Citat:
Det beror sannolikt på att det finns för mycket skillnader i DNA mellan dagens människa och dagens schimpanser. När fusionen skedde var givetvis DNA väldigt likt bortsett från fusionen. Det rörde sig ju om samma population.
Nej, det ställer inte "givetvis" till problem. Vi vet ju att det kan fungera bra. Vi har observerat det. Det är ett faktum att det kan fungera bra. Detta är inte spekulation utan observation. Det finns idag levande individer där vi kan se att det fungerar bra.
Ok?
Det verkar nödvändigt att verkligen poängtera att vi har observerat individer som lever idag och är fullt friska som har just sådana kromosomer som enligt dig "givetvis" orsakar problem.
Ditt påstående att det "givetvis" orsakar problem är alltså motbevisat av dessa observationer.
Dessutom har vi ju otvetydiga spår efter en telomerfusion i vår kromosom nummer två. Detta är återigen något som vi kan observera idag.
Nej, det ställer inte "givetvis" till problem. Vi vet ju att det kan fungera bra. Vi har observerat det. Det är ett faktum att det kan fungera bra. Detta är inte spekulation utan observation. Det finns idag levande individer där vi kan se att det fungerar bra.
Ok?
Det verkar nödvändigt att verkligen poängtera att vi har observerat individer som lever idag och är fullt friska som har just sådana kromosomer som enligt dig "givetvis" orsakar problem.
Ditt påstående att det "givetvis" orsakar problem är alltså motbevisat av dessa observationer.
Dessutom har vi ju otvetydiga spår efter en telomerfusion i vår kromosom nummer två. Detta är återigen något som vi kan observera idag.
Du verkar påstå att en extra eller en mindre kromosom är en väldigt oproblematisk mutation. Och du vill göra sken av att det inte ställer till några problem.
Då menar jag att du mörkar sanningen.
Jag menar att motsatsen är det som har mest vetenskapligt stöd. Det orsakar nästan alltid problem och svårigheter på något sätt.
Men som jag skrev i den del som du av nån anledning klippte bort: Så har celler system som på ett fantastiskt sätt lyckas kompensera och åtgärda de skador som mutationer orsakar.
Men att mena att dessa problem skuille ge några tydliga fördelar saknar vettigt stöd.
stebe2