2014-04-15, 15:30
Medlem
Jag tänker precis som du, försöka ta mig in på I genom tekniskt basår på chalmers. Jag går natur, men har för tillfället inte betygen för att komma in. Jag ligger på D/C i naturämnena och går hela tiden och funderar på om jag verkligen kommer klara ta mig in genom kvoten... Det krävs ett snitt på 4.5 för att bli antagen. Alltså 4or i allt + en del femmor.. Vet inte om jag är SMART nog att klara det? Eller är det ett jävlar anamma som gäller för en normalbegåvad person?
Citera
2014-04-15, 16:01
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basic369
Nja I är nog det enda. De andra är för tekniska/naturvetenskapliga. Vill gärna ha en bredd i min utbildning.

Statistiken du hänvisar till är ganska jobbig att läsa. Men hårt arbete är ju dock vad jag har förväntat mig. Kan heller inte undgå, om jag ska vara ärlig, att även förvänta mig att jag kommer in på I. Dock är jag beredd på att ta en del smällar för det.
Jag är rädd att du kanske försätter dig själv i en svår mental position redan nu om I är det enda tänkbara programmet. Många har både M och h.ing i ekonomi och produktionsteknik som reservalternativ, men om dessa är otänkbara för dig spelar det ingen roll om dessa existerar eller ej.
Citera
2014-04-15, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av basic369
Nja I är nog det enda. De andra är för tekniska/naturvetenskapliga. Vill gärna ha en bredd i min utbildning.

Statistiken du hänvisar till är ganska jobbig att läsa. Men hårt arbete är ju dock vad jag har förväntat mig. Kan heller inte undgå, om jag ska vara ärlig, att även förvänta mig att jag kommer in på I. Dock är jag beredd på att ta en del smällar för det.

Om du vill ha bredd i din utbildning så är M det rätta valet. Visst det är mer tekniskt men inte alls omöjligt. Får du upp en bra studieteknik och inte "går på varje fest" så är det inte så jävla svårt. De e för fan bara att plugga gamla tentor så går det.

När jag läste basåret så var jag som du, jag skulle gå I! Jag ändrade mig 2-3 gånger under basåret och tillslut valde jag M. Som M'are kan du läsa 5 av 8 möjliga masterprogram från I, säger ju en del om bredden... (Jag är kanske lite partisk eftersom jag gått M hehe)
Citera
2014-04-15, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Jag är rädd att du kanske försätter dig själv i en svår mental position redan nu om I är det enda tänkbara programmet. Många har både M och h.ing i ekonomi och produktionsteknik som reservalternativ, men om dessa är otänkbara för dig spelar det ingen roll om dessa existerar eller ej.
Det är möjligt men jag avser inte riktigt att diskutera andra alternativ utan är istället nyfiken över hur basåret fungerar, tempot, etc.
Citat:
Ursprungligen postat av doomhammer
Om du vill ha bredd i din utbildning så är M det rätta valet. Visst det är mer tekniskt men inte alls omöjligt. Får du upp en bra studieteknik och inte "går på varje fest" så är det inte så jävla svårt. De e för fan bara att plugga gamla tentor så går det.

När jag läste basåret så var jag som du, jag skulle gå I! Jag ändrade mig 2-3 gånger under basåret och tillslut valde jag M. Som M'are kan du läsa 5 av 8 möjliga masterprogram från I, säger ju en del om bredden... (Jag är kanske lite partisk eftersom jag gått M hehe)
Saken är ju att jag inte är så pass tekniskt intresserad för att läsa M. Om det skulle vara så att I inte fungerar får jag ta det då men nu är jag inställd på I.
Citera
2014-04-16, 21:10
Medlem
Tekniskt basår, Chalmers, behöver snabb hjälp :)

Hejsan käre FB:are.

Tänkte möjligen läsa tekniskt basår på Chalmers. Har läst samtliga kurser förutom Fysik B och Matematik E sedan tidigare och tänkte att läsa dem två i kombination med att försöka komma in på Industriell Ekonomi har gjort detta intressant för mig.

Mitt genomsnitt sedan tidigare är VG (på de kurser jag har läst sedan tidigare, te.x Matematik D, Fysik A och Kemi A, B)

Det som jag inte förstår är huruvida jag måste räkna med de kurser jag redan har lästs betyg även fast jag måste läsa om de kurserna?

http://www.chalmers.se/sv/utbildning/tekniskt-basar/Sidor/faq-vanliga-fragor.aspx

"6. Om man redan har någon behörighet, t ex Ma C/3, från tidigare studier, kan man tillgodoräkna sig den?
Svar: Nej, man måste ändå läsa alla matematikkurserna på basåret."

