• 1
  • 2
2014-04-16, 01:03
Medlem
Hej har nyss tagit körkortet Provkort eller vad det heter haft det snart 1 år och råkade köra mot enkelriktad gata och vart stoppad av polisen jag fick åka från platsen med körkortet men skriva på en bötesbot på 1.000 kr kommer jag tappa min körkort nu? har inga tidigare händelser i registret hos polisen är orolig!
Citera
2014-04-16, 01:07
Medlem
zobs avatar
Under dom två prov åren så bedöms man på exakt samma sätt som en person som har haft körkortet i 20 år. Skillnaden är bara att en som har haft körkortet i 20 år får tillbaka det efter utsatt indragningstid. Medans en på prövotid för ta om kortet.

Fick du 1000kr i böter så är det inte mer med det.

Riktigt dumt gjort dock
Citera
2014-04-16, 01:47
Medlem
men kommer jag få hem ett papper att jag ska skicka in körkortet eller hade polisen tagit körkortet på plats ? hur funkar det lite orolig pappa å mamma sa att dom skickar nån avi nu i veckan där jag måste lämna tillbaka mitt körkort polis tjejen sa att dom skulle rapportera det vad menas det?
Citera
2014-04-16, 02:32
Medlem
nej följde efter en taxi bil sen märkte jag att jag åkte enkelriktat kl var 01.00 på natten typ å en pikebus blinkade in mig men fick åka därifrån med körkortet i hand och dom sa att polisen ej bestämde om dom skulle ta körkortet av mig så därför vet jag ej
Citera
2014-04-16, 03:07
Medlem
BAB7s avatar
Du får ett inbetalningskort på 1000:- skickat till din postadress, betala och sen är det bra med det.
Vad är det du inte förstår???
Citera
2014-04-16, 03:11
Medlem
jag fattar ! men skickas ingen rapport in till länstyrelsen om att jag ej är lämplig att ha körkort för jag bröt mot lagen innan 2 års prov tid är slut .

är förvirad om det bedöms som grovt brott och att jag får en lapp imorgon om saken att jag ska åka in och klipa kortet eller att allt är lungt å bara köra bilen som vanligt fick dålig information från polisen på plats bara

tappar man ej körkortet om man kör mot enkelriktad gata i stan ? om man har prövtid på körkortet ses ej det som att man ej är mogen?
Citera
2014-04-16, 03:25
Medlem
BAB7s avatar
Du fick böter för att du körde mot enkelriktat, det kostar 1000:- , du betalar och sen är allt bra, körkortet dras inte in för att man råkar köra mot enkelriktat en gång....

Fattar du nu eller?
Citera
2014-04-16, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therambohawkz
jag fattar ! men skickas ingen rapport in till länstyrelsen om att jag ej är lämplig att ha körkort för jag bröt mot lagen innan 2 års prov tid är slut .

Jag förstår inte hur den här myten fortfarande kan leva. Kollar folk inte upp saker utan litar blint på vad någon hört av någon som hört det av någon annan?

Du lever under samma regler som alla andra i trafiken. Den ENDA skillnaden är att om du begår ett brott där man under normala förhållanden hade fått körkortet indraget får du ta om det, istället för att bara få tillbaka det när spärrtiden är slut.

Får du böter betalar du bara böterna, precis som alla andra.
Citera
2014-04-16, 10:26
Medlem
Citat:
Hej har nyss tagit körkortet Provkort eller vad det heter haft det snart 1 år och råkade köra mot enkelriktad gata och vart stoppad av polisen jag fick åka från platsen med körkortet men skriva på en bötesbot på 1.000 kr kommer jag tappa min körkort nu? har inga tidigare händelser i registret hos polisen är orolig!

Håll hårt i körkortet så tappar du inte det!
Citera
2014-04-16, 13:23
Medlem
zobs avatar
Citat:

är förvirad om det bedöms som grovt brott och att jag får en lapp imorgon om saken att jag ska åka in och klipa kortet eller att allt är lungt å bara köra bilen som vanligt fick dålig information från polisen på plats bara

tappar man ej körkortet om man kör mot enkelriktad gata i stan ? om man har prövtid på körkortet ses ej det som att man ej är mogen?

MEN LÄSTE DU ENS DET JAG SKREV?
Citera
2014-04-16, 15:42
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av zob
MEN LÄSTE DU ENS DET JAG SKREV?

Oj, först så skriver du ett helt inlägg utan stor bokstav, nästa inlägg skriver du med bara stora bokstäver.

Förstår inte varför du skriver "tappar"? Är du tappad?
Citera
2014-04-16, 16:02
Medlem
Lugini3s avatar
Du får behålla körkortet, polisen ville bara skrämma dig så att du inte gör om det. Ditt straff blev alltså böterna på 1000kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in