2014-04-16, 14:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Du har en poäng där. Det är självklart att hovrätten, på ett eller annat sätt, haft kännedom om KJ:s "säregna" personlighet.

Jag skulle ge rätt mycket för att ha fått läsa KJ,s bakgrundshistoria, där tror jag att nyckeln finns till hur det kunde gå så fel den här gången.

Jag anser fortfarande att sluten rättspsykiatrisk vård hade varit det mest lämpliga, nu får vi ut en KJ i samma skick som när vi fängslade honom.
Citera
2014-04-16, 14:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Värt att notera är att advokat Massi inte fick gehör för sitt skadeståndskrav.
Hon yrkade på att VB:s föräldrar skulle få 150 000 kronor vardera i skadestånd. Istället får de nu 80 000 kronor vardera.

Och dessutom yrkade Massi på livstid för KJ, in your face Massi din odugling, inget fick du igenom med ditt dravel.

Och hon fick dessutom 271 202 kronor för sin insats, fy fan vilka pengar för ingenting.
Senast redigerad av Reimer 2014-04-16 kl. 14:46.
Citera
2014-04-16, 14:40
Medlem
Ska bli intressant att se om KJ överklagar till HD eller om han nöjdförklarar sig och därmed indirekt erkänner att han har med mordet att göra. Han har ju själv sagt i förhör att han kommer överklaga så långt det går om han blir fälld men nu kanske han känner att han ändå kommit undan billigt.

Är han fullständigt oskyldig som han själv hävdar så kommer han ju överklaga en gång till givetvis.
Citera
2014-04-16, 14:40
Medlem
FUP-12s avatar
Jag trodde fan inte att jag skulle säga det här, men jag tycker nästan lite synd om KJ nu.

Det är en sak att ta 14-16 år för mord och sedan komma ut - man kommer vara mördare i folks ögon, men det kommer också finnas något slags förståelse för att man tagit sitt straff och därmed sonat sitt brott.

Att få 10 år för dråp - efter att utdraget har huggit ihjäl en tjej, sedan styckat henne och kastat ut kroppen i skogen - och komma ut 5.5 år efter domen fallit är en helt annan sak - DET glömmer folk i omgivningen inte.

Det TO gjorde var att han växlade in några extra år på anstalt mot ett livslångt stigma. Grattis!
Citera
2014-04-16, 14:41
Medlem
zero73s avatar
DOM: http://minfil.org/Jblef8bfbe/HR_B132-14.pdf
Citera
2014-04-16, 14:43
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag trodde fan inte att jag skulle säga det här, men jag tycker nästan lite synd om KJ nu.

Det är en sak att ta 14-16 år för mord och sedan komma ut - man kommer vara mördare i folks ögon, men det kommer också finnas något slags förståelse för att man tagit sitt straff och därmed sonat sitt brott.

Att få 10 år för dråp - efter att utdraget har huggit ihjäl en tjej, sedan styckat henne och kastat ut kroppen i skogen - och komma ut 5.5 år efter domen fallit är en helt annan sak - DET glömmer folk i omgivningen inte.

Det TO gjorde var att han växlade in några extra år på anstalt mot ett livslångt stigma. Grattis!

Jag tror att KJ är så pass illa däran i huvudet så att han inte ens märker att han fått ett sådant stigma, däremot lär väl hans familj få känna av bygdens förakt.
Citera
2014-04-16, 14:43
Medlem
Thomas Olsson förtjänar en fjäder i hatten! Han hade två försvarslinjer, första att få KJ friad, andra att få honom skyldig till dråp i stället för mord. Som jag upplever det gick han inte helhjärtat in på oskyldighetslinjen. Han sa inget om dåligt FUP, inte något om blodsplantering osv. Han ska ju i fortsättningen också ta en öl eller två med kolleger på Stureplan och vill inte bli utskrattad. Däremot gick han lidelsefullt in på den andra försvarslinjen att få KJ dömd för dråp i stället för mord. Han gick i sin slutplädering igenom en del tidigare rättsfall där domarna hade blivit dråp trots mängder av knivhugg och andra hemskheter.
Citera
2014-04-16, 14:44
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Ska bli intressant att se om KJ överklagar till HD eller om han nöjdförklarar sig och därmed indirekt erkänner att han har med mordet att göra. Han har ju själv sagt i förhör att han kommer överklaga så långt det går om han blir fälld men nu kanske han känner att han ändå kommit undan billigt.

Är han fullständigt oskyldig som han själv hävdar så kommer han ju överklaga en gång till givetvis.

Om KJ mot förmodan överklagar utan att lägga fram helt nya omständigheter och fakta, kommer inte HD att ge prövningstillstånd.
Citera
2014-04-16, 14:46
Medlem
Citat:
Om KJ mot förmodan överklagar utan att lägga fram helt nya omständigheter och fakta, kommer inte HD att ge prövningstillstånd.

Nej det är jag väl medveten om. Men det vore ändå konstigt om en helt oskyldig människa (enligt han själv) bara ger upp och nöjdförklarar sig över det faktum att han kommer spendera dom närmsta 5-6 åren på anstalt för något han inte har gjort
Citera
2014-04-16, 14:47
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Tror f-n att klockorna stannade för en stund.. dråp, nu måste man lusläsa domen och hur domstolen resonerat. Han har alltså dödat henne med ett stort antal stick, styckat henne och dumpat.

Skulle inte förvåna om man tagit någon form av hänsyn till hans funktionshinder vilket ger vid hand att är man lite knäpp så får man ett mildare straff.

Han är alltså ute på drygt fem år och någon månad för han får avräkna häktningstiden.. och han kommer vara precis lika farlig för omgivningen.

Det här är en lysande dom som manar andra som delar KJ:s intresse för stryp- och knivmord och har lite "funktionshinder" till efterföljd att försöka sig på att begå det perfekta mordet som inte hade gått att lösa om det inte varit för den förargliga blodbesudlingen i bakluckan. Bra gjort Olson - ett slag i ansiktet på den svenska rättskipningen ..
Citera
2014-04-16, 14:52
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ingen har kunnat bevisa att mordet var planlagt! Kom ihåg att VB ringde till KJ natten till lördagen och bjöd in sig själv och att KJ då blev mäkta överraskad.

Exakt ! Och ingen har kunnat bevisa att KJ dödade sin hund i experimentsyfte heller - det som ingen har sett har aldrig hänt .. (Kristoffer Johanssons levnadsregel).
Citera
2014-04-16, 14:53
Medlem
sperrmans avatar
Om HD inte tar upp fallet - hur manga ar kan han sitta inne?
1 ar per styckad kroppsdel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in