Tycker det låter konstigt om man måste läsa alla kurser men inte får möjlighet att höja sig i dem?

ZBGAR 3.24

Vad motsvarar detta i G/VG/MVG? Tror ni att jag kan komma in på det efter det tekniska basåret?

Måste bestämma mig inom två timmar så all hjälp uppskattas
Citera
2014-04-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adsorb
Hejsan käre FB:are.

Tänkte möjligen läsa tekniskt basår på Chalmers. Har läst samtliga kurser förutom Fysik B och Matematik E sedan tidigare och tänkte att läsa dem två i kombination med att försöka komma in på Industriell Ekonomi har gjort detta intressant för mig.

Mitt genomsnitt sedan tidigare är VG (på de kurser jag har läst sedan tidigare, te.x Matematik D, Fysik A och Kemi A, B)

Det som jag inte förstår är huruvida jag måste räkna med de kurser jag redan har lästs betyg även fast jag måste läsa om de kurserna?

http://www.chalmers.se/sv/utbildning/tekniskt-basar/Sidor/faq-vanliga-fragor.aspx

"6. Om man redan har någon behörighet, t ex Ma C/3, från tidigare studier, kan man tillgodoräkna sig den?
Svar: Nej, man måste ändå läsa alla matematikkurserna på basåret."

Tycker det låter konstigt om man måste läsa alla kurser men inte får möjlighet att höja sig i dem?

ZBGAR 3.24

Vad motsvarar detta i G/VG/MVG? Tror ni att jag kan komma in på det efter det tekniska basåret?

Måste bestämma mig inom två timmar så all hjälp uppskattas

Jag gjorde själv en tråd som delvis handlade om detta för någon dag sedan. Jag tror inte dina tidigare betyg har någon som helst betydelse när du söker genom tekniskt basår. Du borde dock tänka på att den låga intagningspoängen förra året berodde på något slags fel i uttagningen som gjorde att alla som sökte fick en plats! Andra år har intagninspoängen legat runt 4,2-4,5.

På tentorna kan du få antingen underkänt, 3:a, 4:a eller 5:a så man kan gissa på att 3 motsvarar G och 4 VG osv...
Senast redigerad av Farfar123 2014-04-16 kl. 21:23.
Citera
2014-04-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farfar123
Jag gjorde själv en tråd som delvis handlade om detta för någon dag sedan. Jag tror inte dina tidigare betyg har någon som helst betydelse när du söker genom tekniskt basår. Du borde dock tänka på att den låga intagningspoängen förra året berodde på något slags fel i uttagningen som gjorde att alla som sökte fick en plats! Andra år har intagninspoängen legat runt 4,2-4,5.

På tentorna kan du få antingen underkänt, 3:a, 4:a eller 5:a så man kan gissa på att 3 motsvarar G och 4 VG osv...
Jag förstår, tack!

Det står på deras hemsida följande:
3. Kan jag höja mitt meritvärde med betygen från basåret?
Svar: Nej, du kan bara tillgodoräkna dig behörigheterna. För att du ska kunna höja ditt meritvärde så måste du i så fall tenta av kurserna inom den kommunala vuxenutbildningen, dvs göra en s k prövning.

Vad syftar de på att meritvärdet är i detta fallet? Inte betygen för att komma in via basåret hoppas jag?
Citera
2014-04-16, 22:38
Medlem
Någon som vet?
Citera
2014-04-16, 22:42
Medlem
Citat:
Någon som vet?
Det betyder att du inte kan höja ditt meritvärde, dina gymnasiebetyg. Betygen du får på tentorna används bara internt på Chalmers för garantiplatsens skull.
Citera
2014-04-16, 23:12
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
ZBGAR 3.24

HT2012 krävdes det 4.24 och basåret fick 17 platser till I. Inför HT2014 har basåret fått 19 platser till I. HT2013 antogs det 25st från basåret och berodde på ett fel där alla kom in på sina val.

Hur det kommer se ut inför HT2015 vet ingen, men jag har svårt och tro att det skulle hamna så lågt som 3.24 iaf.
Citera
2014-05-28, 21:55
Medlem
Jag har inte hängt med vad som har hänt i tråden.

Hur viktiga är betygen från basåret? Har man någon nytta av det där förutom att utvecklat studieteknik och vant sig vid tempot?
Citera
2014-05-28, 22:02
Medlem
Postade likadan fråga i en annan tråd, men det var fel tråd.

Hur viktiga är betygen från basåret? Har man någon nytta av det där förutom att utvecklat studieteknik och vant sig vid tempot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in