tillsatt närings vara eller icke vara har hittills inte lett någonstans. Personligen har jag inte gött mina vallmo, men jag tror att jag ska ge mig på ett (väldokumenterat) experiment nu i sommar. Men eftersom att jag inte riktigt tror på idén kommer jag köra min vanliga storlek på odlingen + ett fåtal isolerade plantor varav några får tillsatt näring för att se hur de svarar på behandlingen.

Det beror på hur dina krukor är utformade och hur tätt du sår, men om du har den klassiska krukan så hade jag nog i alla fall dubblat antalet. Du behöver ju inte så alla frön samma dag, om du inte vill köpa krukor i onödan.
Citera
2014-04-12, 22:36
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadkarsfilosofeN
Det beror på hur dina krukor är utformade och hur tätt du sår, men om du har den klassiska krukan så hade jag nog i alla fall dubblat antalet. Du behöver ju inte så alla frön samma dag, om du inte vill köpa krukor i onödan.
Undrar om inte en sån här lösning hade passat?
Något dyrt, men samtidigt vill jag även plantera Habanero, Sallat och Chili.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10257603/

Man får helt enkelt ta ner krukorna till golvet om växten skulle bli för stor. Då är det fotosyntesen som tar över hoppas jag.
Citera
2014-04-12, 22:37
Medlem
Citat:

Jag gör som stormamma lärde oss en gång. Sätter första omg frön i plastmuggar redan i början av mars. Låter bara en planta gro i varje mugg. I början av april, om vädret tillåter, omplanterar jag i större krukor och sedan ut på balkongen, brukar inte vara något problem med några minusgrader. Dessa brukar blomma och skördas i slutet av juni. Då har jag en ny omgång färdiga att skicka ut på balkongen så att jag får två skördar/år.

Har också en del runt byggden här omkring sådda i parker och planteringar men dessa brukar det vara lite si och så med då sniglar och illvilligt folk kan få för sig att sabba....

Kan tillägga att jag inte nyttjar opiater i nuläget utan enbart samlar för framtida behov när värk och elände kanske drabbar kroppen. Inte dumt att vara sin egen apotekare...

Citat:

Jo, guldvatten är en del urin blandat med 9-10 delar vatten som brukar vara en bra koncentration.

Citat:

Trehundra krukor så får du nog det bästa resultatet men VEM har en så stor balkong? För övrigt brukar nog inte fler än ca: 60-70% av fröna gro så du kan säkert börja med ett mindre antal krukor.

2014-04-12, 22:55
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Jag gör som stormamma lärde oss en gång. Sätter första omg frön i plastmuggar redan i början av mars. Låter bara en planta gro i varje mugg. I början av april, om vädret tillåter, omplanterar jag i större krukor och sedan ut på balkongen, brukar inte vara något problem med några minusgrader. Dessa brukar blomma och skördas i slutet av juni. Då har jag en ny omgång färdiga att skicka ut på balkongen så att jag får två skördar/år.
Bra tips det där faktiskt.

Fast plantera i kartongkrukor istället och omplantera så snabbt den vuxit några centimeter än att vänta en månad? Fem frön i varje minikruka och låta den snabbast växande överleva...
Citat:
Trehundra krukor så får du nog det bästa resultatet men VEM har en så stor balkong? För övrigt brukar nog inte fler än ca: 60-70% av fröna gro så du kan säkert börja med ett mindre antal krukor.
Max tre tror jag det blir. Men jag har sneglat lite på IKEA-krukorna. Men den känns som den är mindre i verkligheten än på bilden.
Citera
2014-04-12, 23:06
Medlem
Citat:
Fast plantera i kartongkrukor istället och omplantera så snabbt den vuxit några centimeter än att vänta en månad? Fem frön i varje minikruka och låta den snabbast växande överleva...

Bra tips!

Jo, fick faktiskt tag i sånna där små pappmuggar av torv billigt på ÖB i år så hälften av sådden hamnade där. Helt suveränt då det bara är att sätta ner hela muggen i nya större krukan. Vallmorötter är ju så förbaskat känsliga och mången gång har det hänt att de små liven dött vid omplantering.

Så det blir papp/torvmuggar till hundra procent även för mig också i fortsättningen...
Citera
2014-04-16, 13:41
Avstängd
makduis avatar
Kan man hitta vallmo i Sthlm nu?
Citera
2014-04-16, 15:25
Medlem
Resanhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
Kan man hitta vallmo i Sthlm nu?

Skojar du? Våren har ju knappt kommit
Citera
2014-04-16, 22:09
Avstängd
makduis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resanhem
Skojar du? Våren har ju knappt kommit

Jorå det är bara svårt och se det nej men jag tänkte att man kanske kan ta unga plantor i år
Citera
2014-04-17, 01:07
Medlem
Citat:
Jorå det är bara svårt och se det nej men jag tänkte att man kanske kan ta unga plantor i år

Aspbergers - eller kanske psykpatient med cannabispsykos? Vilket det än är tycker jag du ska stänga av datorn nu, ta din medicin och gå till sömns... Lunastorm finns inte mer och det är bara att inse!
Citera
2014-04-17, 01:35
Medlem
Är det jävligt svårt att sortera bort dom långsamt växande om man har 70-100st i en avlång kruka?

Med tanke på att rötterna tydligen ska vara så ömtåliga

Från frö till skörd, hur lång tid brukar en skogs odling ta om man tagit ditt jord osv?

Tacksam för fina svar

MVh
Senast redigerad av buddler 2014-04-17 kl. 01:40.
Citera
2014-04-17, 01:54
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddler
Är det jävligt svårt att sortera bort dom långsamt växande om man har 70-100st i en avlång kruka?
Den frågeställningen undrar jag också över faktiskt.

Om man slänger runt 10 frön i varje torvkruka (mycket liten) vad ska man då göra om 9 av tio börjar växa? Ska man "dra upp" dem långsamt växande och därmed ge plats åt den snabbast växande?

Eller låta alla överleva och därmed riskera dålig utveckling och näringsbrist på plantan samt att förstöra rötterna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in